I det att jag nu pysslat lite med dels Meks combon å dels Elf combon har jag märkt att båda dessa stärkare går ganska varmt.
I Elfens fall när vi repade länge häromdan såpass att effekten i den sjönk efter kanske 3-4 timmar.
Man kunde i det läget nära nog koka ägg på den.
Nåja.
Det har fört mig till slutsatsen att det kanske inte vore så korkat med ngn form av kylfläkt,å mina tankar går då naturligtvis till ngn form av större datorfläkt.
Inte i ambition att skapa nån form av storm inne i stärkarna,utan snarare bara att skapa ngn form av luftgenomströmning för att "bygga på" det dessa konstruktioner har som combos redan som det är.
Mao bara se till att där blir cirkulation på luften inne i stärken eftersom annars varm luft stiger,åsså har vi i förlängningen en självfödande spiral....
Ngt som skett sedan dessa stärkare konstruerades e ju att vi i Sverige bland annat fått ung 20V högre nätspänning,å jag lurar lite på om det kan vara det "straw that broke the camels back".
Iom det stiger ju samtliga referens spänningar inne i stärkarn,å vad gäller tranformerade spänningar blir det ju exponentiellt.
Stärkarna i sig verkar ju svälja det(läs-låter fortfarande ruskigt bra)...men som sagt...det yttrar ju helt klart åxå mer värme.
För att lösa detta billigt å vettigt e min tanke att använda ngn form av datorfläkt som sagt.
De e billiga,relativt effektiva för uppgiften,enkla att få tag i samt framför allt tysta.
Först var jag inne på att tappa av spänning för ändamålet från nät trafon,men vid ktrl visade det ju sig att en kretkortstrafo om ca 5VA kostar 50:-.....så det får nog bli att jag limmar en dito "upp å ner" i chassiet å tappar nätspänning in från nätanslutningen innan nät trafon.
Tänkte mig en specad för 9V ut,åsså lägga en enkel likriktarbrygga samt en kondning om ca 2200micro i serie.
Vad tror ni andra,å vad har ni andra för erfarenheter av detta med värme?
//Jesper
hrj743@hotmail.com