View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 01:11

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Antilog-potentiometer 
Author Message

Jag har just installerat en presence-kontroll (i min Laney LC15), och tycker det verkar lämpligt att använda en "anti-logaritmisk"- eller "reverse audio"-potentiometer på sissådär en 10-20 kOhm. Sådana verkar dock inte lätta att få tag på.

Är det någon som känner till var man smidigt kan köpa en dylik pot (eller som råkar ha en liggande till försäljning).

Eller är det ngn som vet hur man, m h a ett eller några fasta motstånd, kan koppla för att få den funktionen? Jag har inte hittat ngn sådan lösning. Jag vet att det finns kopplingar för att åstadkomma olinjär spänningsdelning, men jag är inte ute efter det. Jag vill bara ha en variabel resistans som minskar när jag vrider ratten medurs, och minskningen ska vara störst i början av vridningen och avta mot slutet. Det mesta ska m a o hända i början när man vrider upp ratten. En vanlig log-pot skulle ju funka, men då måste man vrida den åt fel håll, och det känns inte kul.

07 Jan 2009, 18:31
Profile ICQ YIM WWW

Jag har EN pot i mina gömmor som verkar vara omvänt logaritmisk - den är märkt NEG LOG och är bara på 300 Ohm, tyvärr. Men: hittar du inget annat får du gärna ta den. Oanvänd är den också.

/R

07 Jan 2009, 19:01
Profile

Uraltone har en 50k rev log, men frågan är om det är värt att börja beställa en pot.

http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=1218

------
Dom låter alla lika

07 Jan 2009, 20:01
Profile

Ett annat tips kan ju vara att nyttja kära gmf, dom har några reverse och har fördelen att ha de flesta musikaffärerna som återförsäljare. Då slipper man massa frakt och tjafs på småbeställningar. Musikbörsen exempelvis brukar ta hem småkrafs åt mig när det behövs, gmf tar typ 60 spänn eller något för reverse, kolla hemsidan. Dyrt som attan, men om man slipper frakt genom att beställa via börsen så kan det väl vara värt det.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

07 Jan 2009, 21:29
Profile ICQ WWW

Tack för tipsen, och tack Ballz för ditt generösa erbjudande, men jag behöver ha minst 10 kOhm.

GMF tycks inte ha rätt värde.

Uraltone verkar ha rätt pryl, och är dessutom billiga, även när det gäller frakten, men dom verkar ha en minsta beställningssumma på kanske €30. Frågan är om man kan övertala dom att rucka på den regeln.
http://www.uraltone.com/kauppa/product_ ... ts_id=2199

Även Small Bear har samma pot. Får fråga om dom kan skicka mindre kvantiteter.
http://www.smallbearelec.com/Detail.bok?no=116

Men nu vet jag i alla fall att det existerar såna har prylar på marknaden. Tack!

08 Jan 2009, 00:00
Profile ICQ YIM WWW

Uraltone verkar ha rätt pryl, och är dessutom billiga, även när det gäller frakten, men dom verkar ha en minsta beställningssumma på kanske €30. Frågan är om man kan övertala dom att rucka på den regeln.
http://www.uraltone.com/kauppa/product_ ... ts_id=2199

Hur brått har du med potten?

------
Dom låter alla lika

08 Jan 2009, 00:11
Profile

Inte alls speciellt bråttom. Klarar mig tillsvidare med den linjära 5k-poten som sitter i nu.

08 Jan 2009, 00:27
Profile ICQ YIM WWW

hmmm då bör du kunna specialdesigna en antilog pot själv..
skall leta i mina gömmor var jag har det uppgifterna, men i princip lägger man ett motstånd mellan mittbenet och en av yttertapparna, beroende på HUR man vill ha "tapern".

Jag har även sett artiklar om hur man från en vanlig kolbanepotentiometer bokstavligt karvar bort delar av banan för att uppnå rätt "taper".

b

08 Jan 2009, 08:18
Profile

gammelnalle wrote:

hmmm då bör du kunna specialdesigna en antilog pot själv..
skall leta i mina gömmor var jag har det uppgifterna, men i princip lägger man ett motstånd mellan mittbenet och en av yttertapparna, beroende på HUR man vill ha "tapern".

Jag har även sett artiklar om hur man från en vanlig kolbanepotentiometer bokstavligt karvar bort delar av banan för att uppnå rätt "taper".

b

Här kanske http://www.geofex.com/article_folders/potsecrets/potscret.htm

/Krister

Min hemsida: http://www.zeta-sound.se

08 Jan 2009, 08:30
Profile ICQ WWW

Sök på Rev log. Det finns lite av varje. Något passar säkert.

Annars kan du ta en t.ex. 50k lin pot, sätta ett 22k-motstånd från viper till ena örat. Då får du lite "log-effekt" på poten. Det blir hela tiden en parallellkoppling mellan viper-örat och moståndet som sänker resistansen mellan viper och örat. Åt andra hållet får du samma värde som utan motståndet.

Ex. Med 50k-pot och 22k-motstånd samt poten rakt upp har du 25k åt ena hållet och 11k åt andra hållet. Vid fullt utslag får du 15k över poten.

Det är bara att testa med lite olika motstånd, en pot och en multimeter.

/Gunnar

08 Jan 2009, 11:02
Profile

Tack för länken! Dessa kopplingar ser ju enkla och bra ut, men enligt vad jag kan förstå så funkar dom inte om man vill ha en ("serie"-)resistans som minskar när man vrider pot:en medurs (när det gäller spänningsdelning ska det nog funka). Rätta mig om jag har fel!

08 Jan 2009, 11:09
Profile ICQ YIM WWW

Tack för länken! Dessa kopplingar ser ju enkla och bra ut, men enligt vad jag kan förstå så funkar dom inte om man vill ha en ("serie"-)resistans som minskar när man vrider pot:en medurs (när det gäller spänningsdelning ska det nog funka). Rätta mig om jag har fel!

Ja du har nog rätt i det, sorry min tankevurpa.

Du kan ju å andra sidan byta ut det fasta motståndet mot jord (R33?)mot en liten pot och sätta kondingen mot vipern (+ ev ett motstånd parallellt om du inte har en log-pot). Vet inte hur din precenselösning ser ut dock, men det handlar kanske om en 5k log pot då.

/Gunnar

08 Jan 2009, 11:29
Profile

Jodå, det är R33 som jag labbar med. Eftersom det är ytmontrat har jag tänkt försöka slippa löda bort det, och i stället koppla in en pot parallellt (inlött på omkringliggande kondingar). Jag vill att den ska påverka så lite som möjligt i max-CCW-läget, och därför bör den ha rätt så stort resistansvärde, vilket i sin tur ställer krav på olinjär funktion (annars händer allt i slutet). Log-potar funkar inte eftersom allt händer i slutet ännu mera då. Det som ställer till det är oxå att jag vill ha en minskning av resistansen när jag vrider medurs.

Såg någonstans antydas att såna här potar används som tonkontroll i Tube Screamers, så jag trodde att man relativt lätt kunde få tag på en. Och dom finns ju tydligen oxå, bl a hos Banzai. Jag får höra med dom om det går att göra en liten beställning.

08 Jan 2009, 13:52
Profile ICQ YIM WWW

Såg någonstans antydas att såna här potar används som tonkontroll i Tube Screamers

Tube Screamer använder "W" taper. Den har en S-format kurva (fast linjär pot funkar också bra i en TS). Typ log fram till mitten och sen antilog andra halvan (eller om det är tvärtom).

Erik R

08 Jan 2009, 14:10
Profile

Jaha, det var intressant. Antingen händer allt på mitten, eller också händer det i början och i slutet. Då kanske Alpha-potarna inte funkar så bra då. I alla fall den här heter ju just "W".

http://www.smallbearelec.com/Detail.bok?no=116

Det var tydligen inte så lätt det här!

08 Jan 2009, 14:53
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 15 posts ]