View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 04:46

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Biasmätare för amatörer 
Author Message

Post Biasmätare för amatörer
Hej,

Skulle tycka det vore enormt trevligt om man som icke elektronik kunnig musikant, som jag, vid behov kunde byta slutrör, testa olika typer av slutrör, byta ut min diodlikriktar"plugg" mot ett likriktarrör(och kolla skillnaden) i min plexiklon (Germino Lead 55LV). För att göra detta måste man naturliktvis kunna biasjustera stärkaren.
Det finns ju dyra biasmätare att köpa t.ex. hos TAD. Har dock hört att man kan köpa biasmätare av något slag på Biltema, eller liknande, men är denna lösning möjlig att använda för elektroniknoviser? Vad bör man investera i för biasmätare om man är endast gitarrist inte förstärkardoktor?

Mvh/ Jonas

01 Mar 2009, 10:18
Profile WWW

Har jag svårt att tro. Men däremot billiga VOM (Digitalvoltmetrar) som enl mig duger väl till denna uppgift.

Jag känner inte till dina förstärkare men har den biaspottor? (2 st)

Och man måste inte vara speciellt bevandrad färt att löda in två 1ohms motstånd att mäta på. Du har säkert någon kompis som kan löda in dessa.
Har du dock INTE biaspottar ..... nja då hjälper ingen biasprobe.

b

01 Mar 2009, 11:51
Profile

Sök på biasprobe på ebay annars.
TAD är dyra i det här fallet.

01 Mar 2009, 20:51
Profile

Biasprobe hos biltema???

Har jag svårt att tro. Men däremot billiga VOM (Digitalvoltmetrar) som enl mig duger väl till denna uppgift.

Jag känner inte till dina förstärkare men har den biaspottor? (2 st)

Och man måste inte vara speciellt bevandrad färt att löda in två 1ohms motstånd att mäta på. Du har säkert någon kompis som kan löda in dessa.
Har du dock INTE biaspottar ..... nja då hjälper ingen biasprobe.

b

Nä inte Biasprobe men något annat har jag hört antagligen det du nämner.
Förstärkaren har 1 vridpot (tror jag har inte vridit på den) mellan slutrören dock inte 2 st vad jag kan se ovanför huven vad jag minns.
Förstärkaren ska dock vara kompatibel med de flesta slutrör (förutom EL34 bl.a 6V6, KT66, 6L6, 6550 m.m) utan att göra annat än biasjustering.
Min modell är något äldre än de på hemsidan men här Germinos hemsida.
germinoamps.com

Jonas

01 Mar 2009, 21:01
Profile WWW

Second Gamla nallen.

????? jag trodde jag var först!!!

J.H. : du säger klon , har du schema på den?? och en länk.

b

01 Mar 2009, 21:35
Profile

rudmark wrote:

Second Gamla nallen.

????? jag trodde jag var först!!!

J.H. : du säger klon , har du schema på den?? och en länk.

b

Nä inget schema men jag har bilder från insidan på just min stärkare som jag skulle kunna skicka dej om det skulle hjälpa?
Här är lite om Lead 55
http://www.germinoamps.com/lead55.htm

Jonas

01 Mar 2009, 21:42
Profile WWW

Efter att ha läst länken och tittat på bilderna:

Man får ANTA att man gått rätt så noga efter originalet.
Tittar man på Marshall JMP 50 : http://www.drtube.com/schematics/marshall/78331-2.gif
endast EN biaspot.RV1
På bilderna ser jag TVÅ trimpottor... en på kretskortet och en precis bakom nätswitchen. Det KAN vara en Hum-balans... men jag kan inte följa trådarna på bilden.
Har man absolut matchade rör räcker det med en bias, men om du skall hålla på och laborera med olika rör anser jag att det är smartare med separata bias....

b

02 Mar 2009, 08:06
Profile

Efter att ha läst länken och tittat på bilderna:

Man får ANTA att man gått rätt så noga efter originalet.
Tittar man på Marshall JMP 50 : http://www.drtube.com/schematics/marshall/78331-2.gif
endast EN biaspot.RV1
På bilderna ser jag TVÅ trimpottor... en på kretskortet och en precis bakom nätswitchen. Det KAN vara en Hum-balans... men jag kan inte följa trådarna på bilden.
Har man absolut matchade rör räcker det med en bias, men om du skall hålla på och laborera med olika rör anser jag att det är smartare med separata bias....

b

Ok, det verkar som sagt var att min bara har en pot placerad på utsidan av chassit. Om man nu kör med matchade rör undrar jag om det är svårt som elektroniknovis att använda en biasprobe eller ännu hellre en sådan där "Biltema-tingest"?

Mvh/ Jonas

02 Mar 2009, 20:32
Profile WWW

Min ärliga uppmaning till dig och likasinnade är att då hellre lära sig att sköta ett instrument (mät) och läsa på om VAD och hur.
Köpa in 2 st 1ohms motstånd + en hyfsad multimeter-som skall kunna mäta LIKSPÄNNING upp till 600V med hyfsad upplösning och ner till 100mV.
Snacka in sig hos en kompis med lite elektronikvana för första installationen.
Man måste veta hur man SÄKERT jobbar i en rörförstärkare. (Inga konstigheter- mest sunt förnuft- men alla har inte sunt förnuft)
Man måste KUNNA löda- inga halvmessyrer här.
Man måste kunna identifiera vilken pinne som är vad (1-8 alt 1-9).
Man måste kunna identifiera olika komponeneter.

Kostnad: en VOM (digitalmultimeter 200:- ) två motstånd a 6:-/st om du köper dem på ELFA: 60-760-04 Motstånd 1,00ohm 1% 0,6W 1 #8486; 5,02 (+ moms) Electrokit i malmö tar för 40811010 MF 0,6W 1% 1,0R 0.35 jo du läste rätt 35öre!!!

sen bjuder du din kompis på en ordentlig fika alternativt en flaska av nåt drickbart.(EFTER han är klar!!!!)

Drar du dessutom ut 3 kablar till baksidan till 3 bananhylsor,kan du själv sedan utan större risk byta rör och justera bias utan att behöva komma inuti förstärkaren.

b

edit stavfel

02 Mar 2009, 21:00
Profile

"Svårt" är inget som man kan.
Min ärliga uppmaning till dig och likasinnade är att då hellre lära sig att sköta ett instrument (mät) och läsa på om VAD och hur.
Köpa in 2 st 1ohms motstånd + en hyfsad multimeter-som skall kunna mäta LIKSPÄNNING upp till 600V med hyfsad upplösning och ner till 100mV.
Snacka in sig hos en kompis med lite elektronikvana för första installationen.
Man måste veta hur man SÄKERT jobbar i en rörförstärkare. (Inga konstigheter- mest sunt förnuft- men alla har inte sunt förnuft)
Man måste KUNNA löda- inga halvmessyrer här.
Man måste kunna identifiera vilken pinne som är vad (1-8 alt 1-9).
Man måste kunna identifiera olika komponeneter.

Kostnad: en VOM (digitalmultimeter 200:- ) två motstånd a 6:-/st om du köper dem på ELFA: 60-760-04 Motstånd 1,00ohm 1% 0,6W 1 #8486; 5,02 (+ moms) Electrokit i malmö tar för 40811010 MF 0,6W 1% 1,0R 0.35 jo du läste rätt 35öre!!!

sen bjuder du din kompis på en ordentlig fika alternativt en flaska av nåt drickbart.(EFTER han är klar!!!!)

Drar du dessutom ut 3 kablar till baksidan till 3 bananhylsor,kan du själv sedan utan större risk byta rör och justera bias utan att behöva komma inuti förstärkaren.

b

edit stavfel

Ok, Tackar[:)]!
Dess bättre har jag en kompis med elektronikvana, risken är dock han blir smått alkoholiserad efter alla "vinare" och Wiskyflaskor som jag har fått köpa till honom genom åren[;)]...

Jonas

02 Mar 2009, 21:26
Profile WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]