View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 09:25

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Val av transformatorer (Hammond etc.)? 
Author Message

Post Val av transformatorer (Hammond etc.)?
Har lite funderingar på när det gäller val av transformatorer, och då speciellt utgångs. Finns det någon anledning att välja tex. Hammonds Audiophile 1608-1650 serie framför deras Guitar series. Av prisskillnaden så fås man ju att tro att deras gitarr serie måste ha ganska kassa specar eller är det helt enkelt så att frekvensgången inte behöver vara så bra i en gitarrförstärkare?
Hör man egentligen någon skillnad mellan dessa trafosar i en gitarrförstärkare?

Kan ju nämna att det för tillfället lutar starkt åt att det blir ett bygge av en sk. plexi 6v6 variant i topputförande. Detta innebär att specarna bör vara ungefär samma som för en Deluxe/Deluxe reverb, dvs primärsida: induktans:6600 ohm, effekt: 20w. I Hammonds katalog får jag det till antingen 1750H alternativt 1620.

08 Mar 2009, 14:19
Profile ICQ WWW

Frekvensgången behöver inte vara densamma. 30-30kHz kräver en annan trafo än en för gitarr. Å andra sidan kan man använda en Audiophile till dubbla effekten och ändå ha frekvensspann så det blir över för gitarr så länge den tål strömmen. Max ström är angivet i specsen.

08 Mar 2009, 15:56
Profile

Det är ju en våldsam skillnad i frekvensgång mellan HiFi och gitarr, det är inte mycket kvar på gitarrljudet ovanför ca 7-8kHz.

Så det är säker helt OK grejor, Hammond har ett gott rykte. Kommer säkert kommentarer från xperterna snart!

Edit: Tubis hann före med mer relevant svar..[:I]

/Lennart

http://www.specter.se

08 Mar 2009, 15:57
Profile

1650G går alldeles utmärkt till ditt bygge.. oxå....

annars räcker det med 125E den är billig o låter bra den med

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

08 Mar 2009, 16:30
Profile WWW

125'an är en klassiker, Tummen upp för den. Har använt den på 18 wattare med gott resultat.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

08 Mar 2009, 20:00
Profile ICQ WWW

pepe:

Jag har ett par trafos till salu om något skulle vara intressant!

http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=86395510
http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=86394859
http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=86395748

09 Mar 2009, 23:06
Profile ICQ YIM WWW

Ska nu välja utgångstrafo för ett 6v6 push pull bygge (en plexi 6v6). Den utgångstrafo som används lär väl påverka ljudet i viss grad har jag förstått, men jag blir inte riktigt klok på hur det här hänger ihopa. För ett 6v6 bygge menar ganska många att man ska välja en OT med en induktans på 8k, men 6.6k används ju t.ex. i en Fender Deluxe. Vad är rätt och vad är fel och hur påverkar detta ljudet egentligen?
Är det sant att 8k skulle medföra att distortionen minskar, bandbredden minskar, uteffekten minskar, rent headroom ökar (stärkaren kanske till och med kan upplevas lite hårdare - ungefär som att biasa lite för kallt)? Om jag då vänder på resonemanget så skulle alltså 6.6k ge lite mer effekt och distortion som kanske i sin tur ger lite mer liv åt ljudet (kanske detta som förklarar märkt effekt 22w och inte 20w [?]).

03 Sep 2009, 21:51
Profile ICQ WWW

Well, utan att ge nåt svar på det sista inlägget skulle jag säga att 1650-varianterna passar bättre för rör som t ex KT66. I dessa trafos finns massor med basrespons som de andra serierna bara inte klarar. Så..när jag bygger t ex Route 66-kopior håller jag mej till Hifi-trafos. Det är värt det, det blir så mycket mer basrespons och en helt annan botten i grejorna.

18-watt-grejor och andra EL84-varianter är mer "middiga" och klarar sej bra med 125:orna.

03 Sep 2009, 22:52
Profile

det här med trafos är svårt, eftersom det är väldigt svårt att jämföra trafos.
Att testa en trafo, sen löda loss den och koppla in en annan tar så lång tid att ljudminnet har falnat, och jämförelserna blir väldigt osäkra.
Mig veterligt har ingen annan gjort som undertecknad och min forskarkollega högvälborne herr Lehnert en helg för en tid sen: vi försedde ett antal trafos med en plugg, så vi kunde byta på typ 4 sekunder, och sen tillbringade vi en helg med att testa, både blindtester, fram och tillbaka och hit och dit. med pauser, med och utan wiskey, i och ur bakrus.
Skillnaderna finns, men det krävs just vår metod för att man ska kunna bilda omdömen som är något värda för tredje man.
Men för att gå in på din fråga om impedanser, så menar jag att du generellt sett får ett lite rappare svar med en 6k6 (jmfrt med 8k), och kanske ett lite komplexare mellanregister. Men samtidigt är det svårt att jämföra, eftersom du inte kan switcha mellan de två värdena i en och samma trafo, och skillnaderna i trafonas karaktär kan s.a.s överrösta skillnaderna i just impedansen. Dessutom spelar naturligtvis andra faktorer stor roll, t.ex skärmgallermotståndena: med lägre impedans kan man ha lite högre värde på SGM för att ljudmässigt höja impedansen. om du fattar? Alltså även omvänt: du får lite mer 6k6-ljud ur en 8k:s trafo genom att sänka värdet på sgm.

PS: för övrigt håller jag mned flera skribenter här om att Hammonds 125E rockar, ett typexempel på trafos som helt enkelt låter bra fast de inte är hajfaj direkt, liksom Webers snorbilliga 50w plexitrafo.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

05 Sep 2009, 22:57
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]