View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 05:37

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Är det "ghost notes" jag hör? 
Author Message

Post Är det "ghost notes" jag hör?
Halloj!

Bytte elementet i min Pro Junior för ett tag sedan till ett Ragin Cajun. Har haft problem med missljud, ett av dessa två problem uppstod när jag hade bytt till det nya elementet. Vet inte om fenomenet är det som kallas "ghost notes". När jag slår an tonen B (eller H, beroende på vad man säger) så brusar stärkaren i en ganska låg frekvens. Låter litegrann som en dammsugare i bakgrunden. Detta sker alltså när jag tar just den tonen och även på olika oktaver. Vad beror det på och vad kan man göra åt det? Hade inga problem med detta då jag använde originalelementet.

Det andra problemet har jag haft längre, jag tror att det har att göra med fjädrarna som håller rören på plats. Det rasslar och ringer vid vissa frekvenser. Är det lönt att byta ut fjädrarna som kanhända har tappat dragkraften, ska man lägga aluminiumfolie mellan röret och fjädern eller vad fasen gör man? Ta bort fjädrarna helt?

Ofta måste man också peta på 12ax7-rören för att få bort ett litet fladder/brusande i bakgrunden. Jag är lite tveksam till konstruktionen men tycker samtidigt väldigt mycket om ljudet i denna lilla stärkare.

16 Feb 2009, 13:26
Profile

Här kommer lite input från mig, börjar bakifrån.

Fladder/brus, jag skulle tolka detta som att röret sjunger på sista versen och blivit sprakigt. Prova att sätta dit ett annat 12ax7 och se om det blir bättre, om felet kvarstår och det verkligen blir bättre när du pillar på röret kan det nog handla om ärjade kontaktstift, prova att doppa rörstiften i lite kontaktspray/tunn olja och sätt tillbaks det, vicka lite och försök nöta rent stiften.

Problemet med ringande skulle jag i fösta hand tolka som om rören har blivit mikrofoniska och helt enkelt sett sina bästa dagar. testa med annat rör, är det enkelt att ta bort fjädrarna är ju även det en enkel test.

Ghost notes är värre, det enda jag kan tänka mig är väl att tillkalla en erfaren präst...

Lycka till!

16 Feb 2009, 22:34
Profile

Rören är relativt nya Groove Tubes. Satte i dom för ungefär ett halvår sedan. Ska testa att duscha med lite kontaktspray och se om det hjälper.

Tror att det kan ligga något i det här med mikrofoniska rör (El84), kombinerat med fjädrarna som håller dom på plats. Så småningom tänkte jag testa med ett par JJ's istället och se om det gör någon skillnad. Tror fortfarande att en del av problemet beror på fjädrarna. Frågan är om rören kan släppa om man kör utan?

Haha! Antingen blir det präst eller så sätter jag i det gamla elementet. Gillar dock ljudet i Ragin Cajun.

17 Feb 2009, 01:43
Profile

Jag har aldrig varit med om att ett rör släpper, du kan nog lungt köra utan fjädrar.

17 Feb 2009, 18:56
Profile

...Det andra problemet har jag haft längre, jag tror att det har att göra med fjädrarna som håller rören på plats. Det rasslar och ringer vid vissa frekvenser. Är det lönt att byta ut fjädrarna som kanhända har tappat dragkraften, ska man lägga aluminiumfolie mellan röret och fjädern eller vad fasen gör man? Ta bort fjädrarna helt?...
Frågan är om det "rasslar och ringer" i ljudet som kommer ur högtalaren eller om oljudet kommer akustiskt/fysiskt direkt från rören eller deras fjädrar.

Kommer oljudet från högtalaren, är det nog som Svullo säger, att rören är mikrofoniska. Då vill jag påstå att rören behöver bytas (om du vill ha bort oljudet).

Kommer oljudet direkt akustiskt/fysiskt från fjärdrarna som håller rören på plats, har jag löst det några gånger med att sätta värmetålig isolerslang över fjädrarna. Jag har då använt denna från Elfa (den tål 180 grader, vilket bör räcka):

Image
"Isolerslang klass H, halogenfri"

Vilken diameter på slangen som passar samt hur och om det funkar, beror förståss på vilken sorts fjäderanordning det är. Vissa fjäderanordningar går att "böja till" så att de inte åstadkommer oljud.

Jag skulle inte köra utan fjäderanordning e.d. Jag har sett och varit med om rör som trillat ur socklarna. Då har det varit stärkare som flyttas ganska ofta mellan gig och replokal eller motsvarande.

Quote:
...Ofta måste man också peta på 12ax7-rören för att få bort ett litet fladder/brusande i bakgrunden...
Låter också som mikrofoniskt rör, om jag förstår beskrivningen rätt. Kolla med ett annat rör som du vet inte är mikrofoniskt. I positioner i en förstärkare där ett rörs signal förstärks mycket, är det väldigt viktigt att röret har så lite mikrofini som möjligt. Ibland får man testa flera olika exemplar i högförstärkningspositioner innan man hittar något som funkar.

Rör kan även bli mer mikrofoniska med tiden. Detta gäller även dyra/fina märken och rör som inte är så förskräckligt gamla... [V]

Quote:
...Bytte elementet i min Pro Junior för ett tag sedan till ett Ragin Cajun. Har haft problem med missljud, ett av dessa två problem uppstod när jag hade bytt till det nya elementet. Vet inte om fenomenet är det som kallas "ghost notes". När jag slår an tonen B (eller H, beroende på vad man säger) så brusar stärkaren i en ganska låg frekvens. Låter litegrann som en dammsugare i bakgrunden. Detta sker alltså när jag tar just den tonen och även på olika oktaver. Vad beror det på och vad kan man göra åt det? Hade inga problem med detta då jag använde originalelementet...
Ja, jag undrar också vad detta kan vara... [:0]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

18 Feb 2009, 14:38
Profile

Jag vill tro att skramlet till stor del är akustiskt, dvs när man drar på eller spelar basrikt så sprider sig resonansen till fjädrarna. Ska ta och testa det där med att isolera fjädrarna från rören.

Jag kör med Groove Tubes. Vet inte hur pass mikrofoniska dom anses vara men har hört någonstans att det egentligen är Sovteks med annan märkning? Ska testa JJ-rör nästa gång jag byter och se om det gör skillnad mikrofoniskt och ljudmässigt. Kan ju också vara ärjade kontaktstift precis som Svullo skrev.

Anledningen till att jag bytte element var att jag ville ha mer "headroom", eftersom vår trummis slår hårt. Hittills har jag inte märkt någon enorm skillnad. Däremot är karaktären annorlunda på Ragin Cajun, som är lite mer artikulerad och har distinktare bas.

Vet inte om det är värt bytet dock, i och med bitonerna som uppstår. Det är kanhända inget som hörs i replokalen när hela bandet kör fullt ställ, men vid inspelning finns det en större risk att ljudet smyger sig på. Framförallt i lugnare, mer dynamiska partier.

Läste någonstans om "cone cry", "ghost notes" och om "doped cones", men jag är kanske ensam om det här fenomenet. Ska också säga att elementet är centrerat och alla skruvar är ordentligt idragna.

19 Feb 2009, 20:15
Profile

...Ska också säga att elementet är centrerat och alla skruvar är ordentligt idragna.
Felet KAN vara just där. Prova att lossa skruvarna något lite. Kanske inte alls hjälper, men för hårt åtdragna skruvar för högtalarna har orsakat oljud förr...

Quote:
...Jag kör med Groove Tubes. Vet inte hur pass mikrofoniska dom anses vara men har hört någonstans att det egentligen är Sovteks med annan märkning? Ska testa JJ-rör nästa gång jag byter och se om det gör skillnad mikrofoniskt och ljudmässigt. Kan ju också vara ärjade kontaktstift precis som Svullo skrev...
Groove Tubes har ingen egen rörtillverkning (möjligen med något undantag idag) utan köper andra tillverkares rör, testar dem och sätter sitt märke på dem. Jag har sett många Groove Tubes 12AX7 som egentligen är Sovtek...

Jo, man KANSKE kan säga att vissa tillverkares rör är mer eller mindre mikrofoniska än andras, men jag undrar om det inte lika mycket är olika exemplar av rör, t.o.m. från samma tillverkare, som spelar in.

Sovtek 12AX7WA och ElectroHarmonix 12AX7 är nog annars bland de rör med minst mikrofoni, enligt min erfarenhet.

Quote:
...Anledningen till att jag bytte element var att jag ville ha mer "headroom", eftersom vår trummis slår hårt. Hittills har jag inte märkt någon enorm skillnad. Däremot är karaktären annorlunda på Ragin Cajun, som är lite mer artikulerad och har distinktare bas...
Vill man ha verkningsgrad är Celestion Century (inte Vintage) klart bra. Ger dessutom ett himla bra ljud.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

20 Feb 2009, 09:57
Profile

Jag har också intresserat mig lite för Ragin Cajun, bl a just p g a dess höga verkningsgrad. Menar du EwilWoods att ljudvolymen inte blir märkbart högre med Ragin Cajun jämfört med originalelementet, dvs att det inte är någon större skillnad i verkningsgrad mellan de båda elementen?

Tycker du att Ragin Cajun låter avsevärt annorlunda/bättre än originalelementet, eller är det bara fråga om en mindre nyansskillnad?

21 Feb 2009, 01:49
Profile ICQ YIM WWW

Jag har också intresserat mig lite för Ragin Cajun, bl a just p g a dess höga verkningsgrad. Menar du EwilWoods att ljudvolymen inte blir märkbart högre med Ragin Cajun jämfört med originalelementet, dvs att det inte är någon större skillnad i verkningsgrad mellan de båda elementen?

Tycker du att Ragin Cajun låter avsevärt annorlunda/bättre än originalelementet, eller är det bara fråga om en mindre nyansskillnad?

Jag har den första omgången Pro Junior som gjordes i tweed. Dom har ett annat högtalarelement än dom som tillverkades senare. Många, inklusive mig, tycker att det elementet jag har låter bättre. Det har brun etikett på baksidan.

När jag bytte element till Ragin Cajun blev det en viss skillnad i utvolymen, men inte så stor som jag hade hoppats på. Däremot måste jag säga att karaktären mellan originalelementet och Ragin Cajun är stor. Med det senare har jag fått mer botten, som har tagit bort lite av "lådigheten" i det lilla kabinettet. Dessutom mer artikulerat ljud i det övre mellanregistret, utan att det blir skrikigt eller vasst. Vid lägre volymer och renare spel låter elementet också bra, både vid komp med stora ackord och solospel.

22 Feb 2009, 13:59
Profile

Felet KAN vara just där. Prova att lossa skruvarna något lite. Kanske inte alls hjälper, men för hårt åtdragna skruvar för högtalarna har orsakat oljud förr...

Åhå aha, ska testa att lossa lite på skruvarna.

22 Feb 2009, 14:02
Profile

Om du skulle vilja sälja det element som blir över, när du har bestämt vilket du vill använda, så kan jag vara intresserad av att köpa det.

By the way, är ditt originalelement svart med brun/guld-etikett? Hade inte dom första tweed-modellerna blåa element (med alnico-magnet)?

24 Feb 2009, 14:19
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]