View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 01:11

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Böcker om grundläggande rörkunskap 
Author Message

GMF säljer ut sina böcker till halva priset. Finns det något där som är att rekommendera för en novis som jag? Eller finns det någon bok som är att rekommendera istället?
/Magnus.

03 Feb 2009, 12:16
Profile ICQ WWW

Har inte kollat igenom allt här, men det finns en hel del kring allt som har med förstärkeri att göra. Gratis dessutom!

http://www.pmillett.com/technical_books_online.htm

http://www.myspace.com/gudarsskymning

03 Feb 2009, 12:31
Profile WWW

Hur mycket novis är du? Ska du börja från noll, eller har du lite hum om hur saker och ting funkar?

Om du t.ex ser ett schema på en Fender Deluxe Reverb, ser det ut som obegripligt klotter, eller kan du åtminstone följa signalvägen och förstå ungefär vad de olika delarna av kretsen gör?

Erik R

03 Feb 2009, 13:34
Profile

d95err wrote:

Hur mycket novis är du? Ska du börja från noll, eller har du lite hum om hur saker och ting funkar?

Om du t.ex ser ett schema på en Fender Deluxe Reverb, ser det ut som obegripligt klotter, eller kan du åtminstone följa signalvägen och förstå ungefär vad de olika delarna av kretsen gör?

Erik R

Jag kan följa ett schema och förstå vad resistor, kondingar, dioder och transistorer gör och tänker jag bara lite så kan jag räkna ut delningsfilter och sånt. Jag har inga problem att läsa ett schema, men är inte hundra vad som sker i själva rörkretsen. Jag har såpass mycket vett att jag vet att man måste ladda ur kondingar innan man börjar pilla och jag kan löda hyfsat. Detta räcker ju en bit men inte så långt. Jag har moddat pedaler och bytt diverse komponenter i mina stärkare(både rör och framförallt transistor) och stereoapparater, byggt och dimensionerat transistortändsystem till mina gamla engelska hojar med plusjord som jag hade en gång... Allt det här är ju rätt enkelt och kräver inte speciellt mycket. Det jag vill lära mej är hur rör, transformatorer, rörkretsar, drosslar mm funkar och vad som är viktigt att tänka på vid t ex kabeldragning i en rörstärk, hur man gör biasjustering, hur man mäter upp en transformator och räknar ut effekttålighet mm mm
Jag vill helt enkelt lära mej bygga en stärkare.[:)]
Mot mej talar att jag är mekingenjör och fattar alltså skruv å mutter å sånt, men el har jag egentligen aldrig befattat mej med annat än då jag behövt det. dessutom ät jag lat och otålig och vill gärna gå genvägar.[:I]
Det var väl mer än svar på frågan...[:D]
Och jo, jag fattar ungefär vad de olika delarna av kretsen gör.

03 Feb 2009, 14:19
Profile ICQ WWW

knut wrote:

Har inte kollat igenom allt här, men det finns en hel del kring allt som har med förstärkeri att göra. Gratis dessutom!

http://www.pmillett.com/technical_books_online.htm

http://www.myspace.com/gudarsskymning

Tack Knut[:)]
Ska kolla in detta. Verkar vara en ovärderlig länk.[8D]

03 Feb 2009, 14:22
Profile ICQ WWW

Jag skulle rekommendera "The Ultimate Tone" (TUT) av Kevin O'Connor. Den är ganska praktiskt lagd och går igenom de olika delarna av en förstärkare, samt hur man kan modda och förbättra olika saker.

Jag tror att jag var på ungefär samma nivå som dig när jag skaffade TUT. Hade meckat med och byggt pedaler och kunde förstå de flesta scheman. TUT öppnade verkligen vägen och fick mig att våga ge mig på mer avancerade saker med rörstärkare.

Jag dock inte läst särskilt mycket annan litteratur i ämnet (förutom massor på websajter och forum), så min erfarenhet är ganska begränsad och vinklad.

Jag tror att Owe (amphealer.se) säljer den, annars kan man beställa direkt från londonpower.com, men då blir frakten ganska dyr.

Erik R

03 Feb 2009, 15:32
Profile

Tonnes of tone (ToT)(Kevin igen) tycker jag är en bra nybörjarbok.
TUT 1 är bättre vad gäller teori och BETYDLIGT djupare... men knappast för nybörjaren.
ToT behandlar även den mekaniska biten (dock ej lödning)

Radiobyggboken del 1 John Schröder's klassiker behandlar iofs inte rörförstärkare, men har massor att ge för en novis. Finns ofta på biblioteket , dock oftast magasinerat så man måste fråga om den.

b

03 Feb 2009, 16:13
Profile

TUT 1 är bättre vad gäller teori och BETYDLIGT djupare... men knappast för nybörjaren.

Fast jag tycker poängen med TUT1 är att den inte förirrar sig alltför djup ned i teorin, utan hela tiden håller sig nära den praktiska nivån. Bra balans mellan teori och praktik.

Erik R

03 Feb 2009, 17:32
Profile

gammelnalle wrote:

Fast jag tycker poängen med TUT1 är att den inte förirrar sig alltför djup ned i teorin, utan hela tiden håller sig nära den praktiska nivån. Bra balans mellan teori och praktik.

Erik R

Beror kanske på att vi har olika syn på vad "praktik" är... det finns inga ritningar i tut 1 , bara schemor. I tot finns "bilder" (teckningar) på hur det skall se ut i verkligheten)
Jag tycker själv att TUT 1 och3 är de bästa TUTTARNA...

b

04 Feb 2009, 08:06
Profile

Jag ville bara tipsa på http://www.adlibris.com/se/default.aspx som har hyfsade normalpriser på det mesta - jag köpte Aspen Pittman´s Tube Amp Book ( stora versionen m.CD ) för 300 bagare där i höstas, kostar 407:- nu. Fast man måste ju veta vad man söker förstås.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

04 Feb 2009, 11:38
Profile ICQ YIM WWW

Beror kanske på att vi har olika syn på vad "praktik" är... det finns inga ritningar i tut 1 , bara schemor. I tot finns "bilder" (teckningar) på hur det skall se ut i verkligheten)

Jag jämför med om man t.ex försöker läsa något allmänt verk om (rör)elektronik. Då blir det snabbt sida efter sida med matematiska formler. I TUT 1 finns i alla fall schema på färdiga kretsar som går att peta in i en stärkare.

Men visst, allt hänger givetvis på vilken nivå man har från början. Det är därför det är så svårt att rekommendera facklitteratur.

Erik R

04 Feb 2009, 13:46
Profile

Ytterligare ett tips - AX84 har ett dokument för nybörjare som går igenom deras P1 förstärkare och förklarar i enkla termer sånt som hur man beräknar bias för ett förstärkningssteg i förförstärkaren, hur tonkontrollerna funkar, etc. Jag lärde mig mycket av detta:
http://www.ax84.com/p1/P1_Theory_Document.zip

Kan vara bra att ha själva schemat på P1-stärkaren också:
http://www.ax84.com/p1/AX84_P1_080708.pdf

Erik R

04 Feb 2009, 13:53
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]