| Author |
Message |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Urkund
Har ju snöat in på gamla svenska rörisar,å vart iväg å handla den här... Ombord här på bojen finns ju en enorm kunskap,å jag undrar därför om ngn vet vad detta är. Mazda EEC83;or som synes,åsså 4 st EL34;or.          Enkelt byggd,stålchassie å keram socklar. Lådan e relativt grund-ung som en Marshall 1922. 2st Celestion G50. Ngn som vet vad detta kan vara? Jesper hrj743@hotmail.com
|
| 21 Jun 2009, 14:49 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Åååå en Cuntroller,,,[:)] Nä egentligen vet jag inte så mycket om den, men dom skrev om den i FUZZ i nummer ??? Var en ganska utförlig storry vill jag minnas, se om någon minns mer än jag eller får du kolla med Ulf på Fuzz Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 21 Jun 2009, 15:23 |
|
 |
|
Conviction
|
Bara namnet som sådant är ju förstärkarhistoria. [;)] Tänk så fel det kan bli.
Vill förresten minnas den har varit uppe här förut? Kan också ha varit på gamla GMF-planket.
Edit: Angående artikeln - den verkar finnas i FUZZ 6: 2008.
|
| 21 Jun 2009, 15:25 |
|
 |
|
Racing
|
Ja Owe...om det finns ngt att säga om den här e det två grejor. Dels att den låter FÖRBANNAT bra,å att den e något av det ABSOLUT fulaste jag sett!! Men..oavsett...det e ju det inuti som e det väsentliga. Ung som en bassman på steroider. hrj743@hotmail.com
|
| 21 Jun 2009, 15:29 |
|
 |
|
Racing
|
Tog datumkoderna på Celestion elementen,å de e från 1982. Låter rimligt. Cunt roller? Alltså...det e ju en femma va,men cunt roller NIO? Hur i hela friden kom de fram till den?[:D] Verkar har varit en aktiv kille vad avser den biten....[:p][:D] hrj743@hotmail.com
|
| 21 Jun 2009, 16:08 |
|
 |
|
disktant
|
Har tidningen någonstans hade även denna länk, men den fungarade ju inte längre http://www.forstarkardoktorn.com/cuntroller.htmlHar för mig att dom bytte namn på den eftersom "Cunt Roller" inte var så lämpat för export [:D] [url="http://www.diskant.se"]  [/url]
|
| 21 Jun 2009, 17:06 |
|
 |
|
d95err
|
Namnet skulle egentligen ha varit "Controller", men det blev lite fel med stavningen. Om jag kommer ihåg FUZZ-artikeln rätt tog skaparen med sig stärkaren till någon mässa utomlands och undrade varför alla som gick förbi hans monter började gapskratta... [:D]
Erik R
|
| 21 Jun 2009, 22:07 |
|
 |
|
Conviction
|
Racing wrote: Tog datumkoderna på Celestion elementen,å de e från 1982. Låter rimligt. Cunt roller? Alltså...det e ju en femma va,men cunt roller NIO? Hur i hela friden kom de fram till den?[:D] Verkar har varit en aktiv kille vad avser den biten....[:p][:D] hrj743@hotmail.comMisstänker att det är så enkelt som antalet potentiometrar. En inte helt försumbar brist på kreativitet, kan tyckas [;)]
|
| 21 Jun 2009, 22:47 |
|
 |
|
linusberg
|
Hehe, Namnet är ju fantastiskt. Hur många "NAMN-MKII" går det på en sådan här lingvistiskt-humoristisk skapelse? Tillräckligt många för att jag kommer ihåg denna kreation om 20år när de andra har fallit i glömska. Det måste väl vara signum för ett bra namn på en stärkare!
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks
|
| 22 Jun 2009, 16:29 |
|
 |
|
Racing
|
Jaha.... Idag har den iaf fått nya lytar,jorden mellan kort å chassie gick över en popnit..som naturligtvis var lös-så det bidde en ny... Pottar har fåt 7-78... Gick över ngr lödningar som vart direkt av faktiskt... Provat med andra rör i pre-ampen,men det gav inget å tur var väl det eftersom Mazda rören faktiskt låter oförskämt bra. Nätbruset har jag nog fått bot på till större del,man hörde tydligt nätfrekvensen innan,men slutsteget brummar en del än å jag har fått rådet att kolla bias så det blir till att löda in ngr 3W/1 Ohms motstånd imorgon. Får la se var det landar,men den lovar gott iaf. Provat den mot lös cab idag,å får nog säga att även om de 2 Celestion G50 som sitter i den kanske inte når hela vägen fram till en 412a låter de på inget sätt dåligt iaf. hrj743@hotmail.com
|
| 22 Jun 2009, 22:20 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Var hittar du alla godbitarna (förstärkarna tänker jag på...)? Det kanske du inte vill berätta förresten.[;)] En bekant till mig spelade bas en gång i tiden genom en CuntRoller, vad jag minns en topp. Han hade kontakt med killen som byggt den, och enligt bekantingen var det inget som helst misstag med namnet, det var ju så fräckt något kunde bli... Ja, det var länge sedan, 25 år närmare bestämt, och det lät ju jättefräckt. Då.[:o)] /Lennart http://www.specter.se
|
| 23 Jun 2009, 17:49 |
|
 |
|
Racing
|
Handen på hjärtat e det nog mest tal om tillfälligheter. Just denna stog på blocket,fanns i stan(gbg) osv osv. En av de andra killarna på GF var så snäll att han skickade ett schema [;)][:D],å det e ju alltid en hjälp. Skall ta å byta "små" lytarna kring förstegsrören. Tror de e döda,å se ifall det åtgärdar problemet med brum. B+ visade sig vara en halvhög historia. 560V. Biasen stog ställd till 30 milli på det. hrj743@hotmail.com
|
| 23 Jun 2009, 21:38 |
|
 |
|
awe
|
Det är ju Förstärkardoktorn själv, Tomas Danko som är pappa till Cuntroller:n. Historien om den fasansfulla upptäckten i Frankfurt finns med i hans märkliga självbiografi Den Nakna Sanningen.
Jag har trots att jag inte är nåt Mötley Crue-fan läste deras biografi The Dirt som t.o.m. de mest inbitna fansen anser att man skall ta med en nypa salt vad det gäller sanningshalten. Tomas bok ligger inte långt efter...
|
| 23 Jun 2009, 22:04 |
|
 |
|
awe
|
Hittade lite info på ett amerikanskt forum: http://recforums.prosoundweb.com/index. ... msg_216617Scrolla ner tills ni ser en bild på Cuntrollern i ett inlägg av Tomas Danko, observera att detta är sonen med samma namn!
|
| 23 Jun 2009, 22:12 |
|
 |
|
Racing
|
Awe. Tack för länken. Generellt tycker jag faktiskt annars att de här gamla svenska rörisarna e värda att ta vara på. Karaktären i dem olika varianterna e ju milt sagt spridd i sin tur trots att de såvitt jag förstått e tillverkade i mer eller mindre samma era. Sen e det ju just av den anledningen lite kul att ha dem samlade på ett ställe tycker jag. hrj743@hotmail.com
|
| 24 Jun 2009, 09:23 |
|
 |
|
Racing
|
Tanke å reflektions dags då. Mätte AC spänningarna över B+...å 11V AC e inte direkt OK i min bok. Nåja. Lytarna e som sagt nya. Om man drar rören,dvs tar bort lasten,så sjunker AC spänningen över B+-mot chassie-till ca 300mV. Det som inte e bytt i slutstegskretsen e likriktar bryggorna samt rören i sig. Brummet som kvarstår e helt klart nätfrekvens. De El34;or som sitter i e ju nu iofs inte dagens modell direkt,men...kan de skapa detta med brum? Låter ju osannolikt för min del iaf? Så..en omgång likriktarbryggor samt dioder står på programet imorgon tror jag. jesper@gofastparts.se
|
| 24 Jun 2009, 21:22 |
|
 |
|
gammelnalle
|
Racing wrote: Tanke å reflektions dags då. Mätte AC spänningarna över B+...å 11V AC e inte direkt OK i min bok. Nåja. Lytarna e som sagt nya. Om man drar rören,dvs tar bort lasten,så sjunker AC spänningen över B+-mot chassie-till ca 300mV. Det som inte e bytt i slutstegskretsen e likriktar bryggorna samt rören i sig. Brummet som kvarstår e helt klart nätfrekvens. De El34;or som sitter i e ju nu iofs inte dagens modell direkt,men...kan de skapa detta med brum? Låter ju osannolikt för min del iaf? Så..en omgång likriktarbryggor samt dioder står på programet imorgon tror jag. jesper@gofastparts.seförmodligen obalans mellan rören: (eller trafon) kan du inte separat biasa?? b
|
| 24 Jun 2009, 21:49 |
|
 |
|
Racing
|
Du menar kolla separat bias? Visst kan jag det. Då det i min erfarenhet inte e så vanligt med likriktarbryggor som ger sig eller dioder som ger upp tror jag att jag gör så att jag tar fram snör-tv,n idag å rent fysiskt tittar på ripplet. 11V i AC e dock inget man skojar bort som sagt. Hittills handlat mest om lathet att inte oscilloskopet kommit fram för att vara ärlig. En omgång nya EL34;or får det nog bli oavsett,så det e väl lika bra att åka å handla tillsammans med lite motstånd för att kunna justera bias antar jag. Nu vet jag inte om bilden på schemat blir för stor,så det blir en URL istället direkt till våran server,men såhär ser det ut iaf. http://www.102983.org/gallery/displayimage.php?pid=1463&fullsize=1En lite lustig grej e avtappningen av glöden som över en 1KAB leder till 741 OPn som driver till drosseln för loopen. Jesper jesper@gofastparts.se
|
| 25 Jun 2009, 07:52 |
|
 |
|
Racing
|
Återigen vill jag tacka alla inblandade. Owe...supertack. Det huvudsakliga problemet var att ngn tidigare service kille inte riktigt hajat detta med jordloopar,å det visade sig att kortet till försteget jordar genom inputjacket för ena kanalen av ngn anledning. Uppepå det hade ngn då som sagt lagt ytterligare en jordkabel till den jord på ena kortet som ligger separat till jordningen av trissor å OP741an. Justerade ner biasen som efter skrotandet av det 10 Ohms motstånd som syns på schemat visade sig ligga på 45mA.... Det motstånd som ligger på 33k i bias kretsen visade sig vara på 47k IRL... Så jag lattjade runt lite med resistanserna till jag landade på 40k-vilket då gav 29mA vid 560 B+. jesper@gofastparts.se
|
| 26 Jun 2009, 19:23 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Kul att det löste sig Jesper! Labbade du nått med trimpotten i fasvändaren? Om så vad märkte du? Vill kolla om mina funderingar stämde? http://www.mesaboogie.com/gallery/customops/Grilles.htmLänk till högtalar "tyg" vi pratade om det var: Tan Jute Grille som jag tänkte på, ser väldigt glest ut på den bilden, ser bättre ut i verkligheten. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 26 Jun 2009, 23:38 |
|
 |
|
Racing
|
Ja det gjorde jag. Genom att trimma med potten förändrades dels "bas brummet" i slutsteget,men även ljudbilden. Som du kanske minns vart den ställd till 32.8k. Det jag landade på var 27.6k Det jag fortfarande inte gjort e att byta de lytar vi pratade om,så det e ngt jag gör på måndag menar jag nog. Hittade andra varianter hos Elfa. jesper@gofastparts.se
|
| 27 Jun 2009, 11:27 |
|
 |
|
Racing
|
Jobbat vidare med den en liten stund igår,å upptäckte bla lite milt sagt tvivelaktiga lödningar på vissa av pottarna. Vidare fick jag provat loopen på den,å grundtanken med det system Cuntrollern har där e faktiskt inte helt tokig. Owe...kika på det en stund skall du se. Kan som jag ser det mkt väl vara värt besväret iom att kretsen för det e så enkel. Rent praktiskt kan jag berätta att lösningen fungerar mkt mkt bra å finessen e alltså att man fadar vad som nu än ligger i loopen in å ut som man vill i princip utan att påverka kanalvolym. Den återloopning vi snackade om mellan kanalerna har det med sig rent praktiskt att det e väsentligt att "nolla" den kanal man inte använder för att undvika brus,men...det e vad de e.. Labbat lite med förstegsrör åxå i ambition att bredda den. Juryn e la fortfarande ute på den,men som det e vetti faen om inte V2 eg mår bra av att vara en 81a istället för en 83a. Gav tydligt mer headroom för den kanalen. Sågade.spikade å limmade till en topp av absolut enklaste snitt igår som jag räknar med att härdat färdigt i pressen idag. Tanken e lite som på Elf2an att göra det här mkt mer hanterbart,men jag sparar naturligtvis combo cabben. Vidare går denna varm. Iom det kommer jag göra som jag gjort på båda Elfarna å montera en fläktkylning av enklare snitt,å tillika göra som på toppen till Elf2an att jag gör en front av högtalartyg som luft kan passera. En sketen kretskortstrafo å en likriktarbrygga av enklaste snitt.. jesper@gofastparts.se
|
| 28 Jun 2009, 12:04 |
|
 |
|
Racing
|
Pga en kotförskjutning i nacken står det ganska still kan vi säga,men fick iaf lappat ihop det som enklast möjliga lösning för hanterbarhet igår fm.  Återstår en hel massa,men det hela funkar iaf,å funkar bra. Toppen skall få mer finish osv. Då tempen på den känns hög kommer jag som sagt bygga en fläktkylning till den i rödaste rappet mest för att stabilisera temperaturen på den. jesper@gofastparts.se
|
| 29 Jun 2009, 10:12 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Racing wrote: Pga en kotförskjutning i nacken står det ganska still kan vi säga,men fick iaf lappat ihop det som enklast möjliga lösning för hanterbarhet igår fm. jesper@gofastparts.seMen Jesper, jag trodde vi var övrens om att riktiga män inte gnäller över fjuttig kotförskjutning i nacken, utan dom biter ihop![:D][;)] Nä helt ärligt tycker jag inte du behöver beklaga dig över ditt byggtempo, du har ju visat flertalet prjekt nu och det är betydligt mer än dom flesta på denna sidan lyckas med ,mig inkluderad [B)] Ser att du inte bara har god smak för svenska stärkare utan även möbler, om jag inte helt misstar mig så är det ett Carl Malmsten skåp i bakgrunden? Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 29 Jun 2009, 15:51 |
|
 |
|
Racing
|
Stämmer,å stolen jag sitter i strax intill när jag lirar e en gammal Arne Jacobsen-"ägget".[:D] jesper@gofastparts.se
|
| 29 Jun 2009, 19:46 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Racing wrote: Stämmer,å stolen jag sitter i strax intill när jag lirar e en gammal Arne Jacobsen-"ägget".[:D] jesper@gofastparts.seÄr man fårn början möbelsnikare och även tillverkat Carl Malmsten möbler i sin ungdom, så är det svårt att inte notera [:D][;)] Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 29 Jun 2009, 19:50 |
|
 |
|
Racing
|
Ja,e det ngt jag aldrig blir e det snickare Owe!![8D] Hur som,den fick sig en rengöring på fronten,tvättade knoppar osv samt ett första lager lack. Inte för att det direkt gör den till ngt utställningsföremål eller altar tavla(se ovan),men inte blev det sämre iaf.  Tar det som sagt mkt lugnt just nu,men lurar lite fram å tillbaka... Den e ju mkt mkt starkt voicad mot mellanregister. Så det rent av e lite löjligt,å den låter näsigt/sprilligt som en funktion. Som man kan se av schemat e inte direkt signalkondensatorerna i det övre registret,å jag lurar på om det valet ursprunligen kan ha varit en funktion av de två G12-50 som sitter i combon. Lurar på om man skulle dels byta kondningen mot baskontrollen mot en 0,047a å dels lattja lite med desamma in å ut mot PIn i ambition att bredda frekvensregistret på den en smula.? Missförstå mig inte,för den låter mkt mkt bra...men känns VÄL "näsig" i attityden med en 412a i andra änden. Kunde det vara en ide tro? Vidare skall jag helt klart å det snaraste som sagt installera en datorfläkt i den,för den går bra varm i den värmebölja vi har fn. Tanken med det e som sagt inte så mkt att sänka tempen till grönlands nivå,utan snarare att stabilisera den. jesper@gofastparts.se
|
| 30 Jun 2009, 10:18 |
|
 |
|
Custom Sam
|
En 12-volsfläkt driven av likriktad glödström är ju löjligt effektiv, den som har problem med varm stärkare (ofta fallet med rören upp och ned)borde testa. /Lennart http://www.specter.se
|
| 30 Jun 2009, 11:58 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Racing wrote: Ja,e det ngt jag aldrig blir e det snickare Owe!![8D] Hur som,den fick sig en rengöring på fronten,tvättade knoppar osv samt ett första lager lack. Inte för att det direkt gör den till ngt utställningsföremål eller altar tavla(se ovan),men inte blev det sämre iaf.  Tar det som sagt mkt lugnt just nu,men lurar lite fram å tillbaka... Den e ju mkt mkt starkt voicad mot mellanregister. Så det rent av e lite löjligt,å den låter näsigt/sprilligt som en funktion. Som man kan se av schemat e inte direkt signalkondensatorerna i det övre registret,å jag lurar på om det valet ursprunligen kan ha varit en funktion av de två G12-50 som sitter i combon. Lurar på om man skulle dels byta kondningen mot baskontrollen mot en 0,047a å dels lattja lite med desamma in å ut mot PIn i ambition att bredda frekvensregistret på den en smula.? Missförstå mig inte,för den låter mkt mkt bra...men känns VÄL "näsig" i attityden med en 412a i andra änden. Kunde det vara en ide tro? jesper@gofastparts.seNja, nog ser det bra ut på bilden! Om det varit jag som gjort lådan hade jag dock gjort en större radie runt om typ ½ tum, för att den skulle se lite mindra boxsig ut [;)] Nä jag skulle inte gå på bas kondingen i Eq:n, i själva eq:n finns det nog med bas. Jag skulle nog öka C2 istället till 2,2-4,7n så kommer du få mer fyllig ljud. Ps, ni som han läsa det jag skrev innan, så var det en miss från min sida [:I] såg inte att karodekondingarna var 6,8uF utan läste slarvig och såg dom som 0,68 uf [B)][:I] Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 30 Jun 2009, 13:42 |
|
 |
|
abergdahl
|
Jag har en Cuntroller topp hemma i källaren som jag aldrig kommit mig för att fixa. Köpte den för många år sedan, han som sålde tog in bort rören så el34-orna vart paj i frakten. Tror att den behöver service men har så många stärkare att det aldrig blivit aktiellt att fixa den. Jag är lite sugen på att fixa till den bara för att veta hur dom låter. Kan dock tänka mig att kränga den billigt om jag slipper frakta den (finns i Stockholm).. Alterntivt om någon vill fixa den billigt så är det tänkbart..
|
| 30 Jun 2009, 16:20 |
|
|