View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 05:36

Reply to topic  [ 8 posts ] 
OT:Octavia Modifikation 
Author Message

Hej!
Är det möjligt att bygga ett Octavia-baserad bygge med en "ren" oktaveffekt?
Orsaken till frågan är att jag vill få bort den dubbleringen av signalen som sker. Är för övrigt mycket nöjd med min Roger Mayer med undantag på den punkten.

"The Octavia consists of an analog electronic circuit, which includes a frequency doubler, envelope generator and amplitude modulator, together with addition frequency shaping filter circuitry."

Hämtat från wikipedia(http://en.wikipedia.org/wiki/Octavia_(effects_pedal)) då jag själv mer eller mindre saknar någon som helst kunskap i ämnet[:)]

12 Feb 2009, 19:34
Profile ICQ YIM WWW

Jag tror att den analoga tekniken sätter begränsningar för vad man kan åstakomma när det gäller oktaver. Ska man få fram en ren oktavsignal måste man nog använda digital teknik.

Erik R

12 Feb 2009, 21:45
Profile

en balanserad modulator (tex LM 1496) BÖR kunna fixa det...

http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/mc1496appl.pdf

b

12 Feb 2009, 22:17
Profile

Okej! Så ni tror inte att Octavia schemat är något att ha i det här fallet? inget man kan basera bygget på?

Lästa igenom schemat, men för att citera mig själv: "då jag själv mer eller mindre saknar någon som helst kunskap i ämnet". Rena grekiskan i mina ögon[:D]

13 Feb 2009, 12:28
Profile ICQ YIM WWW

http://www.geocities.com/j4_student/rog ... ctavia.gif

nja... om du har en ren sinusvåg bör en diodbrygga fungera... men en giatrrsignal är allt annat än en sinussignal (tack och lov )

men det är bara min tolvshilling

b

och:
"A clean and precise picking style is essential with particular attention to accurate fretting techniques. "
http://www.roger-mayer.co.uk/octavia.htm

13 Feb 2009, 12:49
Profile

Hej!

Jag hade en digitaleffekt där man enbart kunnda ta fram octav signal, det fungerade jätte bra förutom att det var en liten fördröjning på signalen, inte mycket men den märktes.
Jag tror att du behöver en ganska snabb digitalbehandling för att få det att fungera bra och detta fixar man nog inte med några enkla komponenter som dom flesta octaveffekter är uppbyggda kring.

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

14 Feb 2009, 09:44
Profile

Om du kör på halsmicken och drar tonkontrollen i botten (0) så kommer du åtminstone att höra oktaven mycket starkare.

Ett möjligt tips som skulle kunna funka är att du använder en EQ efter octavian som skär bort (högpassfilter) allt under en viss frekvens (originaltonerna),gärna i kombination medan ovanstående tips.

14 Feb 2009, 13:13
Profile WWW

Larsa334 wrote:

eastwood_airline wrote:

Om du kör på halsmicken och drar tonkontrollen i botten (0) så kommer du åtminstone att höra oktaven mycket starkare.

Ett möjligt tips som skulle kunna funka är att du använder en EQ efter octavian som skär bort (högpassfilter) allt under en viss frekvens (originaltonerna),gärna i kombination medan ovanstående tips.

Jag har byggt en sådan där RM octavia klon och jag tycker det funkar riktigt bra om man kör på halsmicken och drar ner tonkontrollen helt som Larsa tipsar om.

Örjan.[:)]

14 Feb 2009, 13:24
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]