View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 23:22

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Följdfråga Dual Showman 
Author Message

Som ni kanske läst i min tidigare tråd så handlar det om en Dual Showman som ägaren kört med 16 Ohms låda, vilket inte är helt optimalt...
Därför undrar ägaren hur han skall koppla två lådor. Jag tog en titt på baksidan och där står TOTAL LOAD 4 OHMS. Nu antar jag att det är samma panel som på en Twin Reverb och då har man ju redan 4 Ohm med dom befintliga elementen, så oavsett vad man stoppar i external speaker-utgången så blir det ju mindre än 4 Ohm...
Nåväl... tittar man då istället på schemat så står det 4 TO 8 OHMS EXTERNAL SPEAKER. Det innebär ju att man kan hamna på 2 Ohm, låter det rimligt att man kan lasta på så mycket?

26 Apr 2009, 21:53
Profile ICQ WWW

Alla Fenderförstärkare med externt högtalarjack fram till 1976 förväntar sig att gå med 50 % lägre impedans än den angivna med en extern högtalare ansluten. Att en Showman med ett utgångstrafo för 4 ohm ser 2 ohm totalt är alltså av tradition inget egentligt problem.

Om du kollar på schemat som är länkat i din parallella tråd http://www.ampwares.com/schematics/100W ... in_Rev.pdf ser du att det är universellt för alla modeller i Twin/Shoman-familjen. Att man anger fyra till åtta ohms extern högtalare beror på variationer mellan de olika modellernas interna högtalare (eller motsvarande för Showman.) Twin har ju två åtta ohms tolvor parallellt för 4 ohm ut genom primärjacket, Vibrosonic 8 ohm genom en 15". Man kan se de två olika utgångstransformatorernas beteckningar i en tabell på schemat (TR3, 4 respektive 8 ohm.)

Quad Reverb har 4 x 12" på vardera 16 ohm parallellt = 4 ohm totalt vilket är en avvikelse från Fenders tradition att alltid använda 8 ohms högtalare (undantag från de mest klassiska årgångarna är Champ, 50-tals Princeton, och även någon av de <i>ultralinjära"] modellerna), och istället variera utgångstransformatorerna så att de passar de givna kombinationerna av åttaohmshögtalare. Å andra sidan har Fender en tradition att alltid parallellkoppla elementen när man använder fler än ett. Super Six Reverb är i sin tur ett undantag från den regeln med två gånger tre 10â€Â

26 Apr 2009, 23:37
Profile ICQ WWW

OK tack!

Jag anade att det kunde vara riktigt men ville vara helt säker innan man för informationen vidare!

27 Apr 2009, 09:30
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]