View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 14:27

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Nån rörguru som kan solid state också? 
Author Message

Post Nån rörguru som kan solid state också?
Jag har en H|H-basstärkare, En VS Bassamp närmare bestämt, från skiftet mellan 70- och 80-tal som är trasig. Den fungerar och låter men endast svagt och ljudet är fult och distat liksom. Någon verkar ha haft loss slutstegstransistorerna, och metallkåpan som ska sitta över dem är borta varför jag misstänker att det är dem det är fel på och att de gått sönder av överhettning för jag tror att den där kåpan också fungerar som kylfläns/heatsink. Men vad tror elektronikknuttarna här - verkar symptomen (svagt och trasigt ljud) tyda på det eller bör jag söka felet nån annanstans? Chassit satt i en combo och jag har tillfälligt bytt chassit mot ett annat likadant som jag av en händelse hade liggande, så det är inget fel på högtalaren eller så.

/MatsRune

06 Mar 2009, 23:17
Profile ICQ YIM WWW

Är sluttransistorer kassa brukar DC spänning gå igenom och då hörs ingen signal utan det brummar ganska starkt. Snarare kan det vara en drivertransistor. Det är inte så svårt att lossa transistorer och mäta. Man hittar benkonfiguration på nätet och sedan ohmmäter mellan bas-emiter och bas-kollektor. Mellan emiter och kollektor skall det vara avbrott i princip. Hittar snabbt en länk http://www.bde.se/labbar/elab015a.pdf men det finns mycket på nätet.
Sedan måste sluttransistorerna vara fastspända mot kylflänsen och man måste ha värmeledande pasta mellan transistor och kylflänsen för att avleda värmen bättre. Det är ganska noga. Kan också vara någon transistor i preamp. Det är bara att ta mätinstrument och mäta. Just sluttransistorer måste man löda loss medan dem andra går bra att mäta på kretskortet. Alltid bra att försöka hitta schemat och kolla om rätt grejor sitter i. Brukar finnas en potentiometer för att ställa in viloströmmen. Värdet på viloströmmen brukar finnas i servicemanual. Går att ställa in även utan manual med osciloskop. Det är dock lite komplicerat. Man kör 1 KHz signal in, en belastning på utgången och man ställer in så att små hack i mitten av sinusoiden försvinner. Blev lite huller om buller men sitter på jobbet just nu och har inte tid.
/Vladimir

06 Mar 2009, 23:55
Profile ICQ YIM WWW

Tack för massor av info. Jag undrar dock om jag är rätt person att felsöka detta själv om det är nåt annat än sluttransistorerna - iofs tyckte jag det brummade rätt rejält men det lät ju lite ljud också, fast mer på en ljudstyrka som om stärkaren var på 0.5 watt i stället för 100 watt. Om det finns nån i Stockholm som skulle kunna tänka sig att ta en titt på den mot skälig ersättning förstås så säger jag inte nej.

/MatsRune

07 Mar 2009, 01:04
Profile ICQ YIM WWW

Om det är AVBROTT i någon av sluttrissorna kan ung samma problem uppstå.
Rekomendationen är att : Hitta schema och byta ALLA transistorerna (de är ofta matchade parvis) i den DC-kopplade kretsen i slutsteget.
Brukar vara 2 sluttrissor- 2 driv-trissor och 1-2 "bias" trissor.

Vet att jag letat schema på H/H utan resultat, förmodligen köpte de in färdiga "moduler" (slutsteg tex).

TYVÄRR tror jag det blir billigare att köpa ett begagnat slutsteg än att låta någon laga det. Det tar trots allt en stund att göra det.

b

07 Mar 2009, 08:06
Profile

Jag har kopplingsschema till stärkaren, på papper bara visserligen men det kan jag ju skanna in. Skälet till att jag har två stycken såna här obskyra H|H VS Bassamp (en topp och en combo) är ju att de har visst affektionsvärde pga att jag lirade på såna för snart 30 år sedan, så även om det skulle kosta en lite slant att fixa kunde det vara värt det.

/Mats D

07 Mar 2009, 15:01
Profile ICQ YIM WWW

Här är lite bilder och kopplingsschema om det kanske kan vara till nytta för fler kommentarer:

Här är lite bilder och kopplingsschema om det kanske kan vara till nytta för fler kommentarer:

Image
http://www.postimage.org/image.php?v=Pq17jo90

Image
http://www.postimage.org/image.php?v=aV147P0J

Image
http://www.postimage.org/image.php?v=gx1OYukJ

Image
http://www.postimage.org/image.php?v=aV148krA

Image
http://www.postimage.org/image.php?v=Pq17kJXS

Klicka på länkarna för fullstora bilder (eventuellt får du också klicka igen på bilderna som visas för se dem i rätt storlek)

/Mats D

08 Mar 2009, 15:00
Profile ICQ YIM WWW

Kolla om slut-transistorerna går att ta bort UTAN att löda!! (Lossa skruvarna- och FÖRSIKTIGT lossa transistorerna)

Om det går - ta dem till en kompis som kan mäta upp dem. Och då INTE BARA "diodmäta"- utan helst dynaiskt.

b

08 Mar 2009, 19:04
Profile

Ja, jag tror de går att lossa utan att löda. Jag skulle iofs kunna skifta över sluttransingarna från den andra stärken men samtidigt kanske man inte ska ge sig på den som amatör och plötsligt stå med två trasig stärkare.

Ska se vad jag kan hitta på då.

/Mats D

09 Mar 2009, 18:06
Profile ICQ YIM WWW

Märk upp var de sitter (maskeringstape t.ex) Ta med de två trasiga OCH en hel till nån elektronikkompis och be honom jämföra dem. Emitter till - Collektor till en belastning tex en 12V lampa och vidare till ett spänningsaggregat VIA en amperemeter (sitter ofta I nätaggregatet) Basen kan hänga fritt. Med spänning (12V) på skall lampan INTE lysa. Gör den det är trissan kass (Kortis)
Slicka på fingrarna och ta på basen med ett finger och på + med ett annat (tummen?) Förhoppningsvis kommer lampan att glöda något...
Om den inte gör det kan man ta ett motstånd 470ohm- 1,5K och ansluta mellan bas och +.. nu SKALL lampan lysa....

b

09 Mar 2009, 19:53
Profile

Det fattas en skruv på ena trissan?
(Det kan bli mer problem dom inte är monterade ordenligt.)
Kolla även kontakterna Slave och Mix (säkringar på +48/-48V?)
Mät trissorna + samt mät så att det inte ligger någon DCspänning över högtalarna.
Dom vanligaste problemen på den tidens förstärkare var antingen kortis i slutstegtransistorerna eller Ickretsarna 741 som inte var av bästa kvaliten.

09 Mar 2009, 21:08
Profile ICQ WWW

Hej igen !
Först några missförstånd att reda ut. Metalkåpan du skriver om och som syns på bilden är bara till för att mekaniskt skydda åtkomst till effekttransistorer. Rör man transistorer med fingrarna och har kontakt med chassit då får man elstöt. Ingen kylning där. Det blir bättre kylning utan kåpan. Sedan är frågan om slutsteget är verkligen kass. Tycker du skall först kolla matningen dvs. +48V och -48V på C1 och C2. Det är väldigt snålt konstruerat att använda en elektrolyt på 50V där man har 48V. Får du rätt spänning där då tar du nästa flaskhals. Det är jack "slave output" och "mixer output".
Signalen från preamp går från mittbenet på "master volume" potentiometer via dem 2 st jack till input på slutsteget. Kontakter på en jack brukar oxidera med tiden och då blir det dålig kontakt där.Spraya kontakter på dem 2 jack med kontakt-spray och kör med en banan-kontakt in och ut några gånger. Innan detta kan du ohmmäta från mittbenet på "master volume" potentiometer till slutstegets ingång ( punkt I i schemat). Där skall du helst ha kortis alternativt några få ohm. Är felet fortfarande kvar då är det dags att lokalisera felet . Koppla bort ingångskabeln till slutsteget. Punkt I och G på schemat. Där skall du koppla in en ljudkälla som tex. MP3 spelare. + på I och - på G. Kolla hur det låter genom att höja volym på MP3 spelaren. Är felet kvar då är det slutsteget. Har du ingen annan och vill gärna ha slutsteget lagat kan du skicka det till mig så fixar jag det. Du kan lossa bara slutstegets kretskort och effekttransistorer och skicka dem i ett vadderat brev. Var noga att anteckna / fotografera hur det hela är kopplat. Behöver inte kosta mycket . Hittade några gamla kretskort där jag kopierade just slutsteg på en H|H stärkare på 80-talet. Har gjort rätt många såna då och tycker de funkade bra. e-post: stchip@stchip.se Bild på gamla kort: http://www.brfjvag.se/images/Gamla_HIH.JPG

10 Mar 2009, 01:41
Profile ICQ YIM WWW

Här trillar det inte massor av bra tips och erbjudanden - det tackar man för. Jag ska försöka felsöka efter förmåga och om det är något som överstiger min nivå så tar jag nog yahoo på orden och antar erbjudandet om att få den lagad.

/MatsRune

12 Mar 2009, 13:29
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]