|
|
Page 1 of 1
|
[ 13 posts ] |
|
Färger 240/220/120/100V trafo Starfield by Ibanez
| Author |
Message |
|
Custom Sam
|
 Färger 240/220/120/100V trafo Starfield by Ibanez
Har just i detta <b>nu</b> en bekant här med en Ibanez Starfield som vi med gemensamma krafter gör vissa återställningsåtgärder på. Någon har tidigare plockat bort strömbrytaren m.m., och det är inte självklart hur det ska kopplas. Efter att ha tittat runt ett tag ser jag att trafon är kopplad för 120V, troligen är den importerad från USA ngn gång. Stärkaren är från 1988. Då är frågan, vilka färger ska vara 240, 220 etc? Det framgår tyvärr inte av schemat, som jag faktiskt har komplett. Färgerna är brunt, röd, orange, gul och blå. Är blå = nolla? Tackar och bockar på förhand. /Lennart http://www.specter.se
|
| 29 Jun 2009, 20:22 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Kan kolla i min imorgon Lennart. Har den inte här hemma. Du menar dels färgerna mot brytarna(power+standby)samt färgerna vid omställaren för spänning? jesper@gofastparts.se
|
| 29 Jun 2009, 21:02 |
|
 |
|
Racing
|
Min e fö från -89,så det borde ju vara samma. jesper@gofastparts.se
|
| 29 Jun 2009, 21:02 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Racing wrote: Kan kolla i min imorgon Lennart. Har den inte här hemma. Du menar dels färgerna mot brytarna(power+standby)samt färgerna vid omställaren för spänning? jesper@gofastparts.seJa, det stämmer. Det finns fem olika lägen för 240 - 100V som man kan koppla tråden som går till powerbrytaren. Det finns inget omställare för spänningen, man flyttar helt enkelt brun tråd till rätt "sockerbitsposition". Alla kablar till/från Power/stby hänger lösa. Lite oklart vilken tråd som ska gå till "lyset" i brytaren också. Har luskat ut Stby-kablarna, de e röa.[:o)] Tusen tack för info Jesper. Du har alltså även en Ibanez Starfield? Hur många udda combos har du egentligen? Kul hobby! [:)][:p] ps: schemat innehåller både stycklista, layout samt schema, det var Craftons sista manual... /Lennart http://www.specter.se
|
| 29 Jun 2009, 21:59 |
|
 |
|
Racing
|
Jag gör så att jag kompletterar med lite bilder,för det jag har e 100+100 slutsteget å den har en stickontakt man kan sätta i olika positioner beroende på nätspänning. Ser gärna ett schema på e-mail adressen nedan om det e ok.? Lyset i sin tur e separata dioder på min,men färgerna torde ju vara samma iaf. Hur som. Jag kompletterar med lite bilder å info im. Det du kan göra tills vidare e att söka på starfield i denna delen av forumet. Har lite bilder på mitt herrejösses steg där. jesper@gofastparts.se
|
| 29 Jun 2009, 22:24 |
|
 |
|
Racing
|
Fö. Mitt 100+100 steg e på ren svenska ett AS. Tror det väger in runt 30 pannor...å det e i princip bara trafona å chassiet,som i sig inte e ngt jättebygge,som skapar den vikten. Å...det lirar HÖGT. Som i stendöv på full patte. Mkt neutralt i vad det återskapar. Men...effekt i överflöd. När man inser att prylar trillar ner,rutorna skangrar å man själv börjar få ont å bli sjösjuk....så har steget inte ens börjat bli svettigt. På ena kanalen.[;)][:D] jesper@gofastparts.se
|
| 29 Jun 2009, 22:27 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Custom Sam wrote: Racing wrote: Kan kolla i min imorgon Lennart. Har den inte här hemma. Du menar dels färgerna mot brytarna(power+standby)samt färgerna vid omställaren för spänning? jesper@gofastparts.seJa, det stämmer. Det finns fem olika lägen för 240 - 100V som man kan koppla tråden som går till powerbrytaren. Det finns inget omställare för spänningen, man flyttar helt enkelt brun tråd till rätt "sockerbitsposition". Alla kablar till/från Power/stby hänger lösa. Lite oklart vilken tråd som ska gå till "lyset" i brytaren också. Har luskat ut Stby-kablarna, de e röa.[:o)] Tusen tack för info Jesper. Du har alltså även en Ibanez Starfield? Hur många udda combos har du egentligen? Kul hobby! [:)][:p] ps: schemat innehåller både stycklista, layout samt schema, det var Craftons sista manual... /Lennart http://www.specter.seFörslag: Koppla in trafon med en lågspänning, säg 24AC, och testa vad som händer på sekundärsidan. Det blir ungefär samma förhållande som om du körde full spänning in. /Gunnar
|
| 29 Jun 2009, 23:55 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Izzy wrote:
Förslag: Koppla in trafon med en lågspänning, säg 24AC, och testa vad som händer på sekundärsidan. Det blir ungefär samma förhållande som om du körde full spänning in. /Gunnar
Tack för tipset Gunnar! Jag borde väl kunna ta en vanlig dimmer och ta ner spänningen med... Jesper, om du kan lägga några bilder så skulle det vara kalas! Jag misstänker att det i alla fall använder samma färger för sina kopplingar i alla fall... Ska se om jag kan scanna in manualen och skicka, dessutom. A3, i värsta fall två blad/sidan. /Lennart http://www.specter.se
|
| 30 Jun 2009, 08:52 |
|
 |
|
Racing
|
Tack. Bilder kommer senare i em/kväll när jag kommer hem från verkstan. Jesper jesper@gofastparts.se
|
| 30 Jun 2009, 09:35 |
|
 |
|
Racing
|
Lärlingen har tatt bilder[:D] Nåja. För 240V över kontakten ligger brun/brun/gul i kontakt. Om den har inbyggd fläkt ligger ena polen till det mot gul.  Som synes e gul/grön jord som vanligt,å mkt riktigt e blå nolla.  <b>EDIT!!!!</b> Övre brytaren e <b>POWER</b> å nedre standby. jesper@gofastparts.se
|
| 30 Jun 2009, 17:26 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Racing wrote: Lärlingen har tatt bilder[:D] Nåja. För 240V över kontakten ligger brun/brun/gul i kontakt. Om den har inbyggd fläkt ligger ena polen till det mot gul.  Som synes e gul/grön jord som vanligt,å mkt riktigt e blå nolla.  Övre brytaren e jord å nedre standby. jesper@gofastparts.seTusen tack Jesper! Färgerna på trådarna till voltväljaren stämmer med färgen på de trådar som man internt kan koppla anslutningarna till via sockerbit. Stärkaren är därmed idag kopplad på 120V, vi får hoppas att det inte har orsakat några skador tidigare... Jag tror dock att man försökt att koppla om till 220V, och misslyckats. Hoppas på det... Vad gäller strömbrytarna har jag kommit fram till vilka som är standby, det som återstår är själva Powerknappen. Det finns tre trådar, blå = nolla, och sedan en brun och en svart. Frågan är vilken som ska driva glimlampan i brytaren? Jag kanske ska lägga upp ett par bilder jag med... /Lennart http://www.specter.se
|
| 30 Jun 2009, 17:35 |
|
 |
|
Racing
|
Ja,behöver du mer bilder får du yla till. Tycker dock du gör rätt i att lägga upp lite bilder,alltid kan det ge nått. Jag bytte ju rör,lytar mm i min för ung knappt ett år sen vilket gjorde gott. Vad jag antar att du har att vänta i karaktär på den stärkarn e ett mkt neutralt ljud. Mitt steg e iaf så neutralt att man kan lika gärna använda det som amp som PA steg eller whatever bortigenom. jesper@gofastparts.se
|
| 30 Jun 2009, 18:41 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Här är några bilder på trafo och brytare, samt en frontbild för den allmänt intresserade.  Standbyknapp till vänster, Power till höger. Blå tråd kommer direkt från AC-jacket. Svart tråd kommer från Noll på trafon, dvs blå och svart ska brytas. Det som återstår nu är hur den bruna tråden ska kopplas, som om jag inte är helt ute och cyklar driver glimlampan.  Fronten, denna är nedsänkt i ovansidan av förstärkaren.  Trafo från ovansidan med säkringshållare etc.  Omkopplarsockerbiten för Volt. Se färgmärkningen på trafotrådarna, samma som på Jespers bilder. Den bruna tråden har jag efter fotograferingen flyttat längst till höger, där 240V kopplas in. Har 234V i väggen, så det blir lagom... Den bruna tråden som är ihoplödd med den gula vid 100V-kopplingen är den som är kvar att koppla, och, som vad jag kan se, borde kopplas på samma sätt på 240-voltkopplingen. Då driver den lampan i strömbrytaren? Kan det vara så att det kan vara en 110V-brytarlampa tro? I nuläget kommer det ju ingen ström alls i den tråden, vad jag kan se. /Lennart http://www.specter.se
|
| 02 Jul 2009, 21:02 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 13 posts ] |
|