View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Aug 2026, 09:41

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Orange AD15, modda med effektloop? 
Author Message

Post Orange AD15, modda med effektloop?
Hej!
Jag tänkte be om lite hjälp från någon av alla duktiga rörfixare här på Bojen:

Jag saknar ibland en effektloop på min Orange AD15 och undrar om det skulle gå att fixa en sådan.
Kolla på schemat nedan... jag har markerat med två röda X där jag föreställer mig att jag kan bryta signalen mellan preampen och slutsteget och löda in kontakter för loopen...
Eller skall det göras där jag markerat med blått X?
Är detta överhuvudtaget möjligt?
Vad bör jag i så fall tänka på?
Hur skall det kopplas?

Tacksam för hjälp!

peter@peterharris

Image

08 Apr 2009, 10:48
Profile

Att sätta effektloop i en stärkare utan master och med endast två gainsteg känns inte så himla meningsfullt. Jag ska inte avfärda, men det man ofta vill komma åt är ju lägga reverb, delay och liknande efter det att signalen distar. I den där stärkaren ligger rimligen nästan all dist i slutsteget (i fasvändare och slutrör). Alltså vinner du väldigt lite på att lägga en loop efter försteget.

Du kan testa att bryta signalen vid blått kryss, ev sätta ett motstånd mot jord på säg 1M och dra en tåt ut som "send". Sedan ska du sätta en signalkonding på returen, där du nu har krysset. Kör en 47n där.

Nu har du en bonnaloop som då inte buffrar och återställer signal. Det brukar bli trassel med en del pedaler men funka hyggligt med rackeffekter.

Om det går att göra vid ditt röda kryss? Ingen aning. Har aldrig sett en sådan lösning.

/Gunnar

08 Apr 2009, 14:48
Profile

Du kan testa att bryta signalen vid blått kryss, ev sätta ett motstånd mot jord på säg 1M och dra en tåt ut som "send". Sedan ska du sätta en signalkonding på returen, där du nu har krysset. Kör en 47n där.

Nu har du en bonnaloop som då inte buffrar och återställer signal. Det brukar bli trassel med en del pedaler men funka hyggligt med rackeffekter.
/Gunnar

Håller med Gunnar, och sen bygger du denna:
http://www.schematicheaven.com/dumbleamps/loop.pdf
Som du bygger i en separat låda.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

08 Apr 2009, 17:17
Profile

håller med både Gunnar och Owe, men om du fortfrande vill h en loop skulle jag satsa på denna http://www.ceriatone.com/productSubPage ... ulator.htm
Jag har ett par egengjorda fx loopar som är rör drivna(fristående som Owe förespråkar) samt denna och tycker att det är värt att lägga 1300kr på Kleinulatorn, mina rör drivna låter bättre(är dock ej dumble varianten) men det är ganska klurigt med brum och sånt och om du gillar minsta motståndetslag så är Klienulatorn värd sina kronor.

Det tog mig en stund att få ordning på mina rör loopar och fortfarande så har jag lite brum, jag skulle säga att om du inte är super anal satsa på ceriatone och du kommer vara nöjd och om du inte är det så är dom lättare att sälja, du kan dessutom använda den som en master som jag tycker funkar bättre än PPimV

Det enda du behöver göra är att klippa Blå x och ha ett 1 in och 1 ut jack och om du vill köra utan loop så kopplar du bara bort den. helt perfa för den som inte vill modda sönder stärken

Bara en tanke
MVH
Robban

08 Apr 2009, 19:00
Profile WWW

Jag skall testa lite grand o se vad som händer.

09 Apr 2009, 08:03
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]