View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 01:43

Reply to topic  [ 21 posts ] 
Fender DeLuxe & kondingar ? 
Author Message

Problemet gäller en `67 DeLuxe Reverb med en Vintage 30.

Jag börjar bli smått förtvivlad efter att ha testat olika kombinationer av Senapskondingar & Orangedrops i desperata försök att bli av med brum & knaster. Störningarna förvinner ju, men det gör ju även det roliga gitarr-ljudet - med de blå originalkondingarna överstyr den mjukt med volymen kring 5.
I den senaste "versionen" med Senapskondingar i tonstacken & OD´s i slutsteget är den nära tonmässigt, men låter så hårt & rent - mer modern overdrivebox än rördist liksom. Med OD´s rakt igenom lät den rent & med spikigt mellanregister - inte jättekul.
Med Senapskondingar hela vägen blev det dålig distbox för hela slanten & den "berömda" Fender "bassfart"-en blev mycket tydligt accentuerad - ännu värre.
Ljudet jag vill ha är lite "HiFi-aktigt med mjukt diskantfras" i brist på bättre beskrivning.

Funderingar
1 : Vilka kondingar låter mest lika originalen av de nytillverkade ? Jag har i princip bara testat OD´s & TAD´s Senapskondingar - tips mottages tacksamt.

2 : Det här är säkert inget nytt problem - har någon blueprintat en gammal med bra resultat ? Tips ?
Jag är ganska övertygad om att en del av det roliga spräcket sitter i att originalen ligger & läcker likström i backriktningen + att de eventuellt ändrar kapacitans när de är rejält varma - vid kall mätning var samtliga inom toleransen ( 0.1 mätte 0.084 etc. ). Det borde ju snarare vara så att den låter spinkigare med originalen än tvärtom med tanke på mätvärdena.

3 : Vintage 30´n är jag inte heller helt förtjust i - skulle gärna ha lite mjukare diskant & lägre vikt. Kan Celestion´s Neodymium eller Jensen´s NEO vara vettiga alternativ ?

Rock on !!!!

28 Jan 2009, 01:05
Profile ICQ YIM WWW

jensen neo kommer att lösa problem det är jag övertygad om....

har nu i veckan äntligen bytt ut alla mina element (5 st stärkare) till jensen 12" o jag går aldrig tillbaka till nått annat....

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image Image

28 Jan 2009, 08:22
Profile WWW

Då måste det bli en Jensen NEO vid nästa elektronik-inköp - tack zven.

Rock on !!!!

28 Jan 2009, 10:32
Profile ICQ YIM WWW

Ang. fundering nr 1 så är jag själv väldigt nyfiken på
Jupiters kondingar:
http://www.jupitercondenser.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=35&Itemid=61

Sozo gör ju även en variant på fenders "blue molded"
http://www.sozoamplification.com/purchase2.html

29 Jan 2009, 13:15
Profile ICQ YIM WWW

Zven, du är inte den första jag hört tala gott om Jensen Neo. Är de sååå bra? Vad kostar en 12"?

- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se

29 Jan 2009, 15:28
Profile WWW

Robban

Du menar Sozo´s "BlueMolded Vintage" - de verkar onekligen intressanta baserat på info om deras övriga sortiment, de verkar dessvärre inte finnas till salu ännu.

Fast Jupiter´s verkar ju inte heller fel - en recensent beskriver ju att han fått "smooth grind with amp above 7", det kan nog vara min kopp te. Finns det någon svensk leverantör ? - Enligt hemsidan är tydligen Specialty Guitars ensamma distributörer. Det verkar ju lite saftigt med 25$ i frakt för några kondingar. Å andra sidan kan man ju passa på att ta hem lite annat förstås.....

Gällande Jensen NEO´s ( 95 Euro på TAD ) finns det någon leverantör på närmare håll än TAD ? - Jag har, baserat på egen erfarenhet, inget större förtroende för deras distributörer UPS, men de ska tydligen vara väldigt bra för företag nära storstäderna men inte för privatpersoner.

Rock on !!!!

29 Jan 2009, 15:44
Profile ICQ YIM WWW

Quote:

Gällande Jensen NEO´s ( 95 Euro på TAD ) finns det någon leverantör på närmare håll än TAD ? - Jag har, baserat på egen erfarenhet, inget större förtroende för deras distributörer UPS, men de ska tydligen vara väldigt bra för företag nära storstäderna men inte för privatpersoner.

Rock on !!!!

Inte närmare, men granne och med "bättre frakt bolag".
http://www.tube-town.net/ttstore/index. ... eodym.html

Tyska posten, snabb effektiv och ganska billig MEN om jag tillåts att spy ut lite OT gnäll! i slutändan blir det postens åkerier som tar slutleverans till dörr, har haft några rejäla körare med dessa lata pellejönsar flera gånger. Forskade varför hemleveranserna inte fungerade, då detta ska ingå i priset. Trackingen visade på anlänt paket, en kvart senare hade "försök att levereras" gjorts, jag var hemma hela den dagen så nu hade dom inget att ljuga om. Snackade med postterminalen och dom sa att det "var mer regel att postens åkerier inte gjorde hemleverans till dörr för privatpersoner", fick ett nummer att ringa och klaga. Ringde dit för att jag ville ha svar, de slingrade sig som satan när jag pressade dom på om de verkligen hade vart vid min dörr enligt trackingen. Han vägrade att kolla med chaffis i fråga om så var fallet, utan luskade reda på att på min adress finns portkåd, vilket givetvis gjorde deras leverans omöjlig enligt honom, KANSKE om kåden stod med på shipment så KANSKE dom försöker. Frågade hur det kommer sig att de beställningar som görs av företagsregistrerade kunder alltid kommer fram trots portkåd, detta hade han inget svar på. Oseriöst företag som fan, vette fan om jag inte kör dhl som är dyrare bara för att slippa föda dom jäklarna.

Slut OT gnäll. [:D]

Där finns dom och du slipper UPS.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

29 Jan 2009, 17:57
Profile ICQ WWW

Frågade hur det kommer sig att de beställningar som görs av företagsregistrerade kunder alltid kommer fram trots portkåd, detta hade han inget svar på.

Som rutinerad sommarjobbare på poståkeri så kan jag väl svara på din fråga. Ofta köra man samma område en längre period och känner därför till alla företag som får paket och hur de vill ha sina leveranser. Man vet därför deras portkoder på förhand samt telefonnr m.m.

För att inte bli helt OT så har även banzai jensen neo för 95euro.[:)]

29 Jan 2009, 19:13
Profile

fördelen med tubetown är att man får hämta ut paketet på posten eller närmsta affär som har post..

nackdelen med TAD är UPS..... men jag brukar skicka min beställningar från tad till mitt jobb så då funkar det ändå

japp jensen neo är tameigf%¤#n det bästa som har hänt på stärkar/högtalarsidan sen högtalarn uppfanns......
dem tar allt från country till death-metal...... utan att sunka till det.... jämn o fin ton....

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image Image

29 Jan 2009, 19:25
Profile WWW

Quote:

Som rutinerad sommarjobbare på poståkeri så kan jag väl svara på din fråga. Ofta köra man samma område en längre period och känner därför till alla företag som får paket och hur de vill ha sina leveranser. Man vet därför deras portkoder på förhand samt telefonnr m.m.

Det är ju i alla fall gränsfall on-topic så jag biter eftersom jag är svensson-grinig och inte hittar någon att få säga ett sanningens ord till, om PGW misstycker så hojta till så startar vi en ny tråd.

Låter som pizzeriorna har missat en lyckad affärsmodell här om det är som du säger. Tar betalt för hemleverans vid beställning, när den ska levereras så vet bagarn att det troligtvis är portkåd på adressen, så han skriver "försökt att levererat" på kartongen och ställer den i ett hörn och väntar på att kunden ska grina till och höra av sig. När kunden hör av sig säger bagarn, "jadu... inte en pejl på varför vår chaffis inte körde ut pizzan och jag vägrar fråga honom, men för all del du är välkommen att hämta pizzan när det passar dig, priset vi drog från ditt VISA är samma oavsett om vår chaffis har masat sig iväg med pizzan till dig eller inte!". Tror anledningen är att affärsmodellen misslyckas hos pizzerior är att överskottet av strypta pizzabagare skulle öka markant, postis å den andra sidan är så förbannat svår att få grepp om halsen på när han smiter iväg i sin gula lastbil och gömmer sig bakom telefonväxlar och en postterminal vaktat som det vore Fort Knox.

Bahhh för postens förbannade åkeri, må världens parasiter hemsöka deras genitalier tills dom lyfter på telefon och frågar efter kåden alternativt ger fasen i att säga "att dom försökt leverera"!

Såja, nu känns det bättre, tillbaka till diskussionen.. [:D]

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

29 Jan 2009, 20:01
Profile ICQ WWW

Tackar för TT-tipset Linusberg - tänkte inte på att kolla dem, men jag har ju åldern inne när det är ok att vara senil så....[;)]

Som en fotnot angående Poståkeriet & UPS kan man ju tillägga att deras chaufförer ju faktiskt har telefon med sig i bilen & därmed kan kontakta adressaten om de vill. Skälla ska man göra - utkörning ingår ju i fraktpriset, den svenske distributören har ju ingått avtal om att fullfölja sin uppdragsgivares ( DHL, UPS etc. ) ingångna leveransavtal.
Mer gnäll är det enda som hjälper - Gringubbarna driver utvecklingen framåt.

Det blir nog ein bestillung von TT till veckan.

Jupitrararna tål att fundera på.....

Rock on !!!!

29 Jan 2009, 23:38
Profile ICQ YIM WWW

Jag får nog inhandla en neo till min echolette m40 efter lovsången här.

Men åter till posten...[:D]
Självklart skulle chaffisen kört ut ditt paket. Skillnaden mot en pizzeria är att postbilen under sin runda göra ca 70-110 stopp med en eller flera paket till varje stopp. Det blir ganska stressigt. Jag hade kört ut paketet, hade jag inte kommit in pga portkod hade jag kollat paketet efter telefonnummer alt portkod. Om det inte finns något av det får du en avi via brev så småningom. Man hinner liksom inte göra mer. Ni skall givetvis klaga, försök få kontakt med chauffören, dom brukar vara trevliga.

Tweedledeedum

30 Jan 2009, 12:44
Profile

Quote:
Jag börjar bli smått förtvivlad efter att ha testat olika kombinationer av Senapskondingar & Orangedrops i desperata försök att bli av med brum & knaster. Störningarna förvinner ju, men det gör ju även det roliga gitarr-ljudet - med de blå originalkondingarna överstyr den mjukt med volymen kring 5.

Det tycks mig att ditt trevliga ljud inte har med kondingarna <i>i sig "]att göra (det är ganska mikroskopisk skillnad i ljud mellan hela kondingar av hygglig kvalité, väldigt få, om någon, skulle kunna avgöra skillnader i en seriös A/B-test. Ingen sådan är mig veterligen gjord heller), utan de tycks läcka på något sätt, och på så vis ändra rörens arbetspunkt.
Att låta de gamla kondingarna sitta kvar är att leka med elden, läckande kondingar kan förstöra rören. (framför allt kopplingskondingarna till slutrören kan snabbt förstöra både slutrör och trafo. Inte helt ovanligt.)
För att komma saken på spåren bör du mäta spänningarna före och efter de gamla kondingarna, och jämföra med friska kondingar.
Mät även spänningarna på katoder och galler.
Sedan kan det hända att man, på ett mer kontrollerat sätt, kan ändra rörens arbetspunkter i rätt riktning.
Det vore intressant forskning!

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

30 Jan 2009, 17:43
Profile ICQ WWW

Jo Martin, tanken har ju slagit mig också, men som alltid är man ju ute efter en "quick fix" så man kan spela istället för att skruva....[:D]
Att de läckande kondingarna förändrar arbetspunkterna stämmer nog alldeles utmärkt - Jag får se vad jag får för mig när det gäller forskning, i så fall kommer naturligtvis rapport.........

Nog tyckte i alla fall jag att ljudet var markant olika mellan TAD´s "gulingar" & Sprague´s OD´s - möjligen kan jag tänka mig att de tar olika tid på sig att "köra in" - OD´na var definitivt det mjukare & renare alternativet av dem.

Först blir det iaf en NEO[;)]

Rock on !!!!

30 Jan 2009, 21:21
Profile ICQ YIM WWW

Jag har, typ, följt denna tråd där grundfrågan fångar mitt intresse, och velat kommentera, men inte vetat riktigt hur... Faktiskt är jag fortfarande lite konfunderad...

Varför vill du byta kopplingskondensatorerna? Är det bara för att, som du skriver, "bli av med brum & knaster"? Brum och knaster beror, som jag ser det, oftast inte på kopplingskondensatorerna i sig. I alla fall inte i blackface Fenders. Däremot kan lödningarna till dem spöka. Vad är du ute efter? Har du provat att sätta tillbaka originalkondingarna, så att de får färska lödningar?

Har stärkaren original de blå kondingarna s.k. Blue Submarines ("Molded" med axiella anslutningar)? Min erfarenhet är att det är ytterst ovanligt att dessa läcker igenom likspänning (i varje fall i en så stor mängd så att det orsakar problem).

Image

Din fråga om vilka nytillverkade kondingar som ger ett liknande ljud som dem är bra, tycker jag. Det skulle jag också gärna vilja veta, eftersom jag tycker att de blå ubåtarna i särklass ger det bästa blackfaceljudet. Men, jag har inte testat tillräckligt mycket för att vilja säga något... Vad än Martin säger så tycker även jag att det är skillnad i ljud... [;)]

Har du provat de gula, axiella Mallory 150? De är ansedda "Fender-typ-kondingar". Jag använder gärna dessa, men har inte gjort någon seriös blindtestjämförelse med blå ubåtar, så jag vill inte uttala mig om likheterna i ljud...

Image

När du säger senapskondingar. Menar du då de gamla sorterna som fanns bl.a. i gamla Marshalls?

Image

Eller pratar du om de nytillverkade som, ljudmässigt ska efterlikna de gamla... Är det de du menar med "TAD:s gulingar"?

Image

Jag har hört stärkare som låter förträffligt som har Xicon's bruna, radiella polypropylenkondingar som bl.a. finns i vissa nya Fenders.

Image

Om du tar bort de blå ubåtarna är jag klart intresserad av att få eller köpa dem... [;)][:p]

För övrigt tycker jag att det är mycket intressant att du hör så stor skillnad i ljud med de olika kondingarna. Hade du förväntat dig det innan du provade?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

01 Feb 2009, 17:06
Profile

Jo, jag hade förhoppningar att du skulle kommentera på något vis Sven-Johan - jag har fått för mig att vi har ungefär samma ideal när det gäller BF:arna.

1.
Anledningen att jag vill byta är enbart brummet + det faktum att när jag använder nytillverkade kondingar försvinner ett sprak från volympotarna ( både på gitarrer & DeLuxen ), vilket jag tolkat som likspännings-läckage från originalen.
Och jo, jag har lött om de gamla med fräscht tenn, så det bör inte vara lödningarna som är problemet.

2.
Originalen är Blue Subs precis som på din bild.
Senaps-kondingarna jag refererade till är alltså TAD´s nytillverkade som din andra bild nedifrån.
OD´s har jag provat både TAD & Sprague ( eller snarare Vishay om jag är rätt informerad ), mellan dem hörde jag ingen skillnad.

3.
Vad jag förväntat mig var nog att ha någorlunda lika frekvensgång mellan olika typer & eventuellt en smärre gain-skillnad - min teori är ju, som sagt i trådstarten, att ev. läckage & kapacitansförändring vid drift ger det "bra" ljudet.
Jag trodde definitivt inte att det skulle vara så stor skillnad som jag ( + sonen & gubbsen i bandet ) tyckte det var.

Jag har en fundering om gainskillnaderna har med kondingarnas inre resistans att göra eller om de helt enkelt distar lite i sig själva - i vilket fall tycker jag att originalen låter bäst bortsett från brummet. Jag inskaffar lite Xicon´s & Mallory´s när jag ändå handlar Lautsprecher, så har jag mer att experimentera med... - eventuellt blir det några Jupitrar också.

You´ve got your radio too low - TURN IT UP !!!!

02 Feb 2009, 00:22
Profile ICQ YIM WWW

Jag är förundrad över att det brummar med de blå ubåtarna och inte med andra kondingar. Och att det då också sprakar från BÅDA volymkontrollerna på stärkaren OCH ÄVEN från volymenkontrollerna på gitarren [:0][?] Fattar nada!

Jag undrar som Martin om det egentligen är kondingarna i sig som är problemet.

Om det skulle vara att någon eller några kopplingskondingar läcker igenom likspänning, borde det knappast vara alla. Jag har jobbat med massor av blackface Fenders och likspänningsläckande blå ubåtar är, enligt min erfarenhet, ovanligt. Om det inte hänt något exceptionellt med just din stärkare förståss... Vore det inte bättre att hitta den, eller de, som är kass och byta bara den/dem?

Nu när de blå är urplockade ur stärkaren är det ju en enkel sak att kolla om de läcker igenom likspänning.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

02 Feb 2009, 09:58
Profile

Polyester polyester polyester ska det vara i dessa gamla stärkare, oavsett om det står Fender, Marshall eller Vox eller något annat på framsidan. Mallorys, TAD, Sprauge, Sozo spelar nog mindre roll,

Xicon är fin-fina. Hög kvalitet. Tål mkt spänning. Bra desgin. Men det är inte polyester. Bra för mod och replacement i nya pcb-stärkare. Transparenta.

/Gunnar

02 Feb 2009, 10:29
Profile

När man kollar efter läckage - hur hög spänning behövs ?
Räcker det med 9V batteri eller behöver jag gräva fram det rördrivna 400V-aggregatet ?

Jag får företa inspelningar med olika kondingar, men i övrigt samma förhållanden - så jag inte blir så påverkad av placebo-effekten av att veta vad som sitter i.
Vi får se om jag tycker att det håller för att visa upp för allmänheten.[:D]

Jag måste tacka för <i>alla"] svar, tips & kommentarer så här långt - det är bra med bollplank som har egna åsikter & erfarenhet - som BOJsen !

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

02 Feb 2009, 12:41
Profile ICQ YIM WWW

När man kollar efter läckage - hur hög spänning behövs?...
Jag skulle använda, typ, den spänning som kondingarna ska användas vid. Jag skulle ta likspänningen från stärkaren ifråga.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

02 Feb 2009, 13:10
Profile

Jo, det verkar enklast.

Vad som skulle ha varit en reparation har utvecklats till nyfikenhet på hur olika kondensatorer "<i>egentligen"]" låter. Att byta bara en kondensator verkar påverka ganska litet, ska man få fram typens "fulla" karaktär behöver man, som det verkar, ha samma sort hela vägen. Jag inväntar paket med Xicon & Mallory för ytterligare jämförelser.

Fast egentligen borde jag lägga tiden på spelande förstås[;)][:D][:D]

Edith : "spraket" är enbart när reverbkanalen används, alltså inte på normalkanalen.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

04 Feb 2009, 11:20
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 21 posts ]