View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Aug 2026, 08:03

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Katodbias = mer brum? 
Author Message

Post Katodbias = mer brum?
Klurar på detta med katodbias. I några katodbiasförstärkare som jag pillat i (inte så många) har jag tyckt att det finns tendenser till brum i slutsteget.

Nu senast i den Super Twin Reverb som jag byggde om till katodbias, har jag en del brum som sitter någonstans i slutsteget. Det kommer kraftigt när man slår på, men sjunker sedan lite utan att försvinna. Det hörs i högtalaren även om man drar ned postfasvändarmastern (bootstrapped på sista drivöret). Det kan vara något av alla slutrören, men har försökt rycka bort och testa med lite andra rör utan att komma i mål. Hittar inte så mkt att pilla på i kretsen.

När jag kört EL84-konverters i en del stärkare har jag också upplevt detta, det blir brum i slutsteget.

Tänkte bara hör med er om det är ett fenomen som lätt uppstår just med katodbias? Och om det finns någon universalmetod för att få bort det? Orsakerna kan i desa fall vara något annat, men jag vill ändå kolla lite (alla elektrolyer är t.ex. bytta...).

/Gunnar

13 Apr 2009, 10:21
Profile

När du byggt om till katodbias går förstärkaren i klass A eller inte?
Flyter det lika mycket ström i rören. Om ena halvan i en pushpull transförmator är strypt och det finns rippel i matningsspänningen kan det höras brum.

Behöver lite mer info om kopplingen du gjort.
Katodbiaserade utgångskopplingar i en push pull förstärkare brummar inte mer än fixt bias kopplingar om de är rätt gjorda.
Det som kan hända är om det går mera ström genom slutrören i katodbiaskopplingen påverkar det ripplet i matningsspänningen "det blir större spänningsskillnad peak to peak i ripplet" vilket kan påverka småsignalsrören längre fram i kedjan.

13 Apr 2009, 10:43
Profile ICQ YIM WWW

Är det inte fenomenalt lite glättning i denna? Jag räknar 20uf till buffertarna 20uf till pi och finale, 20uf till hela preampen?

När brummet avtar lite tänker jag kondingar som laddas upp så mindre ström dras=lägre rippel.

Om det är så att det snålast med kondingar så det precis tar bort brummet från fabrik så kan lite moddning som ökar strömmen alldeles så lite ge stor effekt på brum.

13 Apr 2009, 11:23
Profile

Hittar inte så mkt att pilla på i kretsen.

/Gunnar

* Lägg DC-lyft på glöden till slutrören så att den hamnar några volt högre än katoderna.
* Om du har separata katodmotstånd så lyfter du dem från jord, kopplar in en trådlindad pot med resistans ca 10% av katodmotståndets mellan dessa frilagda ändar och ansluter potens löpare till jord. Nu har du rörmatchning/brumbalans justering.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

13 Apr 2009, 12:15
Profile WWW

Sankjå allahopa. Bra grejor för meckelimeckare! [:)]
/Gunnar

13 Apr 2009, 19:20
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]