View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 22:17

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Fender prosonic skit 
Author Message

Post Fender prosonic skit
Skit förstärkare hoppade in i ett lokalt band i helgen där gitarristen kör med en Prosonic stärkare.
Jag hoppade in som trummis puu den historen tar vi någon annan gång[:D]

Bandet spelar varje helg men Prosonic Stärkaren håller aldrig ett helt år[V]
Han bor i Göteborg så han har lämnat in den på börsen.
Tre månader sedan sist då bytte de alla rör.
Men något måste vara fel för nu verkar rören vara helt slut igen helt tyst.
Var ska grabben få hjälp.
Han bor i Göterborg men kommer hem till Värmland på helgerna och lirar.
Jag har lånat ut någon av mina stärkare till han för Prosonicen står på verkstan för det mesta.

Men den låter bra när den väl låter ingen snack om saken.

Prylgalen

11 May 2009, 20:40
Profile WWW

Ställer dom biasen eller slänger dom bara in nya rör? Skulle tippa på det senare[xx(]

11 May 2009, 20:59
Profile

har haft en sådan på service o dem är mycket välbyggda..... för att vara nyare fender med klös i [:p][:p]

se till att grabben lämnar in den hos nån som kan stärkare.

det händer ofta att musik affärer stoppar in nya rör o hoppas att det fungerar....[xx(][xx(][xx(]

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

11 May 2009, 21:06
Profile WWW

Ibland ställer en del biasen efter vad dom hört att strömmen ska vara för den typen av rör(mäta B+ och räkna, nääää, vad är det?)[:0]

11 May 2009, 21:10
Profile

skulle nog byta ut 470 sgm till 1k då det är jädrans hög spänning i dessa... ca 480 volt på anoden

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

11 May 2009, 21:15
Profile WWW

Rör som e justerade för bias brinner fan inte ut på en kvart å lite kaffe.

Även om jag e total amatör kontra Tubis,Amp healer osv så har jag iaf vett på att justera bias.
Ring du så fixar vi det.
Jag bor ju i gbg,så de e lättlöst.

0737-189010

Mvh;Jesper

hrj743@hotmail.com

11 May 2009, 22:02
Profile

Om du vill ha i ett 1k skärmgaller motstånd på inrådan ovan,vilket e vettigt,samt få byggt om biaskretsen så den fixar det så löser vid det med.
Inga konstigheter.

hrj743@hotmail.com

11 May 2009, 22:04
Profile

Hmmm... Spelning varje vecka? Spelas förstärkaren på, typ, full patte eller?

OM(!) gitaristen hanterar förstärkaren rätt, tycker jag då att rören borde hålla typ uppåt ett år i alla fall. Jag säger "OM" för att det är allt för vanligt att man inte vet hur man ska handskas med en rörförstärkare, speciellt om det är en topp med separat högtalarlåda.

Sedan håller jag med er andra, att biasen SKA justeras vid varje rörbyte. Om stärkaren körs hårt, ska nog biasen justeras åt det kallare hållet. Så bör man använda rör som man vet är hållbara.

Som lite kuriosa kan jag nämna att jag läste en intervju med en kille som reste som tekniker till Jimi Hendrix. Han sa att stärkare gick sönder på nästan varje spelning...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

12 May 2009, 09:19
Profile

Gjorde precis jobbet på en Engl powerball,å de 6L6;or som satt i vart såvitt jag kunde bedöma orginalen.
Hade gått MYCKET varmt.

Mest för skojs skull mätte jag de bedagade rören just för bias,å med 460V in så satt dem på 50mA i det läget.

De nya JJ satte jag till 38 å var färdig med det.
Lattjade lite med små marginaler fram å tillbax,å tyckte väl inte det gav ngn större skillnad i bild för att vara ärlig.

Ngt jag dock reagerade på var Engls brist på dynamik när man rattar den.
Hade iofs inte fotpedalen tillgänglig,vilket man tydligen bör ha-vad fan vet jag,men ifrån clean till rena metalldisten var inte steget så stort kan vi säga[:D].

Nope.
Inte min typ av topp.Helt klart inte.

hrj743@hotmail.com

12 May 2009, 09:56
Profile

För stärkare som spelas uppåt full patte, tycker jag att även 38 mA anodström (vid ca 450 - 470 V anodspänning) är i högsta laget. Vill man absolut ha ljudet som blir då får man ta att rören pajar ofta, men jag tror att gitarristen kommer att gilla ljudet även vid kallare biasjustering. Kanske gillar det lika mycket, eller t.o.m. mer...

Jag skulle nog ställa så att det blev kanske 25 mA i tomgång. Jag tänker nog att ungefär 40 - 50 % av max anodförlust är lagom i tomgång för stärkare som spelas väldigt hårt. Då är ljudet fortfarande bra och rören håller längre. Men, det är ju jag det...

Med tanke på ett gäng stärkare som jag fått fixa under åren, har jag lätt att dra slutsatsen att stärkare som pajar ofta, beror kanske mest på att den som använder stärkaren är vårdslös med stärkaren och hur den används... men, återigen, det är ju jag det...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

13 May 2009, 08:52
Profile

Men det är så mycket omkopplare på prosnicen.
Tror den går att ställa om mellan Klass A-AB.
Smart vore om den äter rör att köra den som AB.

Men är det någon som vill ta sig an Förstärkaren i närheten av Götet?

Prylgalen

13 May 2009, 13:13
Profile WWW

just pga denn möjlighet att påverka bias med omkopplare är så att man måste ställa ner bias kallare så inte rören går för varmt..

den går ju o köra katodbias o där kan det bli för mycket om du får fatt i effektiva rör....

Image ImageImageImage

13 May 2009, 16:35
Profile WWW

Som motvikt till ovan sagda vill jag bara berätta att jag har en Prosonic combo som <i>aldrig"] har strulat det minsta. Den är lite för högljudd för mitt nuvarande band, så den får inte gå särskilt hårt. Den är numera back-up stäkare eftersom jag har andra som spelar mer lagom högt, och för att den <i>alltid"] fungerar. Den är dessutom till salu, så om någon är sugen kan ni maila mig via profilen.

13 May 2009, 16:56
Profile

Men är det någon som vill ta sig an Förstärkaren i närheten av Götet?

Prylgalen

Racing ger ju dig sitt telenr längre upp i tråden, och han bor i Gbg. [:)]

/Lennart

http://www.specter.se

13 May 2009, 21:46
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]