View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Aug 2026, 09:00

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Tappat en peavey 6505 i golvet! 
Author Message

Tappade min topp i dag i golvet från högtalarstacken..mycket begåvat[:(!] Nu när jag drar i gång den så lyser de i samtliga rör men de kommer inget ljud ifrån den..kan de räcka med och byta rör tro? Det lyser i samtliga rör men der nästan ut som att dom lyser lite "blått"

12 Jul 2009, 21:55
Profile ICQ YIM WWW

Lämna till kunnig tekniker, föreslår jag. Sannolikt inget stor fel, men det kan ta en stund att hitta. Rören håller ofta för rätt rejäl misshandel. Osökt kommer jag tänka på The Who och Hendrix etc. Men i en stärkare med kretskort är det lätt hänt att en lödning eller kopparfolien i ett kretskort går sönder.
/Gunnar

12 Jul 2009, 22:18
Profile

Att rören lyser blått är helt sunt. Kolla först så att alla säkringar är hela (undrar om det inte sitter ett gäng inne i förstärkaren av den större typen), hjälper det inte så bytt rör.

Jag vill inte verka helt motvalls men rör är väl inte så tåliga att dom skulle tåla en sån här smäll?
Sprickor i kortet skulle det kanske kunna bli men jag minns inte om det sitter retainers på 5150/6505. Förstegsrören sitter väl nedpressade av en lucka med skumgummi eller minns jag fel? I så fall kommer dom ju ingen vart.

The Who och Hendrix gick väl oftast lös på stärkarna i slutet av spelningarna, sen hade dom väl nån roddare som fixade till dom inför nästa gig. Vad det gäller Hendrix gitarrer så var det faktiskt så; en roddare på turnén skruvade ihop hela gitarrer av resterna.

13 Jul 2009, 23:02
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]