det här med trafos är svårt, eftersom det är väldigt svårt att jämföra trafos.
Att testa en trafo, sen löda loss den och koppla in en annan tar så lång tid att ljudminnet har falnat, och jämförelserna blir väldigt osäkra.
Mig veterligt har ingen annan gjort som undertecknad och min forskarkollega högvälborne herr Lehnert en helg för en tid sen: vi försedde ett antal trafos med en plugg, så vi kunde byta på typ 4 sekunder, och sen tillbringade vi en helg med att testa, både blindtester, fram och tillbaka och hit och dit. med pauser, med och utan wiskey, i och ur bakrus.
Skillnaderna finns, men det krävs just vår metod för att man ska kunna bilda omdömen som är något värda för tredje man.
Men för att gå in på din fråga om impedanser, så menar jag att du generellt sett får ett lite rappare svar med en 6k6 (jmfrt med 8k), och kanske ett lite komplexare mellanregister. Men samtidigt är det svårt att jämföra, eftersom du inte kan switcha mellan de två värdena i en och samma trafo, och skillnaderna i trafonas karaktär kan s.a.s överrösta skillnaderna i just impedansen. Dessutom spelar naturligtvis andra faktorer stor roll, t.ex skärmgallermotståndena: med lägre impedans kan man ha lite högre värde på SGM för att ljudmässigt höja impedansen. om du fattar? Alltså även omvänt: du får lite mer 6k6-ljud ur en 8k:s trafo genom att sänka värdet på sgm.
PS: för övrigt håller jag mned flera skribenter här om att Hammonds 125E rockar, ett typexempel på trafos som helt enkelt låter bra fast de inte är hajfaj direkt, liksom Webers snorbilliga 50w plexitrafo.
"The Tone is in your fingers": HA!
http://kuhnamps.com