View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 22:46

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Överspänningar 
Author Message

Post Överspänningar
I det att jag labbat fram å tebax med Meks combon e det som i nuläget inte stämmer div referens spänningar till rören.

Naturligtvis påverkas hela de krestar som leder till å från.

Stärkarn e i nuläget spelbar,men låter distat så fort man öppnar spällen det minsta.

Image
http://www.102983.org/gallery/displayimage.php?pid=1360&fullsize=1

Image
http://www.102983.org/gallery/displayimage.php?pid=1361&fullsize=1

(Länkarna e till högupplösta bilder)

De spänningar jag talat om e tex till slutrören som istället för reffade 495V ser ung 570.
Till förstegsrören e det procentuellt ännu värre.
Runt 260-270 där det skall vara 215 å run 240-250 där vi skall ha 175.

Man skulle kunna föranledas att tro att det handlar om bristande jord,å detta har därför gåtts över.
Chassiet till den här e ju på gott å ont i obehandlad aluminium.
Mao...de bitarna e avklarade.

Den anledning jag kan se till överspänning som det är e ökningen vi sett i nätspänning sedan stärkarn konstruerades bla.

Överspänningarna har över tid milt sagt tagit sin tull på div komponenter ombord varför många av dem nu e bytta mot nya.

Hur som helst.

Min tanke e att under dan prova att byta skärmgaller motståndet mot ett på 1kOhm/5 watt
Dessutom byta de olika mostånden runt spänningsdelaren för att nå de angivna referens spänningarna in mot pre-ampen.

Min fråga e,vad skulle annars dels kunna vara orsak å dels vara lösningen på problemet?

Som det är skapar denna combo som sagt dist i alla lägen.
Provat driva slutsteget med en annan pre-amp,å då låter den BÄTTRE men fortfarande distat.
Headroomet ökar på det viset,men är INTE vad det borde vara.

Om jag kör den som den är,dvs med den pre-amp som finns ombord-e det dist från läge 1.
Allt headroom försvinner,å ljudåtergivningen känns i brist på bättre förklaring platt.
Värre än en transistor dito tom.

hrj743@hotmail.com

05 May 2009, 09:22
Profile

Har du fungerande biasspänning nu? Hur stor?
Har du ställt in bias så att du får 60-70% effektuttag, eller har du bara bytt komponenterna i kretsen? Är slutrören friska?

Känns som om slutrören skulle kunna gå med helt fel arbetspunkt, och därför knappt dra ström = för höga spänningar generellt.

Gissning 2:

Är stärkarn inställd på 240V (finns den möjligheten?) ?

Mät glödspänningen, ligger den över 7V? I så fall har du nog boven där. Våra 240 V i nätet gör att nättrafon har typ 10% mer på primären, och skillnaden på sekundären kan du ju räkna ut - den ökar betydligt mer än 10%.

OM detta är orsaken kan det vara läge att prova med en (rätt dimensionerad) vridtrafo mellan väggen och stärkaren. Ställ den på 220V och mät och lyssna igen.

<b>Edit:</b> det är en del rätt drastiska ändringar gjorda i preampen om man tittar på komponentvärden etc. Är du säker på att preampen låter rätt på egen hand? Har du matat dess utsignal till nåt annat så du faktiskt vet att det låter OK ut från den?

Du kanske jagar två olika spöken här. En preamp som inte kan ge rent ljud p g a nåt komponentbyte OCH 240V-konsekvenser?

<b>Edit II</b>: Om din stärkare innehåller dom ändringar som schemat visar så undrar jag om den ö h t kan ge ett rent ljud. Där finns en hel del mycket (i mitt tycke i a f ) märkliga och dramatiska moddar..kanske läge att titta på varje steg med oscilloskop för att se hur signalen faktiskt ser ut.

<b>Edit III</b>: har du kollat att pottarna är av rätt sort (LIN eller LOG) och har rätt värden?
Och att tonkontrollerna fungerar ö h t?

Ändringarna i schemat är sådana att jag misstänker att nån försökt skapa ett distmonster. Tubis, t ex, du som är gain-mannen här - vad säger du? Kan du simulera den här preampen?

/R

05 May 2009, 09:43
Profile

1/Ja.Bias spänningen e stabil å ligger även den lite högt.
Strax över 55V.
Biasen e i sin tur justerad på 560 till ung 31mA/rör

2/Nej.
Nät trafon e vad jag kan bedöma ngn handlindad historia å e inte ställbar i så måtto.
Ja.
Tanken på en sparkopplad trafo framför har bollats,men isf börjar jag nog a rent ekonomiska skäl med att bara byta div effektmotstånd.
Modden att byta till SGM till 1k e ju att betrakta som vanlig tex,å baksidan av det...värme från nättrafon..ja i nuläget känns det iaf knappt termiskt belastad.

3/Glödspänningen ligger på 6.4V AC.

Nej.
Pre-ampen låter allt annat än ok,men samtidigt e det ju som jag skriver ovan att referens spänningarna vida överstigs av det jag mäter upp.Vissa av dem i trakterna av knappt 50% över,vilket knappast kan vara "nyttigt" i ljuset av vad konstruktören tänkt sig.

Ja.
Samtliga pottar e bytta av mig-de gamla var lugnt sagt kronslut-å ja....volym osv log å tonkontrollerna linj.
Samtliga pottar funkar som tänkt.
Även trimpottarna på kortet e bytta då även dessa visade....skall vi säga "tvivelaktigt" svep.

Jesper

hrj743@hotmail.com

05 May 2009, 11:01
Profile

antar att du menar 31 mA - per rör, eller sammanlagt?
Vad ger det dej för effektuttag vid den B+ du har just då?
/R

05 May 2009, 11:39
Profile

Tubis, t ex, du som är gain-mannen här - vad säger du? Kan du simulera den här preampen?

/R
Det behövs inte, eftersom det inte finns någon gainkontroll mellan eq och rörsteg 2(vad jag kan urskilja)i lowgainnkanalen kommer den aldrig gå ren . Tänk Fender med volymen på max[^]

05 May 2009, 13:19
Profile

Ballz wrote:

Tubis, t ex, du som är gain-mannen här - vad säger du? Kan du simulera den här preampen?

/R
Det behövs inte, eftersom det inte finns någon gainkontroll mellan eq och rörsteg 2(vad jag kan urskilja)i lowgainnkanalen kommer den aldrig gå ren . Tänk Fender med volymen på max[^]

Jo håller med, ovanlig lösning måste jag säga.
Fast fullt spjäll blir det ju inte ricktig då vad jag kan se sitter en 100K till jord efter eq:n.

Men jag hade helt klart valt att koppla volymen efter eq:n alla fender.

Sen tycker jag inte du ska oroa dig för spänningen i pre-ampen, då ännu inte är över 300V, tänk på att en super reverb ligger på 410V i matarspäning även vissa messa ligger på 400V där, så mon du vill ha headrum och så rent som möjligt skulle jag inte gå ner där.

Dock lite mer oroande med så hög B+ om inte E-kondingar är spesade för det.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

05 May 2009, 16:09
Profile

Fast fullt spjäll blir det ju inte ricktig då vad jag kan se sitter en 100K till jord efter eq:n.

Nästan, det droppar ju något mer mellan potar och 100k och något mer lastas röret ner men med tanke på att det oftast sitter en Log 1M där och den kraftiga spänningsdelning det blir när den inte står på max så blir det ganska häftigt ändå. Så nästan fullt spjäll då.[:)]

05 May 2009, 16:47
Profile

Ersatte SGM med ett 1k,å på inrådan ersattes 33k vid trimpotten till 47.
Då vart den biten klar.

Ersatte sen 2,7k med ett 4,7 in mot pre-ampen,å..se det funka.
Ref spänningarna in mot rören sjönk inom det som angivits,å effekten av det blev mkt riktigt det ni beskriver.

Ung som en bassman på fullt ställ.

Ledde sen pre-ampen separat mot ett separat slutsteg,å det låter helt enkelt hur bra som helst på clean.

Stabiliserade så mkt riktigt strömmen över slutrören vid en B+ av 530ung till ung 33mA

Problemet e nu att stärkarn som hel enhet saknar headroom.
Låter ung som slutrören bottnar.

Slutrören e fö nya JJ 6L6;or.

Nu e jag ute å griper efter halmstrån,men kan en utgångstrafo funka "sådär"?

Grejen e att pre-ampen låter hur bra som helst när jag kör den in i mitt Starfield steg,men så fort jag så att säga låter Meks combon bli "självförsörjande" så saknar den det headroom jag förutsätter att den bör ha.

Kan problemet bestå i att de Rifa kondningar jag använder e underspecade mot spänningen?

hrj743@hotmail.com

05 May 2009, 22:00
Profile

Underspecade elektrolyter ger upp med en bang när dom inte orkar mer.

Däremot kan du nog ha en poäng i utgångstrafon. Ja, dom kan funka "sådär" - överslag halvvägs i en lindning kan ge såna effekter. Men då brukar maxvolymen vara låg och disten skitful, och det brukar vara noll dynamik kvar - kalla det headroom om du vill.

Virka dit vilken 50W-trafo som helst och prova?

/R

05 May 2009, 23:16
Profile

Luktar ju som det skulle kunna vara ngt sådant.

Tror jag gör så att jag lånar ena utgångstrafon i starfield steget å provar.
Om det visar sig skapa den förändrng jag hoppas lurar jag på om man skulle ta en motsvarande utgångstrafo från Sixten till Marshall JMP?
Kan det isf vara en tanke?

Det med utgångstrafon e kanske inte heller helt osannolikt i ljuset av hur resten av den här stärkarn har mått....

Återkommer i ärendet efter att jag provat med en känt frisk utgångstrafo.[;)]

hrj743@hotmail.com

05 May 2009, 23:26
Profile

Ligger det ngn skada i att använda en utgångstrafo specad för 100W för att testa?

hrj743@hotmail.com

05 May 2009, 23:29
Profile

Fö.
Ligger det ngn skada i att använda en utgångstrafo specad för 100W för att testa?

hrj743@hotmail.com

Nä men tror jag vet var du kan få tag i en orginal trafo om det är intressant?

Häls
Owe Johnson

05 May 2009, 23:40
Profile

Absolut om det nu e den som e problemet,vilket det ju faktiskt lutar åt.

Slå mig gärna en signal under dan imorgon om du ids Owe.

0737-189010

Jesper

hrj743@hotmail.com

06 May 2009, 00:04
Profile

Pre-ampen verkar funka så på cleant att man styr dynamiken med gitarren.

Fick ett mail från Michael där jag just undrade över ljudkaraktären;

-"Vad gäller ljudet på de de olika kanalerna kan väl cleankanalen vara något mera åt Marshallhållet än Fender, inte så clean alltså. Senare modeller har dock ett mera Fenderaktigt sound. Distkanalen skulle också vara mera Marshall men med möjlighet till dist på en lägre volym. Detta berodde säkert på att många kunder och musiker hellre ville relatera till Marshallstärkarna.
"-

Tycker det kan ligga mkt i det utan att ha med mig effekterna av ett väl fungerande orginalslutsteg i potten.(Har ju kört den över starfield stegets ena sida som sagt)

Sen lurar jag på om nån har ett vettigt svar på varför pre-ampen gav så stor ljudskillnad med de sänkta rörspänningarna?
Med de spänningar som rådde innan jag bytte det första motståndet vid spänningsdelaren på 2.7k till ett på 4.7k så bröla den ju bara man öppnade spjällen det minsta.?
I nuläget skulle jag vilja påstå att stärkaren kan ha en karaktär som Michael beskriver här ovan i pre-ampen.

Clean läget låter distat först när man lastar det-dvs öppnar spjällen mot låt säga läge 7 eller därikring.
(Rattarna e ju handsvarvade bitar i mässing utan numrering eller text)

Just denna stärken har uppenbarligen ngn varit inne i som inte riktigt hajat detta med att löda tex.
Har nog tagit ur en halv rulle tenn med sugen,å vad vidare e tvättat väck lagervis med gammalt fluss-vilket jag lugnt antar kan ha påverkat signalkvaliten det med.

Om man skulle vilja lugna ner den lite i pre-ampen i nuläget skulle det kunna vara ide att installera ett EEC81 alt 82 i första position?

hrj743@hotmail.com

06 May 2009, 08:28
Profile

Efter en del pysslande å som sagt byte av utgångstrafo e vi ju i hamn.

Amp healer mfl har ju rekomenderat att flytta EQ;n,å det kan nog ligga nått i det.
Men framför allt lurar jag på ngt vettigt grepp för att överlag få Meks combon att leverera mer botten?

hrj743@hotmail.com

10 May 2009, 18:00
Profile

Efter en del pysslande å som sagt byte av utgångstrafo e vi ju i hamn.

Amp healer mfl har ju rekomenderat att flytta EQ;n,å det kan nog ligga nått i det.
Men framför allt lurar jag på ngt vettigt grepp för att överlag få Meks combon att leverera mer botten?

hrj743@hotmail.com

Mja, nu missuppfattade du nog, det var volymen som du ska flytta till direkt efter EQ;n.

Mer bas, nja,,,gå till fasvändaren och byt ingångskondingen som nu är 3,3nF till 10 nF.
Byt även dom två signalkondingarna som nu är 10nF till 22nF, sen får du nog betydligt mer bas.
Iofs kan du börja med dom sist nämda och se om det räcker.

Häls
Owe Johnson

10 May 2009, 20:14
Profile

Ja,visst har du rätt.
E jag som har för mkt i skallen antar jag [;)].Sorry.

Skall prova tipsen med kondningarna så får vi se vad det ger.
Just för ögonblicket e jag mest nöjd med att ha nått dit att den verkar göra sitt jobb.

En allmän undran.
Varför e vissa stärkare känsligare än andra för mikrofoni?

hrj743@hotmail.com

10 May 2009, 21:05
Profile

Gjorde som du rått mig,å visst kom där mer botten.
Får ta å lira lite på den nu å ser var det tar vägen.
Bla testa med lite olika lådor med olika trattar.

hrj743@hotmail.com

12 May 2009, 21:47
Profile
Reply to topic   [ 18 posts ]