View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 09:22

Reply to topic  [ 12 posts ] 
EL34 mot 5881or skillnad i karaktär? 
Author Message

Post EL34 mot 5881or skillnad i karaktär?
Hej
Jag tänkte höra med er vad ni tycker det är för ljud skillnader i ett par EL34 och ett par 5881? jag har läst lite trådar här om att man ska köra 5881 med rätt hög bias så om vi förutsätter att dom körs heta, hur skulle ni då beskriva skillnaderna mellan dessa typer av rör?

Mvh
Janne

22 Mar 2009, 16:54
Profile

Dagens 5881 är tråkiga.

EL34 låter lite mer wild & crazy. Har en skitighet och lite gnitter som ibland nästan låter som något som gått sönder. Men det är fräckt. Rock n roll. Hur djup och tight botten beror mkt på vilket märke. Ett par Mullards ger en väldigt djup, fyllig, varm OCH tight botten. Dagens JJ ger också en fin djup botten. Svetlans C-Wing upplever jag som lite mindre djupa i botten, mer agressiva, på gott och ont.

5881 har en samlad ton som inte sticker iväg åt något håll. Lite tråkig botten, rätt platt trist mid, ointressant diskant.

Hur riktiga gamla ursprungliga 5881 låter har jag inte den blekaste om. Har aldrig hört några vad jag vet.

Någon annan tycker något annat, hoppas jag.

/Gunnar

22 Mar 2009, 23:21
Profile

är det ingen mer som testat 5881? skulle vara intressant med flera synpunkter.

/ Janne

24 Mar 2009, 12:03
Profile

Sitter Reflector 6P3C som ska vara en annan beteckning på 5881 i min Sovtek MIG30. Jag jämför hellre dom med 6L6 än EL34. I den stärkarn är de iallafall inte speciellt skitiga. Något stela på den basigare kanalen men på den ljusare kanalen tillsammans med min Musicman 212-låda och på full patte så finns det en del briljans. Jag har ett antal olika rör att testa (6L6, EL34, Sovtek 5881 mfl) med men vet inte hur man justerar bias ännu så jag har inte vågat testa.

24 Mar 2009, 12:38
Profile ICQ WWW

Izzy wrote:

Jag tycker helt objektivt så här.

Dagens 5881 är tråkiga.

EL34 låter lite mer wild & crazy. Har en skitighet och lite gnitter som ibland nästan låter som något som gått sönder. Men det är fräckt. Rock n roll. Hur djup och tight botten beror mkt på vilket märke. Ett par Mullards ger en väldigt djup, fyllig, varm OCH tight botten. Dagens JJ ger också en fin djup botten. Svetlans C-Wing upplever jag som lite mindre djupa i botten, mer agressiva, på gott och ont.

5881 har en samlad ton som inte sticker iväg åt något håll. Lite tråkig botten, rätt platt trist mid, ointressant diskant.

Hur riktiga gamla ursprungliga 5881 låter har jag inte den blekaste om. Har aldrig hört några vad jag vet.

Någon annan tycker något annat, hoppas jag.

/Gunnar

Jag gillar Gunnars beskrivning och formulering: Det han skriver stämmer väldigt bra med vad jag upplever också. Just "<i>skitighet och lite gnitter som ibland nästan låter som något som gått sönder"]" beskriver något som jag också ofta letar efter.

Nya rör med beteckningen 5881 är ju egentligen bara två från ryska Reflectorfabriken. Det ofta använda och diskuterade Sovtek 5881, och Tung Sol Reissue.

Sovtek har ett flackare ljud men också en hel del av "gnittret och ljudet av att något är sönder". De kan låta lite murkna i basen och metalliska i mellanregistret utan samma brillians i toppen. Men det kan vara precis det man letar efter. Som i en förstärkare med ett relativt rent ljud, som man vill skall spricka bara lite och så tidigt som möjligt. Eller i en Fender för att motverka mycket av vass diskant en aningen lite i området som "bright"-omkopplana brukar ge.

Att de behöver gå hett är mycket för att de inte skall "trasha" ljudet för mycket på högre volym när de viker ner sig mer. Chrunchigt säger en del, att röret "kräks" eller stryps säger andra. Med högre ställd biasspänning, alltså mindre viloström verkar det bottna lättare. Notch-distorsion, fuldist eller intermodulationsdist som det egentligen heter verkar det röret ha lättare att alstra. Sovtek 5881 distar faktiskt inte särskilt krämigt.

Tung Sol 5881 är betydligt rundare och mjukare i tonen. Om man pressar det hänger det med på ett annat sätt än Sovtek, disten kommer mer gradvis.

Sätt likhetstecken mellan 5881 och 6L6. Tung Sol 5881 ger till exempel ganska precis samma egenskaper som Winged C 6L6. Skillnaderna kan vara betydligt större mellan olika EL34, som JJ och Winged C som Gunnar jämför.

25 Mar 2009, 02:08
Profile ICQ WWW

En annan reflektion som egentligen inte är riktigt relevant är att jag spelar helst single coil genom 5881/6L6 och humbuckers genom EL34, eller mer korrekt, rent eller nästan rent genom första rörtypen och distat/skitigt genom EL34. Det är inget jag medvetet gjort men kommit på mej själv med.

25 Mar 2009, 11:29
Profile ICQ WWW

Chopper wrote:

En annan reflektion som egentligen inte är riktigt relevant är att jag spelar helst single coil genom 5881/6L6 och humbuckers genom EL34, eller mer korrekt, rent eller nästan rent genom första rörtypen och distat/skitigt genom EL34. Det är inget jag medvetet gjort men kommit på mej själv med.

Alltid i samma typ av stärkare/högtalare?

25 Mar 2009, 12:01
Profile ICQ WWW

woodstock wrote:

Chopper wrote:

Alltid i samma typ av stärkare/högtalare?

Som sagt, inte riktigt relevant... [;)]
Samma högtalare men Sovtek MIG30 eller MIG60. Den första ska vara lik Fender Bassman/Marshall JTM45 den andra en Marshall JMP på steroider. Jag håller väl med om den sistnämnda, när det gäller de två första stärkarliknelserna har jag ingen egen erfarenhet.
Jag har förutom Musicmanlådan en hemgjord 412, men den står nere i repan numera, men samma känsla även där, 6L6 på renare ljud och EL34 till dist.[:)]
Mitt svar säger väl mer om mitt ideal vad gäller dist...

25 Mar 2009, 12:29
Profile ICQ WWW

Jag tycker helt objektivt så här.

Dagens 5881 är tråkiga.

/Gunnar

[:D]

25 Mar 2009, 13:02
Profile

Jag tycker på gamla dar att det är allt roligare att pressa 6L6 till dist också. Det blir en skön samlad dist som drar mer åt KT66-hållet än EL34, av naturliga skäl. Coolt som tusan.

Det finns ju en "föreställning" om att 6L6 = Fender och rent ljud, EL34 = Marshall fullt blås. Tycker man missar en del spännande möjligheter om man inte testar. Många Fender-stärkare med 6L6 är ju mäktiga i volym, har ganska höga spänningar, mkt headroom och används därför av personer som söker ett rent ljud med mkt botten. Men om man tightar till dem lite i botten och gasar på kan de bli oväntat skönt distande.

Sedan kan man ju betänka att JTM45:an varit bestyckad med såväl 6L6 som 5881 och KT66. Och har ju blivit populära som slutstegsdistande stäkare.

[}:)][8D]

Gunnar

25 Mar 2009, 13:09
Profile

Så fort jag lärt mej/ tagit reda på hur man ställer bias så ska jag testa att byta runt med olika rör. För om jag fattat rätt ska det väl gå att byta mellan dessa om man bara justerar bias.
MIG30 komprimerar snyggt på fullt blås med 5881...speciellt på den ljusare kanalen.
Men det har väl mer med trafon att göra kanske?[:)]

25 Mar 2009, 14:02
Profile ICQ WWW

Jag stoppade i ett par JJ EL34 i en Fender tweed bassman 410 combo för att testa soundet.
Ljudet upplevdes mycket brightare, övre mellanregistret och diskanten fick en rejäl boost.

Rören jag bytte ut var ett par Sovtek 6L6WXT+
Efter att ha spelat med EL34 i några dagar åkte 6L6:orna tillbaka.
Jag upplevde att ljudet med EL34:er blev alldeles för ljust.

31 Mar 2009, 20:33
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]