View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 21:28

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Hum balance - bra idá©? 
Author Message

Post Hum balance - bra idá©?
Man drabbas ibland av stärkare som surrar, brummar och låter. Och ibland hittar man banne mig inget annat än att det bara kommer från powertrafon, utan att det går att få bort. Jordning schysst. Filtrering schysst. Rören friska. Etc.

Nu senast när jag pysslade i en Super Twin hade jag både brum och surr. När jag väl fått bort brummet (kassa slutrör och obalans i biaas) fanns det fortfarande lite surr kvar. Jag labbade då med den hum-balance-pot som sitter på glöden. Och det visade sig att den inte bara påverkade glödbrum i 50Hz utan även surr i mkt högre frekvens! Eller om det var samma missljud som fanns i i multipla frekvenser, typ. Genom att vrida på hum balance påverkade jag alltså mängden surr som fortplantade sig genom försteget in i slutstget och ut i högtalaren. Jag var förvånad.

- Någon som har en mer teoretisk förklaring?
- Kan det vara en smart åtgärd att testa, om man har surr som inte går att få bort, att ta bort glödens CT och ersätta med en hum balance-pot?
- Vad bör den poten vara på (max min), 100 eller 220 ohm?
- Vad måste den klara för effekt, kan man köra med en liten trimpot?

/Gunnar

03 Jun 2009, 22:07
Profile

Gunnar, skippa trimpot och kör in 50-100 VDC i centertappen eller direkt till glöden via 2X100 ohm motstånd, så blir det tyst![;)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

04 Jun 2009, 03:05
Profile

Ja, jag har testat det ett antal gånger. Men ibland hjälper inte ens det mot surrproblematik och det är då man vill pröva ytterligare ngn åtgärd.
/Gunnar

04 Jun 2009, 07:50
Profile

Ja, jag har testat det ett antal gånger. Men ibland hjälper inte ens det mot surrproblematik och det är då man vill pröva ytterligare ngn åtgärd.
/Gunnar

Min erfarenhet är att balanspottar å ena sidan ofta är utmärkta för att hitta en "sweetspot", å andra sidan också har benägenhet att generera buzz i vissa lägen. Sannolikt någonstans i 120hz-spektrat.

Visserligen har jag mest erfarenhet av katodbiaserade steg, där buzz kanske enklare uppstår (balanspottens vipern ansluts ju till katoden, och rören har väl en max katod-till-glöd-ratio, eller vad nu facktermen är.)

Men det skadar ju inte att prova en pot mellan båda sidor mot jord (Super Twin:en är väl fixed). Kör på 3-5W, mellan 100-150R.

Jag provade förresten en annan variant nyligen, med en 10R-pot (linjär), med 22R/5W till vardera sida av potten. På det sättet sprids justerspannet ut över hela potten. Mycket enklare att ratta. Kan vara värt ett försök.

Antar att du har kollat så originalpotten faktiskt är ok?

--Olle

04 Jun 2009, 14:03
Profile

...Antar att du har kollat så originalpotten faktiskt är ok?
Allt som oftast är de kass i silverface Fenders. Kolbanan är skadad eller helt avbränd.

Amp Healer wrote:

...skippa trimpot och kör in 50-100 VDC i centertappen eller direkt till glöden via 2X100 ohm motstånd, så blir det tyst...
Jag håller med Owe. Jag är förvånad över hur tyst det, jag vill säga, alltid blir med en artifisiell mittappning (heter det så?) via två 100 ohmsmotstånd. Oftast är det, enligt min erfarenhet, tyst med en riktig mittappning också. På enpetare har det, för mig, hjälpt med att lyfta glödspänningens jord ett antal volt DC, som Owe antyder.

Intressant att du inte tycker att det alltid funkar med 100 ohmsmotstånden. Undrar vad det beror på? I Fenders brukar jag placera och jorda motstånden vid glödlampan, precis som Fender själva gjorde ett tag.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

04 Jun 2009, 15:33
Profile

Alltså för tydlighetens skull - min fråga är egentligen generell, rör inte bara specifik service på gamla Fender-häckar. NU blev frågan aktuell med pillandet i Super Twinnen då jag märkte att surret, inte bara brummet, påverkades helt klart av hum balance-inställningen.

DC-potential är det första jag brukar testa. Men kan det generellt vara värt att testa med två 100-ohmare även om det finns en befintlig mittapp? En del trafos har ju glöd-mittapp, men tänker att den ibland kanske inte är perfekt balanserad.

Jag har t.ex. en cool Plexi-2204:a som min grabb lött ihop med lila papsens hjälp. Den har en fin-fin ny TAD-PT. Men vi har ett envist litet surr i den som jag försökt få bukt med i en tidigare tråd här på Bojen. Vi labbade med filtrering (perfekt), jordning (supergalaktisk), modifierad likriktning (á la Alex), DC-potential på glödens mittapp (as Owe proposes). Allt bättre, men ändå fnnns ett litet skitsurr kvar som stör en konnässör. Jag är allt mer övertygad om att det kommer från trafon på något sätt (ja, jo all ström kommer ju därifrån, det fattar pucko-gurra också). Därav desperat sökande efter felkällor...

/Gunnar

04 Jun 2009, 15:58
Profile

Min erferenhet är att just 100-ohmslösningen är bäst, den kompenserar för ojämnheter i glödlindningen, vilket inte mittentappen gör. Verkar det som.
Men grädde på moset är att koppla glöden till en högre potential, idealt 60-80v.
Detta gäller speciellt för stärkare med katodföljare, som alla Marshalls t.ex. När den rekommenderade potentialskillnaden katod-glöd överskrids yttrar det sig framför allt i brum.
Ett lämpligt ställe är en bit in i B+-kedjan, t.ex vid skärmgallernoden. Sätt en lämplig spänningsdelare, och lägg en filterkonding över det nedre motståndet. Booootick!

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

05 Jun 2009, 13:42
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]