View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 01:41

Reply to topic  [ 15 posts ] 
potar. 
Author Message

Post potar.
Tjena!

jag testade för ett tag sedan att byta volympoten eftersom den har lite skit för sig (grus som inte vill gå bort oavsett hur mycket jag vrider på poten och oavsett hur mycket CRC jag sprayar den med) problemet är på samma ställe hela tiden, precis i början på poten.

i vilket fall, det jag ville komma till var att jag bytte den mot en pot med samma värde från elfa, fast då försvann en massa utvolym, ljudet var det samma, men volymen minskade markant.

poten var en sådan här:
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/catalog ... o=products

så mina frågor är:
1. varför funkade det inte att byta till den poten?
2. Finns det någon som har tips på en pot som fungerar som volympot i min Marshall? värdet enligt poten som sitter där nu ska vara 1M B.

80's tone *blizzz*

23 Jan 2009, 11:50
Profile

Länken ger resultatet "your session is no longer valid". Vad är det för produktnummer på poten?

Det kan också hjälpa om du berättar vad det är för stärkare det är.

Erik R

23 Jan 2009, 11:55
Profile

stärkaren är en Marshall JCM 800 1987.

80's tone *blizzz*

23 Jan 2009, 12:03
Profile

Den poten borde funka helt OK. Problemet är nog inte själva poten (om inte just ditt exemplar är trasigt på nåt sätt).

Erik R

23 Jan 2009, 13:54
Profile

Eller också har du kanske ett avbrott i början på ledningsbanan på den gamla poten så att du saknade förbindelse till jord. Det gör ju viss skillnad när detta i så fall korrigeras med en ny hel pot.
Resistansmät den gamla potentiometern och kontrollera den så ser du om det är skillnaden.

23 Jan 2009, 18:28
Profile ICQ YIM WWW

Får jag kapa tråden lite med mina Pot-relaterade funderingar...
Håller på mina få lediga stunder på och pillar i en Super reverb, ska nu byta Mid-poten till en 25k och köra den gamla poten i NFB-loopen var tanken. Tänkte skämma bort stärkaren med en liten rengöring när jag ändå är i farten. Är osäker på om mitt vanliga kontaktspray är det bästa för rengöring av gamla potar... Några tips på vad som är mest lämpat? Andra frågan blir då, var köper jag enklast en lämplig 25k pot? Erkänner att det ligger lite slöhet bakom frågan... ;-)

23 Jan 2009, 21:33
Profile

Biltema har billig elektronikspray (löser oxid och ärg)som INTE innehåller olja
ska du använda ctc och WT och allt vad de heter så ytterst ytterst ytterst ytterst ytterst ytterst lite av det. (geggar men lite smörj kan poten behöva sist av allt

23 Jan 2009, 21:48
Profile

Får jag kapa tråden lite med mina Pot-relaterade funderingar...
Håller på mina få lediga stunder på och pillar i en Super reverb, ska nu byta Mid-poten till en 25k och köra den gamla poten i NFB-loopen var tanken. Tänkte skämma bort stärkaren med en liten rengöring när jag ändå är i farten. Är osäker på om mitt vanliga kontaktspray är det bästa för rengöring av gamla potar... Några tips på vad som är mest lämpat? Andra frågan blir då, var köper jag enklast en lämplig 25k pot? Erkänner att det ligger lite slöhet bakom frågan... ;-)

byt alla potar när du ändå är igång, http://www.tube-town.net/ttstore/index. ... meter.html

23 Jan 2009, 22:15
Profile

"Biltema har billig elektronikspray (löser oxid och ärg)som INTE innehåller olja
ska du använda ctc och WT och allt vad de heter så ytterst ytterst ytterst ytterst ytterst ytterst lite av det. (geggar men lite smörj kan poten behöva sist av allt "

Ok, är det sprayer med olja man skall undvika.. Får väl testa Biltemas.

Denna är den enda 25k-pot som ser ut att ha rätt mått som jag hittat... https://www.mojomusicalsupply.com/item.asp?pid=619651&pg=45000&id=2140102

Hade dock helst velat ha en A-Logaritmisk eller vad man kallar det. Detta ska ju vara en ganska vanlig modd, någon som vet vad som är rätt grejor? Tänkte även sätta en 25k trimpot som mid på normalkanalen och styra över så denna får reverb med, således göra en leadkanal av normalen och rent i vibratokanalen...

24 Jan 2009, 00:56
Profile

...fast då försvann en massa utvolym, ljudet var det samma, men volymen minskade markant...
Vad menar du med detta? Menar du på full volym eller vid andra lägen?

Om du menar vid fullt uppdragen volymkontroll är, eller var det något fel. Menar du vid andra lägen, kan det helt enkelt vara att pottarna skiljer i "logaritmiskhet". Pottar som har, typ, samma uppmätta maxvärde (t.ex. 1 Megohm) kan vid andra lägen än fullt, skilja mycket. Låt oss säga att en pott som är uppdragen en tredjedel kan ha 80 respektive 920 kohm mellan sveparen och de båda ytterlägena, medan en annan pot kan ha 200 respektive 800 kohm.

Läge 4 på volymen kan skilja MYCKET i ljudtryck även om full volym är lika.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

25 Jan 2009, 01:52
Profile

jo, det skiljde över hela kurvan, både maxvolym och därför också från hur mycket utvolym de olika siffrorna gav gentemot den gamla poten.

jag har iaf fått rent poten så den funkar klockrent nu, men det kan ju vara bra att veta om man ska byta i framtiden.

80's tone *blizzz*

25 Jan 2009, 11:15
Profile

Köpte Biltemas elektronikrengöring provade precis på några av potarna i min Super, märkte dirket att de började gå betydligt trögare. Har jag gjort något dumt nu? Kan det vara så att sprayen sabbar kolbanorna, eller är det bara så att oxiden fick potarna att glida lätt tidigare? Har inte hunnit provlyssna då man inte vill väcka familjen...

Är förövrigt avis på er som såg Angus i fredags...

22 Feb 2009, 02:35
Profile

Du har ju sprutat med CTC förut va? E-sprayen tar bort detta också. Som jag skrev tidigare-lite lite olja allra sist.

22 Feb 2009, 12:25
Profile

Du har ju sprutat med CTC förut va? E-sprayen tar bort detta också. Som jag skrev tidigare-lite lite olja allra sist.

Hmm Nej jag har aldrig sprutat någonting i dem tidigare. Menar du att jag ska avsluta med en liten liten dutt olja?????

Nästan så att jag upplever att volymen minskat sedan ingreppet, när jag ruckar på volympoten utan att vrida den åker volymen lite upp o ner, har inte tänkt på detta tidigare. Är det fel att byta potarna till nya? Kikade på TAD, de verkar ha alla som behövs, tvivlar dock på att det är CTS-potar om man nu som mig vill hålla allt "återställbart" mot orginal.

22 Feb 2009, 12:59
Profile

22 Feb 2009, 15:19
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]