|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 3 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
polifemo
|
 One size fits all
Då jag se´n några år tillbaka använder mig av gitarren både singlecoil (mest Strator. men även en Tele då och då) och humbuckers (Pållar) har jag pulat med att hitta en bra lösning för att kunna använda samma pedaler/stärkare på båda micktyper.
Till att börja med körde jag en booster - före alla distar - som jag kickade i när jag körde SC-gitarr för att få upp signalen in i både pedaler och stärkare. Funkade helt OK.
Numer har jag hittat fram till svaga humbuckers med bra diskant och känner inte längre behovet att trycka i en booster för att kompensera lägre utsignal när jag kör SC-gitarr.
Detta ställer å andra sidan lite högre krav på förstärkaren.
Jag vill ha samma inställning på förstärkaren (ren kanal) för både SC och Buckers och tycker mig ha hittat en lösning som funkar bra genom att ha katodkonding på 2,2uF (ihop med 1,5k) på 1:a gainsteget. Jag trodde att jag skulle vara tvungen att kapa högre upp, men från att det satt 47uF i orginal gick jag till 10uF, som var lite för bumligt med neckmick/LP, för att slutligen hamna på 2,2uF som låter OK på både neckmick/LP och stallmick/Tele. (2:a gainsteget kapar något högre upp: 1,5k/1uF)
Känns som att gitarrernas resp karaktär kommer mer till sin rätt när man inte ändrar en massa inställningar när man byter gitarr.
|
| 10 Apr 2009, 13:33 |
|
 |
|
Zacka
|
Hej ! Vad är det för stärkare ? Är ett problem som jag har oxå till viss del. Utan att veta ett skit egentligen så har jag en undran ! Måste man "nypa åt" på fler ställen en ett ? Anta att det är en Marshall av vanlig 2 stegs modell . Låt första steg gå full bandbredd , sen nyper man åt slangen med lämplig kopplingskonding så man fär önskad bas genomsläpp !! Behövs det då fipplas med katodkondingar oxå ?? på typ andra steget. Dom jag byggt har jag kört utan konding på andra steg . Tror jag ska prova utan på första oxå , då är det ju liksom bara kopplings kondingen kvar o tonstack förstås . Eller blir det bättre om var rör för sig slipper hantera onödig frekvens , måste nog prova lite med detta. Mvh Z
|
| 10 Apr 2009, 21:23 |
|
 |
|
polifemo
|
Förstärkaren är en Laney VC30 där distkanalen är ombyggd av Björn Juhl. Jag labbade vidare med Björns modd (under hans vägledning) och finjusterade den kanalens EQ och gick se´n vidare till cleankanalen där jag ökade spänningen samt ändrade värden på V1b (tyckte inte att 820R på katoden var nå´n bra ide i en ren kanal och satte 1,5k istället). Ökade även biasmotståndet (från 56 ohm till 71 ohm) till EL84:orna som gick VÄLDIGT varm dessförinnan.
Ang katodkonding på första steget så ingår det även i distkanalen vilket gjorde att värdet var tvunget att funka i båda fallen.
Om man behöver "nypa åt" på fler ställen än ett kan andra svara på bättre än jag, men visst räcker det med rejält liten konding på något av stegen för att kapa bas. Vill du ha en välbalanserad krets med en komplex dist blir svaret dock mer komplicerat än så.
Det mer detaljerade svaret på detta överlåter jag dock till de som verkligen kan det här. (Själv är jag bara en stackars gitarrist som pillar på efter min högst begränsade förmåga [:)] )
|
| 15 Apr 2009, 07:12 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 3 posts ] |
|