View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Aug 2026, 21:11

Reply to topic  [ 20 posts ] 
En tanke 
Author Message

Post En tanke
Har ju annonserat ut mitt starfield steg om 2*100 watt,men...ingen nappar,så då e det väl lika bra att "slakta" det å göra ngt annat vettigt av det.

En tanke som då dyker upp e att använda slutsteget från ena sidan åsså sätta ihop det med nån form av pre-amp.
Jag e mkt av uppfattningen "KISS".Dvs,håll det enkelt,å tanken e då tex att köpa en beggad mindre röris eg mest för att komma åt pre-ampen åsså leda den rakt ner i fasvändarn på PCBn som hör till starfield delen för att på så sätt skapa en 100w röris till.

Frågan e,förslag på stärkare alt pre-amps?
Nättrafo å OT samt allt som hör slutsteg till tas ifrån starfield bitarna.

Mesa typ av stärkare har jag ju..
Å Meksen i sin tur e ju mkt bassman på steroider.

Tankar?
Ideer?

Jesper

hrj743@hotmail.com

10 Jun 2009, 10:08
Profile

Du behöver ju inte köpa en beggad förstärkare för att sno försteget ifrån. Ett försteg bygger du med 1 - 2 st. förstegsrör och ett par pottar samt några kondensatorer och resistorer, det borde bli billigare än att köpa en beggade förstärkare.

Marshalls försteg är ju ganska enkel att implementera, ex. http://www.drtube.com/schematics/marshall/1959u.gif

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

10 Jun 2009, 10:29
Profile

Kan du använda chassit och sätta ett rör på det?
Montera dit ett EF86 + volympot och sedan rakt in kraftverket.
Det kommer säkert sjunga så att Pete Townshend får ståpäls.
Simplare än så blir det inte.
/Gunnar

EDIT så här:

Image

10 Jun 2009, 10:32
Profile

Ja,att svetsa ihop en "egen" pre-amp e absolut ett alternativ,å frågan e om det kanske inte e roligare rent av.?
Enklast möjliga,å PTP.?

hrj743@hotmail.com

10 Jun 2009, 11:01
Profile

Till en sådan där EF86-preamp behöver du knappt svetsa eller göra något kort. Du kan bygga allt direkt på rörhållaren. Det tar ingen plats alls.
Så här ser det ut i en Bäckström som jag byggde om. EF86-kanalen är i princip bara röret uppe till höger, inringat i rött. Mer plats tar det inte. Och du kan med fördel sätta ingångsjacket nästan direkt in på rörhållaren också.
Om du har den separat kan du nog nästan använda en sardinburk som chassi.
Det var simpelt det skulle vara, eller? [:)]
/G
Image

10 Jun 2009, 11:31
Profile

Inte KISS kanske men dock en ide:

http://www.musikding.de/product_info.ph ... p-Kit.html

Blir säkert billigt som attan om man kontaktar musikding och skalar bort sånt som du inte behöver och håll med om att det skulle bli en riktigt rolig stärk.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

10 Jun 2009, 11:40
Profile ICQ WWW

Vare dubbla nätrafos i denna? Om så är fallet....se till så den som är kvar klarar extra glöd till fler rör..

10 Jun 2009, 12:35
Profile

Izzy wrote:

Till en sådan där EF86-preamp behöver du knappt svetsa eller göra något kort. Du kan bygga allt direkt på rörhållaren. Det tar ingen plats alls.
Så här ser det ut i en Bäckström som jag byggde om. EF86-kanalen är i princip bara röret uppe till höger, inringat i rött. Mer plats tar det inte. Och du kan med fördel sätta ingångsjacket nästan direkt in på rörhållaren också.
/G
Image

Om jag inte misstar mig lade du upp ljudfiler på denna för ett eller ett par år sen. Och det var då jag fattade att jag vill ha en Matchlessklon. Eller oxå sitter allt i dina fingrar. Det lät iallafall guld!!![:)]

11 Jun 2009, 11:05
Profile ICQ WWW

Om jag inte misstar mig lade du upp ljudfiler på denna för ett eller ett par år sen. Och det var då jag fattade att jag vill ha en Matchlessklon. Eller oxå sitter allt i dina fingrar. Det lät iallafall guld!!![:)]

Tack, så kul att du tycker det! Jag är blygsam och skyller på EF86:an förstås [:o)]

Hur som helst blir det en skön klang i en stärkare med ett så sparsamt försteg. Tänker att med ett biffigt slusteg borde det kunna bli nästan lite Hiwattsk krispighet och headroom.

Måste testa det själv tror jag.

För Racings del handlar det väl om att bestämma inriktning på stärkaren - krisp och headroom eller totaldist a la Marshall eller high gain eller?

/Gunnar

11 Jun 2009, 11:45
Profile

Jag håller på och projekterar i andra änden av skalan. Jag tänker bygga en enpetare/lågwattare. Tror du Gunnar att DC-30 försteg skulle passa till en lågwattare?
Ursäkta trådkapningen Jesper.

/Magnus.

11 Jun 2009, 12:46
Profile ICQ WWW

Jag håller på och projekterar i andra änden av skalan. Jag tänker bygga en enpetare/lågwattare. Tror du Gunnar att DC-30 försteg skulle passa till en lågwattare?
Ursäkta trådkapningen Jesper.

/Magnus.

Jag sr inget skäl till varför det inte skulle göra det. Ger det tillräckligt med kräm för att driva ett slutsteg med fasvändare bore du kunna driva en enpetare också. Men det där finns det andra som är mkt bättre på en jag.
/Gunnar

11 Jun 2009, 14:19
Profile

Med det försteget och en EL 84 enpetare så blir det ju nästan en VOX AC4. http://www.bnv-gz.de/~ooehmann/schematics/vox/AC4.pdf

Mvh bengt

11 Jun 2009, 15:26
Profile WWW

Firetone wrote:

Med det försteget och en EL 84 enpetare så blir det ju nästan en VOX AC4. http://www.bnv-gz.de/~ooehmann/schematics/vox/AC4.pdf

Mvh bengt

Ah, det hade jag ingen aning om att den fanns. Men efter att ha lyssnat en del på youtube så visst, det är något sådant jag vill ha som komplement. Jag har redan rent ljud i min Sovtek Mig-30 och Marshallaktigt i Mig-60, men är ute efter det där limmande blöta och sprilliga ljudet från en Vox eller Matchless.

11 Jun 2009, 16:07
Profile ICQ WWW

Izzy wrote:

/G
Image

Hej!
Jag äger den bäckströmen nu (antar att det är samma?) och den låter verkligen mycket bra!
ursäkta kladdet[:)]
Anders

13 Jun 2009, 20:48
Profile WWW

Isf undrar jag respektfullt om den e ngt man kan få prova vid tillfälle Anders?

Jesper

hrj743@hotmail.com

13 Jun 2009, 21:52
Profile

Jesper

hrj743@hotmail.com

Absolut, det är bara att vi hittar en tid o plats. Kommer nog att repa på tisdag då kan jag ta hem den.
Anders

13 Jun 2009, 22:43
Profile WWW

d-drop wrote:

Racing wrote:

Jesper

hrj743@hotmail.com

Absolut, det är bara att vi hittar en tid o plats. Kommer nog att repa på tisdag då kan jag ta hem den.
Anders

Nån gång i sommar ska jag ner till Götet... Skulle vara kul att få testa den tycker jag med :)

14 Jun 2009, 00:56
Profile ICQ WWW

Korrektion.
Du OCH en Aria FS skall till götet...[:D]

hrj743@hotmail.com

14 Jun 2009, 09:26
Profile

d-drop wrote:

Racing wrote:

Jesper

hrj743@hotmail.com

Anders

Nån gång i sommar ska jag ner till Götet... Skulle vara kul att få testa den tycker jag med :)

Absolut! bara jag är hemma så går det fint.
/Anders

14 Jun 2009, 09:52
Profile WWW

Racing wrote:

Nja...nää Magnus.
Korrektion.
Du OCH en Aria FS skall till götet...[:D]

hrj743@hotmail.com

Fair enough[;)][8D]

14 Jun 2009, 10:58
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 20 posts ]