View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 07:15

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Svikt i drivesteg 
Author Message

Post Svikt i drivesteg
Jag är inte nöjd med drivekretsen i Kierkegaard.

Finns det något sätt som man kan få drivekretsen att svikta (sag) utan att det påverkar den andra "kanalen"?

Om man t.ex. kunde tweaka det så att disten ökar till en viss punkt och efter det börjar svikten ta luften ur attacken.

Schema (som stämmer i stort sett): http://koti.welho.com/pmanns/Kierkegaard/Kierkegaard_foersteg.jpg

------
Dom låter alla lika

14 Jun 2009, 09:58
Profile

du hade visst testat SUS-2 i slutsteget. Kan man koppla SUS-2 till försteget också?

------
Dom låter alla lika

14 Jun 2009, 12:41
Profile

Nicke Nyfiken i en strut undrar om det finns någon "förklaring" till schemat...???

Vad menar DU med drivekretsen??

Varför 23uF över R10???
Varför belastar du V7a så hårt- 100K tar väl ner sinalen rejält?

OBS att jag INTE på något sätt ifrågasätter dina komponentval- bara frågar!!

b

14 Jun 2009, 13:55
Profile

Nicke Nyfiken i en strut undrar om det finns någon "förklaring" till schemat...???

Vad menar DU med drivekretsen??
Drivekretsen är den som man kopplar in och ut m.h.a. SW2. drivekretsen börjar alltså med R12 och består av V7.
Quote:

Varför 23uF över R10???

Du menar alltså varför inte bara nöja sig med 22uF?
Måste testa att kombinera en stor elektrolyt med en liten plastkonding ifall det påverkar ljudet.

Har inte A/B-testat så min uppfattning om att det ger lite mer klarhet i toppen baserar sig endast på inbillning. Tillsvidare.

Quote:
Varför belastar du V7a så hårt- 100K tar väl ner sinalen rejält?

100K är äbn så länge en trimpot för att hitta optimalt värde. När jag sedan hittar rätt så byter jag ut trimpotten till fasta motstånd.

Jag tycker att jag har mer gain än vad jag behöver så därför har jag inte testat med nån större pot.
Quote:

OBS att jag INTE på något sätt ifrågasätter dina komponentval- bara frågar!!

Jag UPPSKATTAR väldigt mycket att du frågar. Jag kan ju ha tänkt hur galet som helst och då är det bara bra om nån hittar och ifrågasätter dom.

------
Dom låter alla lika

14 Jun 2009, 14:20
Profile

Se till att du skickar in mycket signal in i ditt sista diststeg. Kan inte avgöra vilket det är pga av alla potar. Ju mer det sista steget slår i taket ju mer komprimerar det ju och du tappar fjong(volymmässigt).

14 Jun 2009, 14:51
Profile

I katodföljare brukar signalen komma från anoden rakt in på gallret. Inga kondingar, inga jordreferenser.

Vad händer om man gör likadant, men istället för att ta ut signalen från katoden så tar man ut signalen från anoden? Alltså ett gainsteg där signalen går utan konding och utan jordreferens rakt in på gallret.

En dum fråga, men bättre att ställa den innan man testar än efter...

------
Dom låter alla lika

14 Jun 2009, 16:33
Profile

Ocku wrote:

I katodföljare brukar signalen komma från anoden rakt in på gallret. Inga kondingar, inga jordreferenser.

Vad händer om man gör likadant, men istället för att ta ut signalen från katoden så tar man ut signalen från anoden? Alltså ett gainsteg där signalen går utan konding och utan jordreferens rakt in på gallret.

En dum fråga, men bättre att ställa den innan man testar än efter...

------
Dom låter alla lika

I en katodföljare är jordreferensen katodmotståndet, med vilken gallret är kopplat via rörets inre impedans.
Tänk helt enkelt så att det sitter ett osynligt motstånd mellan anod-galler-katod på alla trioder.
Om du ska DC-koppla (dvs koppla direkt utan konding) så måste du på något sätt anpassa spänningarna, så att du får en arbetspunkt som röret tål.
Det finns folk som hållit på med "DC-drive" på AX84, men det är en väldigt micklig krets att hålla på med, och jag tycker själv att omdömet på folket på AX84 om vad som låter bra är lite si och så, efter att ha provat en del av deras kretsar, bla just DC-drive. (vilket inte säger att det går att få det att låta bra. Men det kräver en hel del forskning)
En nackdel med DC-drive är att du missar chansen att skära lite bas med kondingen.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

14 Jun 2009, 19:52
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]