|
|
Page 1 of 1
|
[ 16 posts ] |
|
Det här med utgångstrafos... Hammond Guitar Series
| Author |
Message |
|
Tom-Andrew
|
 Det här med utgångstrafos... Hammond Guitar Series
Jo, nu drar det ihop sig. Jag har ledsnat så otroligt mycket på att jag inte får mitt ena hemmabygge att låta annat än platt, pappigt och jäkligt. Jag har testat både det ena och det tredje, annan kretslösning, höjda/sänkta spänningar, osv, men det verkar som att det sitter i utgångstrafon som inte orkar med trycket. Ljudet är skrälligt, i brist på bättre förklaring, och har på tok för mycket diskant, även med diskant-, presence- och hi cut-ratt neddraga.
Stärkaren i fråga har varit uppe i tidigare trådar; det är en Weber Java med modifieringar som får den att se ut väldigt mycket som en Komet Concorde. Idag är transformatorerna Webers egna kinesiska, såväl nät- som utgångstrafo (HHR-modellen för den insatte).
Jag börjar bli sugen på att testa någonting annat! Jag sneglar lystet på Hammond Guitar Series och undrar om någon hunnit skaffa sig erfarenhet av dessa ännu? Hammond har ju sådant gott renommé att man inte kan låta bli att undra om inte det är lösningen, eller är jag ute och cyklar?!
Andra rekommendationer? Kolfilmsmotstånd?! All input mottages tacksamt!
/Tom-Andrew <hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
|
| 08 Jun 2009, 14:45 |
|
 |
|
gammelnalle
|
Jag skulle börja med att "tappa" signalen och se VAR någonstans det börjar bli "platt".. Ta ut signalen precis innan PI (om det nu är en P&P)... hur låter den som preamp??
Kör in en signal precis innan PI... lyssna..
Kolla med en annan högtalare- du har kanske en missmatch i nuvarande HT??
KANSKE kan du eliminera ett antal felkällor innan du kostar på mer.
lycka till
b
|
| 08 Jun 2009, 14:53 |
|
 |
|
Tubis
|
Ska du bli av med diskant genom trafon ska det väl änna vara en så billig skittrafo som möjligt. Ju mer diskant ju mer avanserad lindning av trafon=dyrare.
|
| 08 Jun 2009, 16:21 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Schema? När det gäller trafon, så tycks det som om dina ljudproblem är alldeles för dramatiska för att ett trafobyte ska vara lösningen. Dessutom skulle jag påstå att Webers HHR (om vi snackar om 45-wattaren?) är en alldeles utmärkt och välljudande trafo, som låter bra både rent och distat. En LHR blir en liten aning mjukare och mer komprimerad, (jag har båda och har jämfört), men av din beskrivning att döma ligger felet någon annanstans. Skillnaden mellan utgångstrafos (om vi sållar bort ren crap, alltså) är mycket mycket mindre än t.ex skillnaden mellan olika rörtyper, eller högtalare. Har du förresten kollat din krets med skåp, så du inte har någon oscillation som ger det där skrälliga ljudet? "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.com
|
| 08 Jun 2009, 16:36 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Den där stärkaren skulle jag vilja höra...
Du har ju gett dig in i en knepig krets. Jag tror precis som herrarna här att en annan trafo inte kommer vara den slutliga lösningen. Dock är denna Weber-trafo rätt sprättig i diskanten, på ett sätt som inte är så dumt i vissa lägen, men kanske inte optimalt i en Wreck. Jag skulle inte satsa på en Hammond utan i så fall först försöka hitta någon gammal väl inkörd järnklump. Jag har t.ex. en OT för 2xEL34 i min Dynacord som du skulle kunna jämföra med [8D]
Det är annars i praktiken två saker som ger stärkaren de egenskaper du brottas med. Tredje steget före fasvändaren (miljön runt omkring) och filtreringen.
Ett sätt att komma underfund med stärkarens egenskaper (kretsen som sådan och de komponenter/delar du har i den) är att koppla den som Trainwreck original (ja hyggligt nära då). Sedan bypassar du tredje steget helt. Har du fortfarande en stärkare som känns platt, pappig, jäklig, bright etc - ja, då är det något som är väldigt fel.
Du kör väl inte katodföljare till tonstacken, så som Weber föreslår som alternativ? Det blir trist i den där.
/Gunnar
|
| 08 Jun 2009, 18:36 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Tack som tusan för inputen! Jag hade i minnet att du, Martin, tycker att Webers HHR/LHR är trevliga trafon, men behövde nog lite till övertygande... Jag har inte skåpat kretsen, tyvärr. Jag har lite tendenser till hörbar oscillation med helt öppet chassi och rätt bra pådrag, men inte så det stör, dock kan det mkt väl tänkas att det är något över hörbart som kan ligga där och lura och få stärkaren att låta illa. Kanske är dags att skaffa sig det där skopet nu? Man kanske ska kolla om man inte kan låna ett på jobbet till att börja med... Nåväl; här är kretsen i original: https://taweber.powweb.com/store/java_schem.jpgMed mina justeringar: Topologi: Input -> V1A -> Tonkontroll -> Volymkontroll -> V1B -> Spänningsdelare -> V2A -> V2B (katodföljare!) -> Fasvändare/Slutsteg. Klassisk Hi/Low-koppling på ingången med 68k-motstånd. V1A: 100k på anoden, 2k7//.68uF på katoden. Tonkontroll: Slope 100k, 0.022uF till bas- och midpot. 500pF till diskantpot. Potarna är 250k bas- och diskantpot, 25k midpot. Volympot: 1M V1B: Ra: 82k+22k splitload med switch för att växla mellan anoden och efter 82k, Rk//Ck: 1k5//22uF Kopplingskonding: 0.022uF Spänningsdelare: 220k/330k V2A: Ra: 100k, Rk: 3k3 direkt kopplad direkt till: V2B: Katodföljare kopplad som i vilken Marshall som helst (dvs Rk: 100k) och sedan via 0.022uF i serie med 220k in i fasvändaren. Fasvändare och slutsteg är klassiska Marshallvärden med 47k NFB-motstånd från 8 ohms-tappen på OT:n. Dock har jag en hi cut-kontroll mellan faserna, 250k-pot i serie med 0.0047uF-konding. Gallermotstånden är dock endast 820 ohm! B+ ligger på ca 450V. Nu i afton har jag satt en 120pF-konding parallellt med 100k-anodmotstådet på V2A, vilket kanske gjorde lite skillnad. Det låter fortfarande inte "rent" utan ganska fuzzigt. /Tom-Andrew <hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
|
| 08 Jun 2009, 21:36 |
|
 |
|
Izzy
|
Jag tror inte du vinner något på katodföljaren in i fasvändaren. Kör du tredje steget med 10k katod får du bra asymmetrisk klippning där. Katodföljaren blir då lite tårta på tårta, känns det som.
Testa att bypassa hela tredje steget! - Dra en tåt från kopplingskondingen efter V1B (22n) rakt in i fasvändaren. - Och sätt denna konding på V1B anoden, inte på den delade anodmotståndet. - Koppla bort 220/330-delaren + hela V2.
På så sätt har du ju en standard tvåstegspreamp, om än med Marshallskt ingångssteg (jag hade dock valt vanliga 1.5k/22uF där).
Om stärkaren inte låter varm och go i detta grundutförande får du leta vidare, t.ex. OT, filtrering osv. Men jag tror du kommer märka hur mycket tredje stegets design påverkar hårdhet, pappighet, fizzighet mm.
Det är viktgit att leta där problemet finns.
/Gunnar
|
| 08 Jun 2009, 21:54 |
|
 |
|
baoberg
|
Izzy wrote: Jag tror inte du vinner något på katodföljaren in i fasvändaren. Kör du tredje steget med 10k katod får du bra asymmetrisk klippning där. Katodföljaren blir då lite tårta på tårta, känns det som.
Testa att bypassa hela tredje steget! - Dra en tåt från kopplingskondingen efter V1B (22n) rakt in i fasvändaren. - Och sätt denna konding på V1B anoden, inte på den delade anodmotståndet. - Koppla bort 220/330-delaren + hela V2.
På så sätt har du ju en standard tvåstegspreamp, om än med Marshallskt ingångssteg (jag hade dock valt vanliga 1.5k/22uF där).
Om stärkaren inte låter varm och go i detta grundutförande får du leta vidare, t.ex. OT, filtrering osv. Men jag tror du kommer märka hur mycket tredje stegets design påverkar hårdhet, pappighet, fizzighet mm.
<b>Det är viktigt att leta där problemet finns.</b>
/Gunnar
[:D] Helt underbart! Den där formuleringen ska jag använda på jobbet imorgon! (tog mig friheten att ändra stavningen...)
|
| 08 Jun 2009, 22:10 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Quote: ag hade i minnet att du, Martin, tycker att Webers HHR/LHR är trevliga trafon, men behövde nog lite till övertygande... Det enda är ju att prova. Problemet med att uttala sig om t.ex rör eller trafos är ju att man vet aldrig om det verkligen är samma trafo vi pratar om, mina köpte jag för tror jag två år sen, kanske tre, definitivt inte samma beställning! Eftersom skillnaden mellan trafos är så sublim, menar jag att det har ringa värde att prova en, och sen mickla en halvtimme med byte innan man provar en annan. Ljudminnet är väldigt kort, så det är lätt att bedra sig. Men jag tror att du bör kolla med ett skåp först och främst, så du inte silar mygg och sväljer elefanter. (jag har, by the way, ett mycket fint Philips-skåp till salu..[;)]) "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.com
|
| 08 Jun 2009, 22:11 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Jag har tittat lite på schemat, och det finns två ställen som man, för säkerhets skull, kunde sanera lite för att stämma i bäcken: Gridstoppern R34 bör du öka, 1k är i princip ingenting, börja med 47k, sen kan du ju gå ner lite om du tycker att ljudet luddar till sig. Men ev har du ringat in problemet. Ännu viktigare är att ingången på V2b helt saknar gridstopper, oscillationsvarning! Börja med 47k där också. Det där är ett typexempel på vad en gurufiering kan ställa till med: Trainwreck-hobbyisterna tror att Ken Fischer var nån sorts Jesus, och ser inte att designen är minst sagt problematisk. Just totalt überbright och skrällig är det vanligaste problemet folk klagar över. Sen utgår jag ifrån att du har skärmad kabel på kritiska ställen? Quote: Gallermotstånden är dock endast 820 ohm! Om du menar till slutrören, så öka dem också till 5k6, oscillationsvarning! Sen håller jag med Izzy om att katodföljaren är ganska meningslös, kan också vara en källa till strul. Sen undrar jag vad tanken var bakom 220k gridstopper in i fasvändarn, om jag förstått dig rätt? Då har du i ett slag förvandlat katodföljaren till högohmig! "The Tone is in your fingers": HA! http://kuhnamps.com
|
| 09 Jun 2009, 08:31 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Martin, jag bugar! [:)] Martin Kuhn wrote: Jag har tittat lite på schemat, och det finns två ställen som man, för säkerhets skull, kunde sanera lite för att stämma i bäcken: Gridstoppern R34 bör du öka, 1k är i princip ingenting, börja med 47k, sen kan du ju gå ner lite om du tycker att ljudet luddar till sig. Men ev har du ringat in problemet.
Jag har ingen gridstopper här alls... Jag har skärmad kabel från volympot till sockel, endast jordad i ena änden. Ska testa lämplig gridstopper! Quote: Ännu viktigare är att ingången på V2b helt saknar gridstopper, oscillationsvarning! Börja med 47k där också. Det där är ett typexempel på vad en gurufiering kan ställa till med: Trainwreck-hobbyisterna tror att Ken Fischer var nån sorts Jesus, och ser inte att designen är minst sagt problematisk. Just totalt überbright och skrällig är det vanligaste problemet folk klagar över. Exakt det problemet har jag! Har hört de orden sägas om farbror Webers design också, där löser man det med en ganska stor konding kopplad direkt mot jord... Jag var antagligen snubblande nära att peta in en konding där också, men nöjde mig med en snubber över anodmotståndet. Gridstopper it is! Quote: Sen utgår jag ifrån att du har skärmad kabel på kritiska ställen? Ohja! Från ingångsjack till 68k-motstånd kopplade direkt på sockeln, samt från volymratt till sockeln på V1B (i min krets -- V2A enl. Weber). Quote: Quote: Gallermotstånden är dock endast 820 ohm! Om du menar till slutrören, så öka dem också till 5k6, oscillationsvarning! Japp, till slutrören. Jag har sneglat på dem sedan jag satte dit dem och stod och glanade på dem igår också. Nu ska de väck och i med 5k6. Quote: Sen håller jag med Izzy om att katodföljaren är ganska meningslös, kan också vara en källa till strul. Sen undrar jag vad tanken var bakom 220k gridstopper in i fasvändarn, om jag förstått dig rätt? Då har du i ett slag förvandlat katodföljaren till högohmig!
Ja, du, Martin... Jag har faktiskt aldrig riktigt förstått hur tusan gubben Fischer tänkt med den kretslösningen! Jag har googlat och läst, men inte förstått det alls. Vad gör man då? Jo, man löder dit och lyssnar... Randall Aiken var inne på samma linje som du ang. katodföljare->högohmig och fick en kommentar som kanske kan sprida mer ljus över frågeställningen för den betydligt mer insatte. Här är länken: http://music-electronics-forum.com/t1536/Slutligen; tanken med bygget var från början att bygga något som lät som en Komet Concorde -- dvs köttigt, fläskigt och gött med ett trevligt 70-talsrockanstruket sound. I sin första reinkarnation var den dock mer Komet 60, om än med 6V6:or i slutsteget och väldigt höga spänningar... Det övergavs för EL34:or och nu är den väldigt lik just en Concorde -- schematiskt i alla fall... [;)] Någon Express skulle det dock aldrig bli, då den, även om den låter bra, inte riktigt svarar mot mitt ljudideal. i får se var den hamnar i nästa reinkarnation... [;)] /Tom-Andrew <hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
|
| 09 Jun 2009, 10:44 |
|
 |
|
Izzy
|
Det man måste ha klart för sig, vilket du ju säkert har, är detta är en stärkare som distar i slutsteget så in i helsike. Förstegets roll är att leverera tillräcklig signal och i rätt frekvenser för att slutsteget ska vika sig på ett snyggt sätt. Gärna med lite lätt asymmeterisk klippning då, men det är ju inte så mkt dist i försteget. Jo, om du maxar gain, men då ylar ju ändå slutsteget så att slutrören spricker. Alla försök att snygga till försteget, tämja och dämpa och katodfölja tror jag är kontraproduktivt mot ursprungstanken. Oscillationsvaccinera - ja absolut. Gridstoppers är smart.
Om du inte hittar rätt och får till en rejält distande stärkare med mustig ton utifrån denna krets brukar rådet bli - lägg tonstacken sist [B)] (been there, done that....). Ev. då med katodföljare.
Plöstligt har du den ultimata rockstärkaren - Marshall 2204 [8D][}:)]
/Gunnar
|
| 09 Jun 2009, 11:34 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Delrapport:
Skickade i 5k6 gallermotstånd på slutrören.
I brist på 47k-motstånd satte jag även i 22k gridstopper till V1B (dvs direkt på sockeln från volymkontrollen) och 25k gridstopper till V2A. Jag är nära nu! Avsevärd skillnad. Det ligger dock fortfarande skräp i höga frekvenser.
Nästa steg är att ta bort katodföljaren för att se hur det påverkar ljudet (om det ens gör det) och för att ta bort den dåliga layouten som uppstod när jag moddade dit katodföljaren... Misstänker nämligen också att den gör mer ont än gott! Återkommer! [:)]
/Tom-Andrew <hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
|
| 13 Jun 2009, 22:20 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Delrapport II:
Lyfte bort katodföljaren och märkte att det blev bumligare/bluddrigare i basen och alldeles för mycket gain. Karaktären är dock helt densamma.
För att råda bot på den absurda mängden gain gick jag tillbaka till 10k på katoden på V2A. Har provspelat och det är ett jäkla vräk och bräk! Den får vara såhär i några timmar... [;)]
Nästa steg är att handla på mig lite rör igen. Mikrofoni i bl.a. V1.
Tack för all input, grabbar!
|
| 14 Jun 2009, 11:41 |
|
 |
|
Izzy
|
Tom-Andrew wrote: Delrapport II:
Lyfte bort katodföljaren och märkte att det blev bumligare/bluddrigare i basen och alldeles för mycket gain. Karaktären är dock helt densamma.
För att råda bot på den absurda mängden gain gick jag tillbaka till 10k på katoden på V2A. Har provspelat och det är ett jäkla vräk och bräk! Den får vara såhär i några timmar... [;)]
Nästa steg är att handla på mig lite rör igen. Mikrofoni i bl.a. V1.
Tack för all input, grabbar!
Nu är du ju nära wrecken i alla fall [;)] Bumliga bas och för mkt gain? Det löser du med signalkondingen och spänningsdelaren före tredje steget. Det var först när jag bytte motstånden i din 220/330k spänningsdelare till trimpotar alltså inte en pot, utan två separata) som jag på allvar började begripa vad som händer. Och hur jäkla mkt det påverkar. En sådan test rekommenderas! Det är lärorikt. Moståndet i signalväg påverkar trebleavrullningen. Wrecken har ju inget motstånd alls här. Motståndet mot jord påverkar mängden gain. Och när du kommer ned mot 150k börjar du även tappa botten. Givetvis beror det också på hur stor signalkonding du har. Du kör en 22n där nu? Wrecken har bara typ 2n. /Gunnar
|
| 14 Jun 2009, 23:20 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Tom-Andrew wrote: Slutligen; tanken med bygget var från början att bygga något som lät som en Komet Concorde -- dvs köttigt, fläskigt och gött med ett trevligt 70-talsrockanstruket sound.
Ja i så fall tycker jag man har missat en viktig detaj om man är ute det ljudet: Treble potten ska vara 1M och inte 250K, det gör jätte mycket på ljudet och med 1M så dippar det inte alls lika mycket i midden, vilket i sin tur gör ljudet "fetare". Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 14 Jun 2009, 23:43 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 16 posts ] |
|