crybaby wrote:
Nej, inget testande och mätande. Det ligger utanför mitt intresseområde.
Jag är bara vanlig konsument. Köper rör, trycker i dom, och spelar.
Visst, nån biasjustering har väl förekommit, om det varit fråga om slutrör.
Dom har då aldrig krånglat för mig. Dessutom tycker jag att dom låter helt OK.
Har väl satt i så'na i ett tiotal gamla stärk som jag köpt beggade, genom åren. Mest pga tillgänglighet och pris.
Ljudmässigt <u>tycker</u> jag desutom att olika rör i allmänhet, har minimal påverkan på ljudkvaliteten. Det händer mer om man byter strängar, tycker jag. För att inte tala om högtalare.
På en, i mina öron, väldigt kort skala låter Mullard trist men Telefunken Diamond's bra. Däremellan är det trångt tycker jag.
Iaf när det gäller förstegsrör.
Jag röstar på Telefunken Diamond's, till bjornen.
Skål !
Ja, då har vi kanske litet olika utgångslägen och du kanske haft mera tur. Din rörförbrukning skulle inte räcka lika länge hos mig.
Utan att ha fört någon statistik så upplever jag ett bortfall på kanske en tredjedel av EH-rören, som av olika anledningar inte håller måttet.
Men då testar jag alla rör och kollar matchning och en rad parametrar mycket noga innan jag plockar i dem i en stärkare. Jag skriver ut och jämför rörkurvor och testprotokoll för dokumentation. Jag vill inte lämna ifrån mig en förstärkare utan att ha gjort vad jag kan för att det ska vara så bra som möjligt.
Ett exempel: Slutrörsbyte i en förstärkare. En "matchad" fyrklöver EH slutrör kollades. Det skilde 40 mA mellan de två rör som låg längst ifrån varandra!
Nästa "matchade" kvartett som skulle testas till den förstärkaren blev aldrig ens jämförda som matchade fyra, där var ett rör helt kass direkt ur kartongen.
Av de sammanlagt åtta rören, som hade sålts som matchade, gick det att plocka ihop två matchade par, som var användbara som matchade, dock ej fyra någorlunda lika, efter kontrollen...
Till slut plockade jag i fyra Sovtek i stället.
Det här exemplet var ju slutrör. Förstegsrör är kanske inte lika kritiskt på samma sätt vad gäller eventuella mera dramatiska följder av felaktiga rör, om vi nu bortser från ljudet. Men mitt förtroende för EH är inte det bästa.
Jag tycker att det är trist att uppleva rörkvaliten på dagens rör jämfört med på "den gamla goda tiden" när dagens "NOS-rör" var nytillverkade och i många fall var riktig kvalitet och man kunde beställa så många Telefunken, Mullard, Philips, Siemens eller Valvo eller vilka man nu ville ha och behövde, utan att behöva leta eller vara misstänksam om det var sekunda rör som såldes.
Eller också är det bara jag som börjar bli för gammal och gnällig...