View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 09:19

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Pest eller kolera? 
Author Message

Post Pest eller kolera?
Försöker placera utgångstrafon och dilemmat är givetvis att ju längre bort från nättrafon den placeras, desto närmare ingången och ingångsröret hamnar den.

Var gör den mindre skada enligt er erfarenhet?

PS: Nättrafon är ringkärne med skyddsfolie.

------
Dom låter alla lika

24 Jan 2009, 18:45
Profile

Kan det inte vara så att det faktiskt är mer brumdämpande att trycka upp trafosarna bredvid varandra? I motsatts till att använda avstånd som medel? Vet inte själv [:I]
Image

24 Jan 2009, 20:16
Profile

använd hörlurstricket.. står om det på ax84.com faq:16:
http://ax84.com/faq.html#hp-trick

24 Jan 2009, 20:27
Profile ICQ YIM WWW

Det är inga större problem med brum när det gäller toroider.
Storgurun på området, Menno van der Veen, har tom provat att stacka nät-och utgångstrafo på varandra, och det funkade tydligen alldeles utmärkt! När det gäller orientering, så är stället där kablarna kommer ut från trafon det mest kritiska; vänd det bort från ingångsröret.
Så mitt råd vore att om du måste välja, lägg nättrafon närmare ingångsröret snarare än utgångstrafon.
Utgångstrafons magnetfält beror ju framför allt på hur högt du spelar, så det går inte att mäta på tomgång. Den ger alltså inget brum, utan en feedback som kan ställa till det genom återkoppling.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

25 Jan 2009, 17:20
Profile ICQ WWW

Så mitt råd vore att om du måste välja, lägg nättrafon närmare ingångsröret snarare än utgångstrafon.

Aj fan. Nu hann jag redan bulta fast nätdonitsen (jag antar att ni inte talar om flickmunkar i Sverige?).
Annars hade det där varit en bra idé. Nåjaa, det får bli till nästa gång.

Gjorde hörlurstestet och om jag placerar utgångstrafon i mitten av chassit så är det fullkomligt knäpptyst i lurarna. Eller så knäpptyst det kan bli för nån med tinnitus.
Då är det ännu ca. 10 cm från utgångstrafon till ingångsröret.

Hur ser detta ut i era blodsprängda?

Image

------
Dom låter alla lika

25 Jan 2009, 19:15
Profile

Jag är ingen expert, har bara byggt 2 stärkare.. Men det där lär väl funka.. För säkerhets skull kanske det går att vänta med att skruva fast den helt tills du kopplat resten av kretsen och lyssna hur de blir?

28 Jan 2009, 20:56
Profile ICQ YIM WWW

Gjorde hörlurstestet och om jag placerar utgångstrafon i mitten av chassit så är det fullkomligt knäpptyst i lurarna. Eller så knäpptyst det kan bli för nån med tinnitus.

Förlåt korkad fråga. Hur går ett hörlurstest till, väldigt konkret?

Jag har aldrig hört knäpptysta lurar [B)] Konstigt. Det kanske ligger gammal ström och stör. Det är som med strandsnäckorna. Närmast tsunami i alla jag lyssnat på...

/Gunnar

29 Jan 2009, 01:38
Profile

Förlåt korkad fråga. Hur går ett hörlurstest till, väldigt konkret?

Jag har aldrig hört knäpptysta lurar [B)] Konstigt. Det kanske ligger gammal ström och stör. Det är som med strandsnäckorna. Närmast tsunami i alla jag lyssnat på...

/Gunnar

Jag skruvade fast nätrafon och kopplade primären till nätuttaget. Sekundärerna var okopplade och tejpade.

Sen kopplade jag hörlurarna till 16 ohms uttaget på utgångstrafon. Inga andra kopplingar gjordes på utgångstrafon. Den hade alltså ingen spänning i sig eller något.

Sen knäppte jag på spänning till nättrafon och flyttade utgångstrafon runt omkring för att höra var det fanns mest och minst störningar.

Nu testade jag endast med ringkärnetrafon. Borde kanske ha jämfört med en vanlig nättrafo för att få en uppfattning om hur mycket det skiljer i brummängden.

Strandsnäcksbruset slipper man aldrig men man hör nog skillnad på det och nättrafons störningar.

------
Dom låter alla lika

29 Jan 2009, 11:12
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]