View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 01:42

Reply to topic  [ 23 posts ] 
Kul med Carvin Legacy 
Author Message

Post Kul med Carvin Legacy
Har röjt runt i en fin Carvin Legacy, men behöver lite råd på den fortsatta vägen.

Stärkaren kändes i grunden lite instängd och luddig i tonen, som om något höll igen. Tänkte att det måste gå att åtgärda.

Efter ha bollat en massa idéer med Tubis (tack för hjälpen!) bestämde jag mig för att bygga om miljön runt fasvändaren till en â€Â

20 Jan 2009, 14:31
Profile

Nu är ju kanske inte jag den rätte att tipsa Gunnar och Johan, men jag kan ju ge några spontana kommentarer. Det brukar ju dra igång lite snack då åxå...

När jag ser schemat så blir man ju fundersam över vad som är kvar av gitarrtonen efter att ha blivit av med både övertoner och bas.[:)]

Nu nämner du inget om vilken "riktning" du skulle gilla att ta ljudet, men jag för min del skulle plocka bort en del anodkondingar och öka värdet på några av kopplingskondingarna för att göra stärkaren mer "normal", och släppa igenom mer gitarrton.

Då är inte jag så mycket för väääldigt mycket dist.

R26 är väldigt låg, den borde ta bort mycket av den gain som byggts upp tidigare i stärkaren. Det kanske är därför den inte upplevs som så vild, utan lite mer polerad.

Det är ju fyra gainsteg på leadkanalen, och många gainsteg ger hög känslighet, även om man inte drar på så mycket gain på varje steg. Dvs detta med rundgångskänslighet som du nämner.

C24 och C27 känns stora, 250pF ungefär mer lagom kanske. R30 snyggar iofs till C27.

Det var mina spontana kommentarer, inte rocket scinece kanske...[:I]

Postordergrejorna från Carvin är nog bättre än mycket annat i branschen, har läst en del recensioner om deras gitarrer som verkade bra (längesedan, dock).

/Lennart

http://www.specter.se

20 Jan 2009, 23:00
Profile

Tack Lennart! Precis, sätt mig på spåret.

Det sound som jag letar efter och som nog finns där inne är en rätt klassisk mättad dist, men inte så treble aggressiv på metalvis. No chugga chugga. Värme och lite strängatttack på toppen utan att det blir metalliskt. Jag vet inte om SLO 100 är åt rätt håll. Kanske. Eller kanske lite 80-tals-Marshall på fullt blås.

Legacyn har som du också noterar en fokusering i tonen som i flera steg verkar lyfta mid och låg treble mkt. Samtidigt vet jag att när man börjar släpa fram mer botten och tar bort lite diskantavrullning i en sådan här krets blir det snabbt bludder och fizz. Svårt att veta var man ska sätta in stöten. Hade man hela försteget på ett experimentkort vore det lätt men man har här inte oändliga labbmöjligheter.

Troligen kör vi den som den är ett varv. De förändringar som gjorts i slutsteget räcker långt. Men man kan ju inte låta bli att fundera och spekulera.

De filter du nämner lyfter förstås mid och treble rejält, i ett par steg. Samtidigt rullar man av mkt av de högsta frekvenserna med anodkondingarna. Att gå ned till 250pF här ger ju shelffilterlyft lite högre upp, kanske upplever man det som lite urgröpning i midfrekvenser. Men toppen är fortfarande lika avrullad. I värsta fall trycker man på i de hårdaste trebleområdet, 1-2k eller vad det kan vara.

Hm, det kräver kanske spicening för att fatta vad som händer.

Någon som kan förklara hur ingången är konsturerad? Ingen gridresistor men 10pF och 220k mot jord. Lite uddad?

/Gunnar

21 Jan 2009, 00:26
Profile

Tänk på att visserligen så är det många anodkondingar men det är även shelffilter med 560pF på två ställen.

Om man ser till kopplingskondingarma på 2n2 så tänk på att det finns inget shelffilter med 2n2 innan gainpoten som på en SLO och sista avkopplingskondingen är på hela 47uF.

Jag spicade denna för länge sedan och hade för mig att det såg ut att vara en fin frekvenskurva för just highgainspel utan fizz och boomig botten.

Jag tyckte preampen kändes väldigt skön och dynamisk och torr när jag testade denna. Inte sådär överdriven så man blir trött i örona efter en stund och tappar sugen för alla toner bara blandas i en deg.

Det som förstörde det hela var ju den extraordinärt ljusa treble(tror jag höjde denna till hela 1nF när jag Engl powerbalade preampen)i eq och slutstegets pi-konfig som gjorde att den höll tillbaks.

Men frågan är ju, finns det någonting man kan göra åt feedback högtalare-gitarr i kretsen förrutom att sänka den totala mängden gain?
Speciellt när den kommer på över hela registret och inte bara på de ljusa tonerna?

21 Jan 2009, 07:00
Profile

Jag tyckte preampen kändes väldigt skön och dynamisk och <b>torr </b> när jag testade denna. Inte sådär överdriven så man blir trött i örona efter en stund och tappar sugen för alla toner bara blandas i en deg.

Jaaa, precis så. Bra uttryck!

För min smak är det nog aningens mer sträng och botten som jag önskar, nu när jag lirat lite mer på stärkaren. Möjligen i kombination med att man tar ned gain en pytterliten bit någonstans.

Kanske är det något anodmotstånd man ska finlira med, även om jag vet att du anser att högt anodmotstånd ger både mer headroom och gain.

Skillnaden mot en SLO blir väl också betydande i och med avsaknaden av asymetriskt gainsteg och avsaknaden av katdoföljare före tonstack.

Funderar på vad som skulle hända om man gjorde om V1A eller V2B till ett mer asymetriskt steg med stor katod, typ 10-22k. Möjligen att man då får kompensera gain-förlusten med att öka R26 en del.

Som sagt, en oändlig massa variabler... testbänk testbänk..

/Gunnar

21 Jan 2009, 11:26
Profile

Någon som kan förklara hur ingången är konsturerad? Ingen gridresistor men 10pF och 220k mot jord. Lite uddad?

/Gunnar

Håller med, detta ser skumt ut. Ingen 1M, dvs det borde innebära lägre gain samt mera komprimerat ljud med så litet motstånd. Vill åxå gärna se en förklaring!

Förresten samma effekt med R26, när jag labbat i min Fender med olika värden på några motstånd i samma position så ger ett större värde mer dynamik, men det blir samtidigt mera svårspelat.

/Lennart

21 Jan 2009, 12:29
Profile

Izzy wrote:

/Gunnar

Håller med, detta ser skumt ut. Ingen 1M, dvs det borde innebära lägre gain samt mera komprimerat ljud med så litet motstånd. Vill åxå gärna se en förklaring!

Förresten samma effekt med R26, när jag labbat i min Fender med olika värden på några motstånd i samma position så ger ett större värde mer dynamik, men det blir samtidigt mera svårspelat.

/Lennart

68k mot jord borde bli rätt stifft och mkt basavrullning. Redan vid 150k mot jord brukar det bli basavrullnig. Och har man inget gridmotstånd samt helt öppe väg för diskant mellan dessa steg förstår jag att man måste rulla av diskant i anoden (1nF).

Jag tycker ofta det är en bättre lösning med ett gridmotstånd på kanske upp till 220k, att det blir lite mjukare feeling än full blast in röret och sedan avrullning av diskant. Rätta mig om jag har fel.

/G

21 Jan 2009, 14:13
Profile

Som sagt, en oändlig massa variabler... testbänk testbänk..

/Gunnar
Jepp, ändra en grej och tio andra måste ändras.
Testa att höja ingångsresistansen till 1M och sänk förtsta anodresistorn till 100k för att inte lasta ner gitarrmicken och inte förstärka så mycket på ingångssteget och samtididgt så går spänningen upp på anoden. Om det börjar brumma så beror det på att preampfiltreringen är väldigt snäv. Rycker du looptrissan så slipper den stå och dra ström i onödan för den drar en del.

21 Jan 2009, 22:20
Profile

68k mot jord borde bli rätt stifft och mkt basavrullning. Redan vid 150k mot jord brukar det bli basavrullnig.
Det beror ju på vad du har för kopplingskonding och serieresistor. Kan inte se schemat just nu pga av krasch men är det 2n2/470k/68k får du tänka 2n2/470k+68k när du tänker basavrullning och hur mycket steget lastas[;)]

21 Jan 2009, 22:24
Profile

68k har en trång 4.7nF konding ovanför sig. Filtret (470k/560pF) kommer före den konding. Jag vet inte om/hur det påverkar lasten. Det blir ju liksom bara ett RC-filter in mot nästa rör.

Ska testa lite med mod av ingången så som du föreslår Johan. Kanske en gridresistor där också då, typ 68k. Möjligen att man då kan knipsa bort lite diskantavrullning in mot nästa steg. Jag menar måste man ha både C12 på 560pF mot jord och anodkonding C23 på 560pF?

Hm, vore kul att ha gjort ljudfiler på allt detta, men dygnet har för få timmar...

Image

/Gunnar

22 Jan 2009, 01:53
Profile

En sak när man trimmar bort botten för highgain är att man kan få en ganska jobbig 240Hz puckel i ljudet som är väldigt påträngande. Ofta är kombinationen av kopplingskondingar och resistorer till för att platta ut den och så säkert även i detta fall. Den puckeln är ganska svår att få bukt med bara genom att byta och lyssna mellan olika värden på olika ställen. Ofta om man bara sätter simpla filter med en konding och resistor mellan varje steg blir kurvan böjd som nedre kurvan. Men det kan vara eftersträvat att få som den övre kurvan där 240Hz är mer tillplattad.
Image

22 Jan 2009, 13:26
Profile

En sak när man trimmar bort botten för highgain är att man kan få en ganska jobbig 240Hz puckel i ljudet som är väldigt påträngande. Ofta är kombinationen av kopplingskondingar och resistorer till för att platta ut den och så säkert även i detta fall. Den puckeln är ganska svår att få bukt med bara genom att byta och lyssna mellan olika värden på olika ställen. Ofta om man bara sätter simpla filter med en konding och resistor mellan varje steg blir kurvan böjd som nedre kurvan. Men det kan vara eftersträvat att få som den övre kurvan där 240Hz är mer tillplattad.
Image

Och du menar förstås att t.ex. ett 1M/1nF-filter tidigt i kretsen råder bot på det [:)]

/G

22 Jan 2009, 16:08
Profile

Kanske skulle minska c15, 47 uF ser ganska basskapande ut, eller?

Känns som att den bumlar till det hela... Rätt tänkt?[:I]

/Lennart

22 Jan 2009, 18:43
Profile

Och du menar förstås att t.ex. ett 1M/1nF-filter tidigt i kretsen råder bot på det [:)]

/G
Nej, det är det jag inte menar, det krävs en armada av filter för att inte få den böjda linjen utan den raka. Jag menar att kombon av alla filter är inte alltid så enkel som bara mindre bas eller mindre diskant.

23 Jan 2009, 07:39
Profile

Izzy wrote:

/G
Nej, det är det jag inte menar, det krävs en armada av filter för att inte få den böjda linjen utan den raka. Jag menar att kombon av alla filter är inte alltid så enkel som bara mindre bas eller mindre diskant.

Jag har en känsla av att om man har många filter upp/ner så kommer ljudet att kännas "plastigt" till slut. Om det är så kan jag inte bevisa, säg gärna emot...

/Lennart

23 Jan 2009, 13:14
Profile

Följer tråden med stort intresse Gunnar[;)]
Hälsningar från Falun!
/Björn

mosritebjorn AT gmail.com

24 Jan 2009, 03:53
Profile

Hur skiljer sig olika metoder att kapa diskant i distande förstärkare? Här har det varit bl.a. tal om anodkondingar.

------
Dom låter alla lika

24 Jan 2009, 10:44
Profile

Ja, det är en av frågorna man brottas med. Hur, var och hur mycket ska man rulla av.

En gång för länge sedan diskuterade vi just olika metoder. Tubis gjorde ett antal grafer som var intressanta som visade skillanderna mellan att rulla av med anodkonding, anod-katod-konding, konding från signal till jord och även gridmotstånd tror jag.

Har du dessa bilder kvar som du kan länka till?

/Gunnar

24 Jan 2009, 11:28
Profile

Har du dessa bilder kvar som du kan länka till?

/Gunnar
Ne dom är borta men gjorde ett annat ihopklipp...

Image

24 Jan 2009, 13:24
Profile

Det där är intressant, Johan. Måste börja spajsa sånt där själv... Men åter till Legacyn.

Jag byggde om ingången till standard 68k/1M. Sedan tog jag ned första anod, R3, till 100k. Passade för övrigt på att sänka även clean-kanalens andra anod, R7, till 100k.

Nu börjar leda-kanalen likna något [^] Tycker klangen blir lite annorlunda. Klarare dist och mer tydlig sträng. Soundet påverkas mer av anslaget nu. Aningens öppnare ljud.

Här stannar vi till och låter mosrite testköra. Tror inte det är värt ge sig in i alla filter och joxa med tanke på hur komplex kretsen är.

Svårt att säga hur modifikation faktiskt påverkar clean-kanalen. Även den har varit väl stiff och torr. Man behöver nog gasa den så att den pressar slutsteget för att känna skillnad i feelingen. Det får bli i replokalen.

Tack så länge grappar! Rapport kommer.

/Gunnar

24 Jan 2009, 16:27
Profile

Hello gunnar,

Väntar fortfarande på rapport :-)

Nyfiken då jag själv vill ha lite mer på toppen då den rullar av lite för tidigt.

/Alien555

Spray & pray...

16 Jul 2009, 13:44
Profile ICQ WWW

Hm, det var ett tag sedan... Men mosrite har rätt speciella ljudideal där trebleavrullning är en viktigt del.

Jag byggde om fasvändaren till mer normal marshall-typ. Och ändrade feedback till även den marshall-typ. Sänkte spänningarna till fasvändaren. Och stärkaren kändes mer repsonsiv och dynamisk i slutsteget.

Precensekontrollen gjordes om till vanlig prescense, men här stod det klart att mosrite tyckte det tonen blev för vass och hård. Återställde prescense till Legacy original, i praktiken en trebleavrullningsfilter efter leadkanalen.

Den slutliga förbättringen blev oväntat nog att rycka två slutrör och ställa bias efter det. Hela tonen i stäkraren blev klarare, mer separerad. Ja, åsså JJ-rör förstås´, istället för EH.

/Gunnar

16 Jul 2009, 23:14
Profile

Hello,
Väcker liv i gammal tråd men,

Om jag rycker två rör i en Carvin Legacy, bör jag ställa om högtalar impedansen till 8ohm (låda på 16)?
Sett rekommendationen för andra stärkare men vet inte om samma sak gäller för Legacyn då man kan switcha till 50w utan att röra ut imp, men då sitter i o för sig alla rör i.

MVH, Alien555

Spray & pray...

05 Dec 2010, 00:46
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 23 posts ]