View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 04:10

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Peavey Classic 50 410 Rörbyte 
Author Message

Halloj!

Försöker få lite koll på vilka rör jag ska sätta in i min peva. Är rätt trött på den stickande diskanten och trötta ljudet jag har. Är ute efter ett rundare, varmare sound.

Mina nuvarande rör:
PRE-AMP:
1 x 12AX7A
2 x Electro Harmonix 12AX7EH

POWER AMP:
4 x Sovtek EL84/6BQ5

Behöver stärkaren en biasjustering efter ett rörbyte? Behöver jag matchade slutrör?

08 Jan 2009, 21:30
Profile ICQ YIM WWW

Var köper jag rören förresten? GMF eller?

08 Jan 2009, 21:33
Profile ICQ YIM WWW

Behöver stärkaren en biasjustering efter ett rörbyte? Behöver jag matchade slutrör?

Svar JA och JA

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

08 Jan 2009, 22:09
Profile

Ta bort EH rören i preampen så blir nog allt bra....

08 Jan 2009, 22:56
Profile

Förlåt att jag lägger mig i, men jag har samma fråga. Hur får jag min classic 30 lite rundare? Vilka förstegrör ska jag byta till?

28 Jan 2009, 19:07
Profile ICQ YIM WWW

Jag är rädd för att ni har en övertro på vad rören kan göra för era stärkare. Dessa pv:s <u>är</u> lite stickiga i diskanten och "skramliga" i tonen. Det sitter i hela designen. Från input till output.

Det bästa råd man kan ge till någon som är trött på sin stärkare är: Leta reda på och skaffa dig en stärkare som du verkligen tycker om! Kompromissa inte. Ge dig inte förrän du är helt nöjd. Och det behöver inte bli hemskt dyrt.

Men, oavsett det - jag har aldrig gillat EH-rören. Vare sig förstegsrören eller slutrören. Tycker de är trötta och lite tråkiga. Ska ni testa andra rör - pröva med JJ. Det är aldrig fel. Vill ni verkligen försöka få ännu mer förändring - några NOS-rör, typ Philips, kanske ett Tungsram då. Men tveksamt om det ger tillräckligt mycket i detta fall för att vara värt kostnaden.

/Gunnar

29 Jan 2009, 01:04
Profile

Izzy wrote:

Jag är rädd för att ni har en övertro på vad rören kan göra för era stärkare. Dessa pv:s <u>är</u> lite stickiga i diskanten och "skramliga" i tonen. Det sitter i hela designen. Från input till output.

Det bästa råd man kan ge till någon som är trött på sin stärkare är: Leta reda på och skaffa dig en stärkare som du verkligen tycker om! Kompromissa inte. Ge dig inte förrän du är helt nöjd. Och det behöver inte bli hemskt dyrt.

Men, oavsett det - jag har aldrig gillat EH-rören. Vare sig förstegsrören eller slutrören. Tycker de är trötta och lite tråkiga. Ska ni testa andra rör - pröva med JJ. Det är aldrig fel. Vill ni verkligen försöka få ännu mer förändring - några NOS-rör, typ Philips, kanske ett Tungsram då. Men tveksamt om det ger tillräckligt mycket i detta fall för att vara värt kostnaden.

/Gunnar

Har bara erfarenhet från classic 30, men i och med rörbyte görs i regel bias mod också, fast detta kanske inte krävs på 50? Hur som helst så gör nog detta mer för ljudkarraktär än själva rörbytet i sig.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

29 Jan 2009, 18:17
Profile ICQ WWW

Har bara erfarenhet från classic 30, men i och med rörbyte görs i regel bias mod också, fast detta kanske inte krävs på 50? Hur som helst så gör nog detta mer för ljudkarraktär än själva rörbytet i sig.

/Peder

Hej Peter!

Både classic 30 och 50 lyfter sig (låter bättre)och blir driftsäkrare med : Skärmgaller o bias mod, även input mod är att rekomendera.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

29 Jan 2009, 19:27
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]