| Author |
Message |
|
Ocku
|
 Skall glöden vara i fas?
Okej, här kommer antagligen helgens mest korkade fråga men ni kan svara på den sen när ni slutat skratta.
Skall glöden kopplas i fas eller ur fas eller turvis eller hur? Tänker på brumminimering.
Ventiltrollisen skriver att <i>Valves in push-pull or in balanced stages (such as long tailed pairs using separate valves) should have their heaters wired in phase. Any noise induced will then be common mode and rejected by the stage (mostly). Valves in parallel single-ended stages should have their heaters wires out of phase for mutual cancellation."]
Detta gäller slutsteget, men hur skall man göra för signalrören i försteget? Hur skall man göra med concertinan? Hur blir det med en parallellkopplad ECC83? I eller ur fas? Eller spelar det någon roll?
------ Dom låter alla lika
|
| 01 Feb 2009, 10:51 |
|
 |
|
Tubis
|
Förstår inte riktikt hur man kopplar ur kontra i fas? 3.15-0-3.15 går väll bara koppla på ett sätt för att få 6.3. Vänder man på fasen slår dom ju ut varandra? Eller är jag snurrig nu från ölen igår[:I]
|
| 01 Feb 2009, 11:17 |
|
 |
|
Tubis
|
A dom menar lindningen inne i röret då stämmer det med vad du säger visste det var ölen igår[:D]
|
| 01 Feb 2009, 11:19 |
|
 |
|
Tubis
|
Det är bara pushpullkopplade rör du kan koppla lindningen inne i röret i serie istället för parallell. All singlended från första förstegsröret till pi oavset om det är longtaield eller concertina ska du parallellekoppla lindningarna. Undantaget är om du DC-kör glöden. Då kan du koppla hur du vill.
|
| 01 Feb 2009, 11:25 |
|
 |
|
Ocku
|
Jag antog att "i fas" innebär att den glöd som går till pinne 7 också går till pinne 7 på nästa rör och att den glöd som går till pinne 2 går till pinne 2 i nästa rör. Medan "ur fas" skulle syfta på att den glöd som går till pinne 7 på ett rör går till pinne 2 på nästa rör och att den glöd som går till pinne 2 går till pinne 7 i nästa rör.
Och när det gäller signalrören så handlar det naturligtvis om pinnarna 4/5 och 9.
Jag förstår inte vad det kan ha för betydelse.
|
| 01 Feb 2009, 15:42 |
|
 |
|
Tubis
|
Det måste vara att man lägger lindningarna parallellt ur fas a 6.3 v istället för i fas serie a 12.6V dom menar va? Parallelt är det ju humbucking medans i serie har man tjohej brum.
Hur olika rör som inte är kopplade push pull ska veta vad nästa rör gör kan jag inte greppa om det är så dom menar. Däremot ska ju pushpullrör kopplas rätt. dvs samma pin ska till motsatta rör.
Nu har jag alltid kopplat samma pin rakt igenom på alla rör och jag får inget brum och jag fetar ju på rätt mycket gain om man säger så.[;)]
|
| 01 Feb 2009, 17:03 |
|
 |
|
Ocku
|
Tubis wrote:
Nu har jag alltid kopplat samma pin rakt igenom på alla rör och jag får inget brum och jag fetar ju på rätt mycket gain om man säger så.[;)]
Öykej. Duger det till din hi-gain så lär det duga till min lo-gain. ------ Dom låter alla lika
|
| 01 Feb 2009, 17:41 |
|
 |
|
arnenym
|
Ocku wrote: Jag antog att "i fas" innebär att den glöd som går till pinne 7 också går till pinne 7 på nästa rör och att den glöd som går till pinne 2 går till pinne 2 i nästa rör. Medan "ur fas" skulle syfta på att den glöd som går till pinne 7 på ett rör går till pinne 2 på nästa rör och att den glöd som går till pinne 2 går till pinne 7 i nästa rör.
Och när det gäller signalrören så handlar det naturligtvis om pinnarna 4/5 och 9.
Jag förstår inte vad det kan ha för betydelse.
Det där som du kallar ur fas är vanligt när man har paralellkopplade rör. Vet inte om det gör nån skillnad, men jag kopplar så själv för säkerhets skull. En god ton är viktigare än Watt http://www.brosbrothers.se
|
| 01 Feb 2009, 19:45 |
|
 |
|
Tubis
|
aha dom menar så...single ended parallell så har ju kanske varje rör inga dubbla lindningar men två rör parallellt ur fas blir ju samma som en dubbeltriod som är kopplad humbucking, det är klart. Får ändra lite i mina tidigare uttalanden och istället säga att parallella rör med bara en glödlindning i single end ska kopplas ur fas med varandra. Dubbeltrioder har ju redan humbucking i sig så där behövs det ju inte.
|
| 01 Feb 2009, 20:34 |
|
|