|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 3 posts ] |
|
Marshalls rörslutsteg i rackformat - synpunkter?
| Author |
Message |
|
MatsRune
|
 Marshalls rörslutsteg i rackformat - synpunkter?
Jag tänkte skaffa mig ett eller ett par av Marshalls rörslutsteg i rackformat - EL34 100/100, EL34 50/50, 9200 eller 9100. Främst tänkte jag använda det för att lira elbas igenom men andra ändamål övervägs också.
Är det nån rörsnackare som har några allmänna synpunkter på de här stegen ljud- och konstruktionsmässigt? Jag har ägt ett Marshall EL84 20/20 en gång i tiden och tyckte både det lät och funkade bra men jag tittade aldrig inuti det.
/MatsRune
|
| 29 Mar 2009, 01:33 |
|
 |
|
jugulator
|
Tjena!
Jag äger ett EL34 50/50 steg och har varit väldigt nöjd med det. Konstruktionsmässigt är det byggt som en pansarvagn, med ända undantaget som är fronten i plexiglas. Den är snygg, men vissa har rapporterat att den rasslar ibland. Inget jag någonsin upplevt men jag nämde det ändå. Upplevs det störande kan man ju alltid fixera med lim.
På baksidan sitter en kylfläkt. Den låter en del när det är tyst runtomkring, kan vara värt att tänka på om man ska ha steget i studiomiljö, då kanske man vill byta ut den mot någon tyst pc-fläkt. För övrigt tycker jag steget är snyggt som fan! Läckert med infällda reglage. Bestyckningen är 4st EL34 samt 2st ecc83 och 2st ecc81.
Ljudmässigt då; Det är ett jävla drag i steget! Det börjar fint och smekande till ungefär kl.12. Efter det börjar rören att överstyra helt underbart. Jag brukar stanna ungefär kl två, det tycker jag är "sweetspot". För mer renklingande renljud drar jag tillbaka volymen. När jag vill vräka på rigtigt skitigt åker den upp mot max.
Förutom volym finns där även presence kontroll, funkar väl ungefär likadant på alla stärkare. Nämner inget mer om den.
Det finns en voice switch på varje kanal för att ställa mellan "classic" samt "modern". Den går även att styra externt via switchjack. Jag brukade använda mig av båda ganska frekvent. Den klassiska funkar väldigt bra till renljud samt punchig kompdist. Den moderna kickar jag in ibland för mer bottendrag, eller när jag tycker det låter lite tunnt.
Tja det är väl typ mina åsikter om detta steg [:)]
/Robban
|
| 31 Mar 2009, 20:22 |
|
 |
|
awe
|
Lite halvkidnappning av tråden... vad skall man betala för ett 9100-slutsteg?
|
| 10 Apr 2009, 17:06 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 3 posts ] |
|