|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 AA864 vs AA165
Inför total återställning av en megamoddad Fender Bassman SF funderar jag på vilken krets jag ska välja. Och jag lutar åt att plocka ihop den som en AA864, dvs tidig BF. Gillar tonen i dem. Men samtidigt talas det om att en kombination av AA864 och AA165 inte är så dum, dvs. att köra slutsteget a la AA864, men med ett AA165-försteg. Den väsentliga skillnaden är väl om jag förstår rätt då att normalkanalen körs in i bass-kanalens tredje steg, istället för i fasvändaren. Detta för att få lite mer kompression i försteget och troligen mer/tidigare förstegsdist. Men då undrar ju jag om man inte lika gärna kan använda bass-kanalen som den är med lite modifikaiton? Eller någon som har andra idéer kring dessa mysiga kretsar? Jag tänker inte bygga om bass-kanalen till någon mega-dist i vilket fall. Däremot ska även den kanalen funka fint till gitarr, men den får ju gärna skilja sig från normalkanalen. Goa stärkare det här [^] /Gunnar http://www.blueguitar.org/new/schem/fender/modnotes/mga-aa864_vs_aa165.pdfhttp://www.ampwares.com/schematics/bassman_aa864.pdfhttp://www.ampwares.com/schematics/bassman_aa165.pdf
|
| 20 Feb 2009, 19:39 |
|
 |
|
woodstock
|
Syftet med ändringarna från AA864 till AA165 var säkert att få <i>mindre dist"], och bättre basljud. AA/AB165 (och de snarlika Silverface som AA371) fungerar bra till bas. Mycket headroom för en 50-wattare, när den väl spricker i försteget blir den ganska rå i disten, "chrunchig" kan man kanske säga?
En stor skillnad är hur man tyglar tredje steget 12AX7. (AA)AB165 har lokal negativ feedback mellan grind och anod och 1k5/25mfd katodkoppling. AA864 slänger bort mer före det steget med halva värdet på gallerläckan, har lägre förstärkning av att katodavkopplare saknas och saknar återkopplingen mellan in- och utgång som AB165 har.
En viktig skillnad i försteget mellan de båda om man följer schemat slaviskt är också att diskanten på baskanalen i AA864 är låst med ett max vid motsvarande någonstans strax under "5" om man jämför med AB165 som också har 330 pF istället för 250 pF som är mer typiskt för Fender.
AB165:s fasvändare är inte så spännande kanske, AA864:s är roligare, 6G6:s är roligast, inklusive presencekontrollen.
|
| 20 Feb 2009, 21:07 |
|
 |
|
Conviction
|
Izzy wrote: Inför total återställning av en megamoddad Fender Bassman SF funderar jag på vilken krets jag ska välja. Och jag lutar åt att plocka ihop den som en AA864, dvs tidig BF. Gillar tonen i dem.
Följer tråden med spänning! (då min Bassman BF, konverterad från AB165 till AA864, inte låter spännande alls och spricker upp på tok för tidigt. Man skulle kunna säga att den blir till en enda stor gröt. Har använts fyra-fem gånger de senaste åren.)
|
| 20 Feb 2009, 21:56 |
|
 |
|
Izzy
|
woodstock wrote: Syftet med ändringarna från AA864 till AA165 var säkert att få <i>mindre dist"], och bättre basljud. AA/AB165 (och de snarlika Silverface som AA371) fungerar bra till bas. Mycket headroom för en 50-wattare, när den väl spricker i försteget blir den ganska rå i disten, "chrunchig" kan man kanske säga?
En stor skillnad är hur man tyglar tredje steget 12AX7. (AA)AB165 har lokal negativ feedback mellan grind och anod och 1k5/25mfd katodkoppling. AA864 slänger bort mer före det steget med halva värdet på gallerläckan, har lägre förstärkning av att katodavkopplare saknas och saknar återkopplingen mellan in- och utgång som AB165 har.
En viktig skillnad i försteget mellan de båda om man följer schemat slaviskt är också att diskanten på baskanalen i AA864 är låst med ett max vid motsvarande någonstans strax under "5" om man jämför med AB165 som också har 330 pF istället för 250 pF som är mer typiskt för Fender.
AB165:s fasvändare är inte så spännande kanske, AA864:s är roligare, 6G6:s är roligast, inklusive presencekontrollen.
Peter- Tycker du även att försteget i 6G6 är mer intressant än AA864 och AA165? Här skiljer det ju en del. 220k anodmotstånd bland annat, och bass-kanalen är rätt annorlunda. Funkar den bra till gitarr eller bör man tweaka om den på något trevligt sätt? Kan du säga någpt om karaktärsskillnaden på 6G6 jmf med AA864? Jag har aldrig själv spelat på en 6G6-stärkare, bara hört sköna klipp (tror by the way att Joe Perry kör på en Bassman Blonde på en video till Sweet Emotion och då är det sjävlklart helt rätt för mig[8D][^][:)]) Målet är nog att ha en kanal med rätt typisk ren Fender-ton som drar åt normal-kanalen i en AB763. Och sedan en andra kanal som crunchar lite, viker sig tidigare och ger lite mer komprimerad ton. Ett 6G6-slutsteg är ju lätt kirrat. Precense kan jag sätta på baksidan så slipper jag borra i SF-panelen. Generellt brukar jag gilla 12AX7 som fasvändare, bättre än 12AT7-lösningar. Möjligen då 5751 istället för 12AT7 om man nu ska ned i gain ngt, men det är väl bara att labba. /Gunnar
|
| 21 Feb 2009, 12:07 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Så du högg den där pjäsen? Misstänkte just det... Jag var bra sugen där ett tag, men du hann före.
Hade det varit jag hade jag gått mot 6G6-hållet i slutsteg och normalkanal, sen hade jag nog kikat rätt mkt på Orange Rockerverb och Koch Pedaltone på baskanalen. 6G6 lockar särdeles mkt efter att ha läst hur nöjd BoogieKrille är med S-J:s mod av hans gamla SF-topp.
Sedan hör det såklart till saken att jag har en Bassman 50 från ca 75-76 som jag redan moddat halvvägs från SF till BF. Jag vill minnas att jag byggde fasvändaren till BF och ändrade även NFB:n till BF. Försteget lät jag vara intakt, inklusive lokal återkoppling där bas- och normalkanal möts. Jag monterade dock bort mastervolymen och lät den lediga pot-platsen få bli mid-ratt med BF-värde 10k log till normalkanalen. Sedan kör jag också 12AX7 i fasvändaren. Det ger lite mer punch utan för att den delen styra över något. Jag gillar min stärkare som den är idag! Den låter bra. [:)]
Borde dock se över min gamla pjäs och byta lite lyter. Sen kanske jag ska mecka till baskanalen till något roligare också... Lyter först iaf.
Lycka till!
/Tom-Andrew <hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
|
| 21 Feb 2009, 13:49 |
|
 |
|
K-G
|
Tom-Andrew wrote: Så du högg den där pjäsen? Misstänkte just det... Jag var bra sugen där ett tag, men du hann före.
Hade det varit jag hade jag gått mot 6G6-hållet i slutsteg och normalkanal, sen hade jag nog kikat rätt mkt på Orange Rockerverb och Koch Pedaltone på baskanalen. 6G6 lockar särdeles mkt efter att ha läst hur nöjd BoogieKrille är med S-J:s mod av hans gamla SF-topp.
Sedan hör det såklart till saken att jag har en Bassman 50 från ca 75-76 som jag redan moddat halvvägs från SF till BF. Jag vill minnas att jag byggde fasvändaren till BF och ändrade även NFB:n till BF. Försteget lät jag vara intakt, inklusive lokal återkoppling där bas- och normalkanal möts. Jag monterade dock bort mastervolymen och lät den lediga pot-platsen få bli mid-ratt med BF-värde 10k log till normalkanalen. Sedan kör jag också 12AX7 i fasvändaren. Det ger lite mer punch utan för att den delen styra över något. Jag gillar min stärkare som den är idag! Den låter bra. [:)]
Borde dock se över min gamla pjäs och byta lite lyter. Sen kanske jag ska mecka till baskanalen till något roligare också... Lyter först iaf.
Lycka till!
/Tom-Andrew <hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
Kan nämna att jag fortfarande är jäääääkligt nöjd och att jag har ett I-landsproblem....kan inte bestämma mej för vilken av kanalerna jag skall använda....den ena kanalen har ett ljud som går en aaaaningens åt det middiga hållet utan att va jobbigt och den andra lite mer neutralare hållet...och bägge med ett härligt sjung, men det lutar åt den första kanalen med det lite middiga ljudet eftersom det funkar lite bättre i livesammanhang utan att man behöver dra på sååå mycket för att höras [^][^] [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecats
|
| 21 Feb 2009, 14:25 |
|
 |
|
Izzy
|
Tom-Andrew wrote: Så du högg den där pjäsen? Misstänkte just det... Jag var bra sugen där ett tag, men du hann före.
Jo jag såg det. Flå´t [B)] Kunde icke hejda mig. Det har varit en önskedröm länge att få kustomajsa en Bassman Blonde/BF/SF-top. Det finns inte några vettiga kit att utgå från vat jag vet. Och köpa en beg från Ebay eller så känns inte så kul att börja riva i. Det här var ett helt perfekt projekt för mig. Tack för kretsitipsen! Jag ska ge mig på den där inom kort. /Gunnar
|
| 21 Feb 2009, 15:33 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Boogiecats wrote: Kan nämna att jag fortfarande är jäääääkligt nöjd och att jag har ett I-landsproblem....kan inte bestämma mej för vilken av kanalerna jag skall använda....den ena kanalen har ett ljud som går en aaaaningens åt det middiga hållet utan att va jobbigt och den andra lite mer neutralare hållet...och bägge med ett härligt sjung, men det lutar åt den första kanalen med det lite middiga ljudet eftersom det funkar lite bättre i livesammanhang utan att man behöver dra på sååå mycket för att höras [^][^] [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecatsFixa en A/B-switch och växla mellan kanalerna, funkar alldeles utmärkt, har jag haft i över 30 år...[:)] Måste säga att detta dessutom var en mycket intressant tråd... /Lennart http://www.specter.se
|
| 21 Feb 2009, 15:58 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Izzy wrote: Tom-Andrew wrote: Så du högg den där pjäsen? Misstänkte just det... Jag var bra sugen där ett tag, men du hann före.
Jo jag såg det. Flå´t [B)] Kunde icke hejda mig. Det har varit en önskedröm länge att få kustomajsa en Bassman Blonde/BF/SF-top. Det finns inte några vettiga kit att utgå från vat jag vet. Och köpa en beg från Ebay eller så känns inte så kul att börja riva i. Det här var ett helt perfekt projekt för mig. Tack för kretsitipsen! Jag ska ge mig på den där inom kort. /Gunnar Inget att be om ursäkt för! Den kom till ett gott hem! [:)] Nu har jag en anledning att bränna pengar på en "ny" gitarr istället... [:D] Jag har dessutom stärkare så jag klarar mig och borde se om dem jag har först, tror jag... [:I] Håll oss uppdaterade om din progress med pjäsen! /Tom-Andrew <hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
|
| 21 Feb 2009, 18:31 |
|
 |
|
woodstock
|
AA165 är ju egentligen mer lik AA864 än AB165. AA165 slänger bort mer av signalen innan tredje 12AX7-steget, men fasvändaren/slutsteget är samma i AA864 som AA165.
AB165 och efterföljande 50 watt silverface Bassman är väldigt stumma förstärkare, och det beror inte bara på fasvändarkopplingen och extra negativ feedback i slutsteget. Den negativa återkopplingen i försteget AB165 och silverface har ger en form av kompression som håller tillbaka försteget lite när det "normalt sett" borde börja dista. Kul om man spelar jazz eller bas, vad spelar du[?][;)]
AA864 tror jag är mest eftertraktad för att den är sällsynt kretsmässigt. Att den är sällsynt beror nog mest på att den bara fanns mellan ungefär augusti -64 och januari -65 (AA864-AA165!) och det i sin tur antagligen på att den togs bort snabbt kanske för att Fender inte var helt nöjda med den. AA165 borde antagligen vara ännu mer sällsynt, definitivt i jämförelse med AB165. AA864 bör också dista relativt mycket i försteget för en Fender. Sätt dit en förstegsmaster och man har en trestegs distmaskin ungefär lika obalanserad och rå som en Boogie mkII.
6G6 är i så fall mest intressant kretsmässigt, med katodföljare inbyggd och en uppdelad tonstack där diskanten är fixerad och treble är mer som en klassisk tone-kontroll som på tidiga tweedar. 6G6-B lär förresten länge ha varit Elvis favoritförstärkare, bara det[8D]
Vill du ha en tvåstegs normalkanal finns det ju redan schemamässigt. Men för en trestegs komprimerande mer distvillig kanal finns bättre kretsar, 2204, Trainwreck för att bara ta några!
|
| 21 Feb 2009, 19:27 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
woodstock wrote: Den negativa återkopplingen i försteget AB165 och silverface har ger en form av kompression som håller tillbaka försteget lite när det "normalt sett" borde börja dista. Kul om man spelar jazz eller bas, vad spelar du[?][;)]
Intressant! Det kanske är det jag gillar i min stärkare? Jag har inte provat utan i min... Jag kanske borde? Eller? Jag sitter lite och väntar på att Weber ska släppa sin version av 6G6 så att jag kan gå loss från scratch, men med kanske lite roligare trafon. Kul tråd! /Tom-Andrew <hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
|
| 22 Feb 2009, 01:04 |
|
 |
|
Izzy
|
Tom-Andrew wrote: Jag sitter lite och väntar på att Weber ska släppa sin version av 6G6 så att jag kan gå loss från scratch, men med kanske lite roligare trafon.
Kul tråd!
Jag har tjatat på Nik på Ceriatone att han ska plocka ihop en Bassman-top. Det kanske kommer. Möjligen är efterfrågan för dålig. Priserna på dessa BF/SF ligger lågt. Samtidigt tycker jag det är konstigt. För alla som inte använder reverb, men som vill att en nätt 50w top med mer Fender 60-tal-karaktär på ljudet är Bassman ett schysst val. Stärkaren är mindre än en JTM45:a/Plexi 1987, lätt att bygga och mecka i (gott om plats), två kompletta kanaler med tonstack, en massa små fina tweak-möjligheter - ja, vad mer behöver man? En gitarr och sladd. Rock n' roll. [8D] Jag återkommer när jag börjat rota i den. Just nu är det lite för många projekt som pågår parallellt. /Gunnar
|
| 22 Feb 2009, 10:57 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|