View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 04:11

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Ljud med låg B+? Marshall 
Author Message

Post Ljud med låg B+? Marshall
Hej,
Jag undrar om det är nån här som har provat/äger nån marshall nmv(50 el 100 watt) topp med låg B+(ca400V eller mindre)? Vad skulle ni säga är skillnaden mellan det och en B+ på ca470-500V?

Janne

26 Jan 2009, 13:01
Profile

Distar tidigare, lägre headroom, antagligen lite mindre kraftfull i tonen. Tycker ofta det händer något med hela klangen när man får upp B+ över 450V. Inte alltid på gott, men ofta blir det en skön klarhet.

Med låg B+ får du ju låga spänningar i såväl slutsteg som i försteg. I en Marshall nmv är spänningarna inte så höga i försteget ens med B+ på över 450V. Om jag hade en sådan stärk med B+ runt 400V skulle jag nog ta upp spänningen en bit i försteget för att få den att dista snyggare.

Av dessa skäl funkar power scaling i slutsteget rätt bra. Man sänker spänningarna till slutrören men behåller full B+ till försteg och fasvändare. Slutrören distar tidigare och mer vid samma insignal. Det kompenserar man då genom att ta ned signalen lite och får på så sätt lägre effekt ut, men med slutrör som jobbar hårt. Men det är en annan historia, om än med bäring på din fråga.

/Gunnar

26 Jan 2009, 14:50
Profile

Det låter "brunare", typ mer EVH än kompakt kompakt '70-tals hårdrock.

http://www.myspace.com/gudarsskymning

26 Jan 2009, 19:05
Profile WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]