gammelnalle wrote:
Inte för att jag är någon tremeloexpert- så jag gissar vilt nu---
Jag inbillar mig att för att få tremeloeffekt i denna krets måste katoderna vara ihopkopplade. Jag skulle testa med att labba med katodvärdena (R) och med katodkondingen- jag är lite förvånad att frekvensen ändrades med den- frekvensen borde inte ändras av den.
I ditt omritade schema kan du kortsluta tremolomodulationen till jord via C1T - inte så bra- "vänd" på poten signal in på toppen- signal till nästa galler via sliden.
b
Tack gammelnalle för kicken där bak , ibland behövs det lite tips så att man kikar på rätt ställe. [:)][:)]
Jag jämförde med Marshall's 18wattare, gjorde lite som den är byggd, ökade Ck till 33uF och ökade R13 till 2,2M samt flyttade R13 från jord till punkten mellan Rk och trim potten, hastighetn på tremolot sänktes lite men amplituden ökades, att hastighets sänktes spelar ingen roll det är ju bara att öka den med potten.
Ändrade även filtret för att eleminera (Wosch,wosch,wosch) som 18wattare har det, d.v.s bara 2 st 5n med en resistor på 470k till jord, inte som Hagström hade byggt det med 3 st 5n och 2 st 1M till jord.
senaste schemat
:http://hem.passagen.se/lako63/images/SCHEMA/Hagstrom.JPG
Undrar om man någonsin slutar skruva och bygga om förstärkarna man har [?]
<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">