woodstock wrote:
Är det Sovtek 5881 har WXT högre sockel, 5881 (WGC) har låg sockel och den brukar fungera lite bättre rent mekaniskt med de fjäderbelastade hättor som sitter i många Marshallförstärkare. Tung Sol 5881 reissue passar också bra då det röret har en relativt låg glaskropp.
Du kan också välja EL34:or. Jag vet inte exakt vilken utgångstrafo som satt i 1987X med 5881 fabriksmonterade, men transformatorerna har beteckningen TXOP 00005 i senare 1987X med EL34, de rör som modellen kanske förknippas med lite mer. Oavsett eventuella skillnader är 5881 och EL34 utbytbara, nättrafot skall vara samma oavsett utgåva så EL34:ornas högre glödspänning är inget problem. Kolla bara skärmgallerspänningar och trimma eventuellt biaspänningen i fall biaspotentiometern inte räcker för att reglera bias så att rören får tillräckligt med ström.
Det sitter Drake trafos i den här stärkaren och OT:n har beteckningen 784 139, hittade dock det här schemat
http://www.kbapps.com/audio/schematics/ ... eramp.htmlSchemat verkar vara från år 1988 då reissuen tillverkades och här heter trafon 789 139 när det är EL34 i förstärkaren.
Har inte en aning vad som skiljer mellan dessa utgångstrafos men med EL34:or i stärkaren så mäter jag ca 445 V på B+ pinne 3 och har då ca 442 V på pinne 4 och 6 vilket väl är ok skärmgallerspänningar?, i vilket fall så låter den helt ok nu när jag justerat biasspänningen så att det passar till EL34.
EDIT: Hittade det här på nätet:
<font color="blue">Marshall Transformers
JTM 50 and JMP 50 – the EL34 equipped JTM and JMP 50 watt Marshall amplifiers were fitted with the Drake (p/n 784-139)</font id="blue">
Verkar vara helt rätt OT att köra med EL34.
Örjan.[:)]