View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 07:15

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Fender problem 
Author Message

Hej!
Får börja att presentera mig som en fullkomlig novis i rör-träsket. Var i studion förra veckan för att spela in den kommande demon, men helt plötsligt när jag står och spelar sprakar det till i förstärkaren(Fender twin reverb'73)och det blir helt tyst. Jag går fram till stärkaren och drar några ackord, det ända som hörs ut är låga sprakningar som bara antyder vad jag egentligen spelar. Jag slår av förstärkaren och låter den vila. När jag väl kommer hem slår jag på den igen och hoppas på det bästa, men nu vill den inte låta alls, inget brum, inget alls. Vart vänder man sig med ett sådant problem? vad skulle ni uppskatta att en genomsökning och repration skulle kosta?

Mvh Vincent

Köpes:
Bosstone clone,Foxrox Octron, Selmer zodiac, Silvertone 1484/85

12 Jun 2009, 13:10
Profile ICQ YIM WWW

Felet du beskriver kan vara en struntsak och det kan vara allvarligt och allt däremellan.

Det troligaste är nog att något slutrör (de fyra stora rören) har pajat och kortslutit så att säkringar gått.
Det kan också vara något som kallas glättningskondensatorerna som gått i graven så att det t.ex. blivit kortslutning. Förstärkaren är 36 år och kanske originalkondensatorerna sitter i. Många tillverkare av sådana här kondensatorer (elektrolytkondensatorer) pratar om en livslängd på 10 år...
Det kan också vara andra saker som orsakar problemet.

Låt oss anta att alla fyra slutrören behöver bytas och alla elektrolytkondensatorer. Med en allmän service inkl. biasjustering och en del annat, borde det hamna på ungefär mellan 2000:- och 2500:-. Det kan bli billigare, beroende på vad som behöver göras men det kan också bli dyrare om det är flera saker som behöver göras och/eller om det är något allvarligt, som en pajad transformator e.d., men det tror jag inte att det är. OBS! Jag bara gissar priserna. Andra tekniker sätter förståss sina egna priser.

Om stärkaren inte fått en rejäl servicegenomgång på länge är det helt klart läge för det. En välservad Fender Twin Reverb med friska rör, friska elektrolytkondensatorer, översedda glappunkter, rena och spända rörsocklar m.m. spelar oftast jättebra i många år. Då minskar sannolikheten drastiskt för sådana tråkiga överraskningar du nu fått.

Jag tycker du ska lämna din fina stärkare till ett proffs. Eftersom jag gillar Fenders och har varit i massor av sådana, hade jag gärna tagit hand om den, men om du finns i Stockholm finns det duktiga tekniker närmare:
T.ex. Kalle Norman på LH-Musik (08-718 25 80) http://www.lh-musik.se/
eller Ola Insulander (08-88 04 40) http://www.olainsulander.com/se/index.htm.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

12 Jun 2009, 14:14
Profile

Tack så mycket Sven-Johan!
Alltid lika skönt med kunniga och kompetenta personer[;)]Ska titta närmare på de angivna Sthlm-reparatörerna annars får det bli en resa till Växjö.

Mvh Vincent

Köpes:
Bosstone clone,Foxrox Octron, Selmer zodiac, Silvertone 1484/85

13 Jun 2009, 10:41
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]