| Author |
Message |
|
Svullo
|
 Problem med Classic 30
Jag har ett problem med en Peavey Classic 30 som är otroligt irriterande... Köpte en classic 30, på uppdrag av en mindre kunnig polare som behövde något billigt att lira på. Nu visar det sig att den låter fantastiskt bra. Visst hör jag att den inte har full briljans i toppen, vilket säkert skulle kunna botas med en annan högtalare. Bastryck får man leta efter, men i övrigt gör den ett grymt jobb, skön fokuserad ton, helt i paritet med mina stärkare som kostar 4ggr mer.. Är det jag som gått och blivit tokig eller är detta en riktigt bra stärkare för pengarna, vad säger ni andra? Har jag fått tag på ett Fredagsexemplar?
|
| 23 Jan 2009, 17:54 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Det är inte ljudet som ofta kritiseras, utan byggkvalitén. Det går dock att göra en del småsaker som förlänger livet på dem, kommer säkert tips från de kunniga farbröderna om skärmgallermotstånd och annat misstänker jag.[;)] /Lennart http://www.specter.se
|
| 23 Jan 2009, 18:37 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
vad jag vet ska dom låta riktig bra!! men som sagt kanske inte världens kvallitet!! funkar säkert j-v bra hemma!!!!!  -----VIP-----vip(snabel-a) etanet.se
|
| 23 Jan 2009, 18:42 |
|
 |
|
bjoel
|
Det <b>ÄR</b> en bra stärkare för pengarna. Om jag lirade mer i lokal skulle jag köpa en. [:)]
------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 23 Jan 2009, 19:39 |
|
 |
|
d95err
|
Distkanalen tycker jag inte är någon höjdare, men det rena ljudet är härligt när man kan dra på lite.
Slutsteget saknar skärmgallermotstånd på två av rören har jag för mig, vilket gör att dessa två rör slits ut onödigt fort.
Andra problem som jag kommer ihåg med min var att reverbet brummade ganska mycket, och att den rena kanalen kan läcka in i distkanalen om man spelar på väldigt låg volym (sovrumsvolym).
Erik R
|
| 23 Jan 2009, 19:57 |
|
 |
|
Fredie
|
Jag har haft en, och jag gillade ljudet i den. Speciellt den rena kanalen. Distkanalen gjorde sej bäst om man körde precis så att det började spricka lite och sen körde med pedaler för mer dist tycker jag. Dock tror jag att någon hos Peavey hade byggt den med röven[xx(] Det var mycket strul med den.. Reverbet pajade på en spelning och bara tjöt när man använde det. Sen hade jag problem med mekaniskt skrammel, så man fick dra åt skruvarna i lådan med väldigt jämna mellanrum (så gott som efter varje gång man lirat ett tag på högre volym[xx(]). Sen minns jag att den blev brutalt varm när man lirat med den ett tag - bra mycket varmare än någon annan rörstärk jag haft/lirat med.. Men som sagt ljudet gillade jag..
|
| 23 Jan 2009, 20:13 |
|
 |
|
Svullo
|
Puhhh, tack ni har räddat mitt självförtroende, trodde att mina öron hade börjat tappa känslan...
"Distkanalen gjorde sej bäst om man körde precis så att det började spricka lite och sen körde med pedaler för mer dist tycker jag." Exakt så känner jag med, jag laddar på med min gamla ts-808 och får ett sanslöst häng.
Ser på schemat att det faktiskt "saknas" två skärmgallermotstånd, verkar mysko.. Var det någon tanke bakom detta eller är det bara att komplettera själv?
|
| 23 Jan 2009, 21:26 |
|
 |
|
Conviction
|
d95err wrote: Distkanalen tycker jag inte är någon höjdare, men det rena ljudet är härligt när man kan dra på lite.
Slutsteget saknar skärmgallermotstånd på två av rören har jag för mig, vilket gör att dessa två rör slits ut onödigt fort.
Andra problem som jag kommer ihåg med min var att reverbet brummade ganska mycket, och att den rena kanalen kan läcka in i distkanalen om man spelar på väldigt låg volym (sovrumsvolym).
Erik R
Har inte Classic 30 dessutom en underdimensionerad nättrafo? Jag vill minnas att jag läst flera trådar om trafohaveri. Vanskligt att spela på tunna linnan (eller hur man skall uttrycka det).
|
| 23 Jan 2009, 21:58 |
|
 |
|
linusberg
|
Är också löjligt förtjust i classic 30 jag med, en fantastisk stärk för pengarna. Finns det lite extra slantars till övers efter inskaffning, så i med ett vintage 30 så låter det bättre, och när stärken ändå är öppnad passa på med skärmgallermotstånd och bias mod. När man har bias moddat så är det en manlig rättighet att skicka kina rören. Sen är det en perfekt liten "släpa med sig repa" stärk.
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks
|
| 24 Jan 2009, 03:08 |
|
 |
|
linusberg
|
Quote: Har inte Classic 30 dessutom en underdimensionerad nättrafo? Jag vill minnas att jag läst flera trådar om trafohaveri. Vanskligt att spela på tunna linnan (eller hur man skall uttrycka det).
Tja underdimensionerad är väl alla trafos i "snål kinastärkarna", men den är avsevärt redigare än säg Laney's lilla sak. Det som däremot är ett problem med classic som jag upplevt själv är värmen, den här lille rackaren blir VARM. Med varm menar jag jättevarm, varm så att man bränner fingrarna om man kommer åt faceplate när man är och rattar. Behöver inte oroa mig för att lämna fingeravtryck efter mig längre. [:D] Säkert inte hälsosamt för stärken. /Peder Signature deleted due to offensive remarks
|
| 24 Jan 2009, 03:14 |
|
 |
|
Custom Sam
|
linusberg wrote: Quote: Har inte Classic 30 dessutom en underdimensionerad nättrafo? Jag vill minnas att jag läst flera trådar om trafohaveri. Vanskligt att spela på tunna linnan (eller hur man skall uttrycka det).
Tja underdimensionerad är väl alla trafos i "snål kinastärkarna", men den är avsevärt redigare än säg Laney's lilla sak. Det som däremot är ett problem med classic som jag upplevt själv är värmen, den här lille rackaren blir VARM. Med varm menar jag jättevarm, varm så att man bränner fingrarna om man kommer åt faceplate när man är och rattar. Behöver inte oroa mig för att lämna fingeravtryck efter mig längre. [:D] Säkert inte hälsosamt för stärken. /Peder Signature deleted due to offensive remarks Man kan montera in en datafläkt och därmed förbättra driftsmiljön. Nu ska man kanske inte fresta på trafon mer i just denna stärkaren, men annars kan man ta glödströmmen och likrikta, sedan köra en vanlig datafläkt. Blir lagom fart. Man kan ju också skruva in en liten omformare på 6-9V eller ngt liknande för att driva fläkten med. Om jag inte minns fel nämnde Owe att han gjort det med en Classic. Själv har jag gjort detta med en Fenderstärkare, men då är det ju rejäla trafos. /Lennart http://www.specter.se
|
| 24 Jan 2009, 15:55 |
|
 |
|
Svullo
|
linusberg wrote: Är också löjligt förtjust i classic 30 jag med, en fantastisk stärk för pengarna. Finns det lite extra slantars till övers efter inskaffning, så i med ett vintage 30 så låter det bättre, och när stärken ändå är öppnad passa på med skärmgallermotstånd och bias mod. När man har bias moddat så är det en manlig rättighet att skicka kina rören. Sen är det en perfekt liten "släpa med sig repa" stärk.
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks
OK, verkar ju vara vedertagna sanningar detta.. Någon som har en beskrivning över de "obligatoriska" moddarna till Classic-30? Antar att det är de med skärmgaller, biasmod? Tänk om man skulle kosta på nya trafos från Mercury Magnetics... Men då börjar det kosta förståss, å andra sidan kan man inte värdera en välljudande stärkare i ett så nätt format för högt. Påminner mig lite om Mesas studio-22, men man kan nog gissa att Mesa är ett mer gediget bygge från fabrik.
|
| 24 Jan 2009, 19:56 |
|
 |
|
Sustain
|
Det allra största felet med Classic 30 är nog den mikroskopiska nättrafon. Jag har för mig att Alex (VacuumVoodoo) har låtit tillverka en rejäl ersättare? Förstäkaren, och därmed trafon, har inte vanlig spänning för glöden, så det finns inga standard-trafos som funkar. Det går därför inte heller att köra med en 12V-fläkt, utan en fläkt bör drivas antingen av nätspänningen eller ett eget aggregat. Men en fläkt är en god investering i C30! Den speciella seriekopplingen av glöden gör även att man inte kan ta ur två slutrör och därmed minska uteffekten, belastningen på nättrafon och värmeutvecklingen. De fyra slutrören har glödtrådarna seriekopplade, så även smårören. Jag har moddat en C30 för några år sedan, så att det går att utifrån mäta bias för varje slutrör och ställa den för varje par, koppla ur två slutrör, monterat kylfläkt m.m. Allt efter att först ha bytt ut den totalt ihopbrunna nättrafon, tyvärr mot en ny likadan eftersom jag inte hade några alternativ. Det var mycket jobb och CC30 är inte kul att mecka med. Några bilder finns här för den som är intresserad. http://web.telia.com/~u27815111/classic30/Så här såg originaltrafon ut: http://w1.278.telia.com/~u27805779/imag ... eyCl30.jpgDet fanns inga fel för övrigt som skulle ha orsakat härdsmältan, utan det var tydligen ren utmattning. /Sixten
|
| 25 Jan 2009, 00:07 |
|
 |
|
linusberg
|
Här har du en redig classic 30 mod'ar fil: http://www.blueguitar.org/new/articles/ ... rigmod.pdf/Peder Signature deleted due to offensive remarks
|
| 25 Jan 2009, 03:56 |
|
 |
|
Roger
|
Säkringarna är alldeles för stora, jag tror inte att de går ens om du bränner trafosarna.
/Roger
|
| 25 Jan 2009, 13:08 |
|
 |
|
TheMusicMan
|
Ej att förglömma [;)] http://cgi.ebay.co.uk/TOMS-TUBE-TAMER-F ... 1|294%3A50Får granterat tyst på rörens "bjällerklang" /TMM "Den som har mest prylar när han dör vinner"
|
| 10 Jun 2009, 17:30 |
|
 |
|
johnkee
|
Hade en Cl-30 några veckor, den lät mycket bra speciellt med bättre högtalare än std.
Den va däremot riktigt illa byggd, rena skiten, t.ex. av/på-vippan i plast, he he.
Och naturligtvis skallrande slutrör, och den va helt ny ???!!
Ett tips: köp i så fall två så kan du ha en hos reparatören!
John Kee
|
| 10 Jun 2009, 21:45 |
|
 |
|
Björbojanne
|
Hallo! sixten alias SUSTAIN jag blir alldeles till mig för det är ju <font color="red">min förstärkare på bilderna</font id="red"> den funkar finfint och låter härligt på båda kanalerna jag har haft den i säkert minst 3 år inget problem än så länge det enda man skulle kunna klaga på är att den brummar lite väl Hade du kört in 75v dc på centertappen eller någon annan K.O.C lösning?? för att minska brum
//Janne
|
| 11 Jun 2009, 16:00 |
|
 |
|
Björbojanne
|
Föressen så har jag stoppat i ett CEL Vintage 30 då lät den ännu bättre
//Janne
|
| 11 Jun 2009, 16:02 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Gjorde såhär helt nyligen.  Helt separat drivning. En enkel kretskort trafo på 4VA å 15V från Elfa. En diodbrygga lödd rakt på trafon,åsså "tvinnade" kablar till å från. Ger ung 10V under last,å fläkten e en vanlig dator historia som skaffades beggad gratis. Kikade lite på Mesa i det att jag bestämde mig för att ha den horisontalt,å det hela fungerar utmärkt. Man märker tydligt att tempen på framförallt slutrör å nättrafo e bomstabilt helt plöstligt. Gjort detsamma på combon. Där har jag åxå "öppnat" den i bakstycket nertill med 4st 3" hål för att lättare kunna ta in kall luft. Kanhända det i sig hade räckt,men där sitter en exakt likadan drivning-bara mera dold.   Mtrl från Elfa var småpengar.Ung 50:-/st hrj743@hotmail.com
|
| 12 Jun 2009, 10:17 |
|
|