| Author |
Message |
|
gongken
|
 Splitta och slå ihop signal...
Hej!
Jag skulle vilja ha hjälp med att designa en (troligen) ganska enkel sak för er erfarna kretsdesigners[:)]
Jag vill splitta min gitarrsignal efter sista effektpedalen (innan signalen hamnar i förstärkaren) för att modulera den ena av av de två delsignalerna och sedan slå ihop dem igen. Dvs en signal blir två likadana "halvor", den ena "halvan" moduleras med en effekt och sedan slås den ihop med den andra (ursprungliga och omodulerade) "halvan" igen.
Vad tror ni? enkelt?
Mvh Andreas
En vit Volvo svänger in på ringvägen.
|
| 19 Mar 2009, 23:21 |
|
 |
|
Ocku
|
Boss LS-2
------ Dom låter alla lika
|
| 20 Mar 2009, 11:03 |
|
 |
|
d95err
|
Det du vill ha är helt enkelt en parallell effektloop. Du kan hämta inspiration från olika förstärkare (även om de flesta effektloopar är seriella). Sök lite på effektloop-kretsar så hittar du säkert nåt användbart.
Kretsen består bara av två enkla delar - en buffer och en mixer. Först en buffer, sen splittas signalen. Den ena halvan går till ett Send-jack. Sen tar du signalen från Retur-jacket till en volymkontroll och så mixar du ihop båda signalerna med mixern.
Erik R
|
| 20 Mar 2009, 12:03 |
|
 |
|
gammelnalle
|
det KAN vara bras att ha en "fasvändare" med (in/ur-kopplingsbar) det finns effekter som kommer ut med signalen inverterad...
b
|
| 20 Mar 2009, 16:40 |
|
 |
|
gongken
|
Ok vad tror ni om detta? Jag surfade lite, hittade en mixer och en buffer/splitter, slog ihop dessa till detta:  Vad tror ni rent generellt om denna design? Förbättringar? Jag undrar också vad ni tycker kan vara lämpliga värden på resistorerna vid ingången..? Signalen kommer från en pod med 680R utgångsimpedans... Mvh Andreas En vit Volvo svänger in på ringvägen.
|
| 21 Mar 2009, 02:56 |
|
 |
|
Tubis
|
Ska du bara använda den till poden skulle säga 10k på ingången men då går den inte använda till en gura rakt in om man skulle vilja det någongång.
Dubbla ingångsbuffrar känns overkill. Det bör räcka med en.
Dom dubbla inverterarna förstår jag inte vitsen med?
Jag skulle gjort en icke invert med en liten förstärkning för att kunna kompensera för eventuellt dropp i kretsen och sedan avslutat med en volymkontroll sist istället för 1M. Fast typ en 10k pot då.
Jag skulle lagt nivåpoten för loopen innan telejacken för att kunna ställa nivån in i effektdosan som ska kopplas in. Sen brukar ju effekter ha en nivå ut ändå
Vill du ha en inverterare för eventuellt inverterade effektburkar så ska den ligga efter loopen fast innan signalerna går ihop.
|
| 21 Mar 2009, 09:27 |
|
 |
|
gongken
|
Tack Tubis! Menar du ngt såhär (i princip) om man bara kör en ingångsbuffer som båda utgångarna delar?:  Är det en nackdel att ha två ingångsbuffrar? Tycker du att jag helt enkelt skall skippa den första invertern i mixern? (och gjort den icke invert) Fasvändningen är jag inte heller helt säker på men jag återkommer senare ang denna, hjärnan fixar inte allt på en gång...[:)] Mvh Andreas En vit Volvo svänger in på ringvägen.
|
| 21 Mar 2009, 10:52 |
|
 |
|
Tubis
|
Nackdelen med två buffrar är antalet komponenter. Är något onödigt, ta bort.[;)] Tycker inte du ska ha någon inverterare alls "efter" ihopmixningen. Bara en icke inverterande färstärkare med typ gain 2 för att kompensera för bortfall. Detta måste då följas av en volymkontroll på utgången.
Nu har du ju två inverterare som ger plus minus noll. Alltså ingen invertering och noll förstärkning. Ska du ha det så kan du bara ha en vanlig bufferkoppling(utgång till minus) så sparar du resistorer. Men jag skulle gjort en lätt förstärkning som sagt.
Sen kan man ju göra en balanskontroll istället för att ha separata potar till rent och loop.
|
| 21 Mar 2009, 11:00 |
|
 |
|
Tubis
|
Nått sån här. Men kanske göra en balanskontroll istället för att ha en pot till den rena linan. Poten innan loopen är bra att ha för att kunna styra nivån ut. Har man något som dumt nog inverterar signalen i loopen så får man väll slänga in en inverterare som går att switcha av på vid behov. Den har jag ritat ovanför loopen och den ska bara sitta på just loopen. Sitter den efter bägge linerna så är den ju meningslös. 
|
| 21 Mar 2009, 11:20 |
|
 |
|
gongken
|
Tubis my man!
Här har vi allt som behövs i detta läge... Jag lyfter hatten, tackar och bockar[:)]
Jag återkommer om nåt strular...
Mvh Andreas
|
| 21 Mar 2009, 12:01 |
|
 |
|
Tubis
|
Du kan nog slopa 22nF kom jag på eftersom 47nForna blockar DCn där.
|
| 21 Mar 2009, 12:18 |
|
 |
|
gongken
|
ok,
en grej till kom jag på...
Man brukar ju sätta ett par 100n keramiska kondingar på matningen till opamparna för att förhindra ocillation. Behövs detta när man kör med batterier?
Mvh Andreas
|
| 21 Mar 2009, 13:28 |
|
|