|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
Knaster i min Marshall 2204
| Author |
Message |
|
borge
|
 Knaster i min Marshall 2204
ja har som sagt ett problem med min Marshall(2204)det uppstår ett knaster och sprakande efter ett tag när jag trampar in kompressorn på min carl martin pedal(sån där multipedal,kompressor,overdrives,tremelo,delay)och kompressorn ligger först och har level så jag använder den som solohöjare,stänger jag av kompressorn ligger knastret kvar väldigt väldigt tyst i högtaleriet,har prövat med annan pedal(hughes&kettner tube factor)och med den hörs oxå ett väldigt lågt knaster i högtaleriet(men varför föstärker kompressorn det där knastret så mycket)spelar sen på min Blues Junior(låter underbart nu efter lödning av rörsocklarna)med carl martin pedalen..inge knaster där inte funkar hur bra som helst,så det måste va stärken som är lite vajsing med,annars låter det hur bra som helst...har lite funderingar va det kan vara..,lampan i strömbrytaren är glapp,kan det vara den som det knastrar ifrån?(kan ja byta ut den med strömbrytarn som är till jcm 800,gmf har den)har kollat lödningen på rörsocklarna,inge fel på dom,och kan ju inte va något fel på nån kondensator då den nu låter så bra,Hjälp va kan det vara?
|
| 06 Jan 2009, 17:36 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
oxid i rattar och/eller inputjack kanske? testa spraya med elektronikrens från CRC, kostar typ en 50-lapp och finns i princip överallt.
80's tone *blizzz*
|
| 06 Jan 2009, 19:43 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Ja, det verkar underligt att knastret förstärks av pedalen så som du beskriver. Det är lätt att tro att det är något annat än stärkaren som är problemet. Kanske något som är före kompressorn?
Enligt min erfarenhet beror annars sprak och knaster som <u>uppstår inne i</u> rörförstärkare oftast på rör, glappkontakt någonstans, dåliga motstånd eller möjligen dåliga kondensatorer. Glappkontakt kan det, för övrigt, vara på många olika ställen och på många olika sätt...
Detta är tyvärr inget helt ovanligt problem (i gamla rörstärkare), och det <u>kan</u> vara svårt och tidskrävande att hitta felet [V].
Jag tycker man ska vara försiktig med att spraya. Många spray innehåller smörjmedel som inte dunstar utan blir kvar som en gegga. Med tiden, och vid service/reparation, kan detta orsaka problem. Om man nödvändigtvis ska spraya, är det oftast helt klart bäst att använda spray som bara innehåller någon rengöringsvätska som helt och hållet dunstar. Personligen föredrar jag <u>helt klart</u> att använda tops, pappersbiter, rena trasor e.d. som är blötta/fuktade med rengöringsmedlet man valt (t.ex isopropanol e.d.). Då kan man lättare rengöra bara där man vill, och inte få vätskan även på en massa andra ställen. Men, det är ju vad jag tycker...
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 06 Jan 2009, 23:24 |
|
 |
|
borge
|
Gott Nytt År till er alla(glömde ju det!!)
Jo..Nåt står inte rätt till med stärken,spelade just nu här på den och plötsligt försvinner halva effekten,från ett rytande till ett viskande,nåt är glappt,men vad??har sprayat upp ingång ochh utgångsjack,och det knastrar men inte lika mycket(försvinner lika fort som det kommer)har bytt alla tre preamprör,blev ingen skillnad,ska va slutrör som det är nåt vajsing med då,men dom är ju bara två år gamla?,spela ju inte varje helg direkt
jä..aldrig få man va glad
|
| 07 Jan 2009, 17:26 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Kan vara trasiga elektrolyter. Eller ett slutrör, men det brukar då bli mer permanent fel/effektförlust.
Det blir gissningar hur man än gör. Här finns det ingen annan väg än att öppna upp och börja leta och mäta. Leta glapp med träpinne och ena handen i fickan.
Testa gärna andra slutrör, men då bör du först ha mätt och kollat så att inget annat har havererat:
- Att du har B+ som är korrekt. - Att det finns biasspänning som är normal. - Att du har korrekta/normala spänningar på alla rörens pinnar. - Att det är normal glödspänning. - Att du inte har DC på ställen där det inte ska finnas (t.ex. om du har drabbats av läckande kondingar någonstans).
/Gunnar
|
| 08 Jan 2009, 11:23 |
|
 |
|
Tubis
|
Glapp i strömbrytaren kan ge knaster
|
| 08 Jan 2009, 13:52 |
|