View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 21:28

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Peavey Bravo 112 Rörbyte 
Author Message

Haloj! Funderade på att byta rör i stärkarn börjar låta lite rassligt och ibland dör den nästan helt låter bara lite svagt. sen startar jag om den och då funkar den igen Också sprakar det lite i den ibland.(Kan man byta plats på rören eller är det bara att byta???)måste man kolla Biasen på denna modell? Någon som har erfarenhet av denna förstärkare? Kostnad för bias inställning? MM Tacksam för alla svar TPFH Uffe.

31 May 2009, 19:33
Profile ICQ YIM WWW

Ingen som har en susning om det här????? Jag vet inte ett dugg om dom här sakerna Tacksam för svar MVH Uffe

01 Jun 2009, 17:24
Profile ICQ YIM WWW

Om förstärkaren rasslar och ljudet kommer och går så kan det vara många olika saker det beror på.

Om det skulle vara entydigt att det beror på rören så hade det varit enklare, men jag rekommenderar att du låter någon tekniker ta en titt på din förstärkare. Att felsöka trilskande förstärkare kan vara ett helvete om man inte är erfaren och har sina egna tillvägagångssätt.

------
Dom låter alla lika

01 Jun 2009, 18:56
Profile

Nån susning om vad det kan vara för fel om den går ner på tomgång och vid omstart så funkar den igen? Kan man byta plats på rören har läst det någonstans eller är det bara löst prat??

01 Jun 2009, 19:06
Profile ICQ YIM WWW

Visst kan du byta plats på rören, och när det gäller signalrören (dom små), så är det bara att byta. Men om felet beror på något av rören så kommer det inte att bli bättre av att du byter plats på dom. Det är som att ha punktering och flytta ringarna från ett hjul till ett annat och tro att punkteringen försvinner.

För att komma någon vart med att byta signalrören så borde du ha åtminstone ett garanterat funktionerande som du i tur och ordning ersätter de gamla med. Om felet plötsligt försvinner så har det berott på det rör som du just då har ersatt.

Men, min vilda gissning är att felet nog kan vara något annat än ett rör.

------
Dom låter alla lika

01 Jun 2009, 20:08
Profile

Kan man sätta i ett garanterat friskt rör och pröva alla tre smårör om något är trasigt utan att göra någon bias inställning???Vad kan hända om man byter alla rör utan att göra en bias justering eller vad det heter; pajar förstärkaren då??

01 Jun 2009, 20:41
Profile ICQ YIM WWW

De små signalrören kan du byta utan att bry dig om bias. Det är som att byta glödlampa.

------
Dom låter alla lika

01 Jun 2009, 20:45
Profile

Och dom stora är slutstegsrören alltså och måste bias justeras om man byter dom korekt eller???

01 Jun 2009, 21:05
Profile ICQ YIM WWW

Nej. Dom ska inte behöva justeras, men om man byter kan man ändå kolla att dom ligger inom nåt slags vettigt intervall, effektmässigt, så man inte steker dom eller deras kringkomponenter.

Dom stora rören (EL84) sitter f ö - om jag minns rätt - i en platt liten nätbur, bakåtriktad, med socklarna på ett eget litet kort, separat från försteg och reverbkrets.

För att byta dom rören - och kunna mäta in dom - måste man i princip riva hela stärken - annars kommer man inte åt mätpunkterna. Problemet med det är att stärkarn inte funkar så bra när den är delad. Lite chansartat att pilla i dom alltså.

Problemet med dom där - återigen om jag minns rätt - är att a) kallödningar uppstår/finns b) kontaktfel mellan breda bandkablar och kretskort c) fläkten (en liten CPU-fläkt) gror igen/lägger av och att den därmed steks av värme, vilket tar livet av komponenterna.

Och visst har den en effektloop? I så fall har du en bov där också - d) oxid i jacken som kan ge dom symptom du beskriver.

Jag tycker nog att du ska lämna in den för att få den fixad. Dom där stärkarna är inte direkt gjorda för att hemmapulare ska pilla med dom.

Edit: och om du ändå känner att du MÅSTE byta slutrör - peta i dom nya EL84:orna, men starta stärken i ett mörkt rum så du ser om dom får "röda kinder", vilket händer inom nån minut. Och det är inte glödtrådarna jag menar, utan dom längsgående grå plåtarna inuti rören som blir mörkröda>orange. Stäng i så fall av stärken bums och skicka den till en rörpulare. Blir dom inte röda så är det bara att köra på.

/R

01 Jun 2009, 22:08
Profile

Tackar allra ödmjukast för svaren nu är jag lite klokare och ska kolla dom där grejerna så får vi se hur det blir MVH Uffe.

02 Jun 2009, 08:45
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]