|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
Glödproblem - säkringar blåser
| Author |
Message |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Glödproblem - säkringar blåser
Halloj i helgen.
Har en stärkare på bordet vars glödsäkringar går då och då. Kanske är det bara taskiga säkringar, men önskar ändå en second opinion.
Stärkaren är en Metro-Marshall 1987. Jag har i den installerat små 5A tröga glödsäkringar på båda faserna. Rören är nya och fräscha JJ, 12AX7 och E34L. Allt verkar helt och schysst i stäkraren. Låter så bra som en sådan kan låta.
Har mätt och kollat lite. Under uppstart drar respektive fas uppemot 6-7A under en kort stund faller sedan efter några sekunder ned till förväntade 3.8A. Är detta normalt beteende och ska tröga säkringar klara det?
Vad jag förstår har inte glödsäkringarna gått just vid uppstart utan under spelande, antagligen på rejält blås. Påverkar effektuttaget även glödens ström, eller är den alltid konstant?
Vad bör jag göra? Ska jag säkra upp lite (6-7A) och tänka att "dagens säkringar nog inte håller måttet"? Kan det finns något dolt fel här som jag inte ser/hittar?
/Gunnar
|
| 04 Jan 2009, 23:39 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
antagligen så ligger du på gränsen va en 5 amp säkring tål..... har du ett toppvärde på 6-7 amp så skulle jag nog säkra av med 6,3 amp säkring trög sådan..... <font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker 
|
| 05 Jan 2009, 12:09 |
|
 |
|
Izzy
|
Okej, och det funkar även om trafon inte är specad att ge mer än 5A på glöden? Jag har ingen spec på den, men ska kolla med Metro om det är 5A eller 6A. Men det kanske inte spelar ngn roll under de sekunder det handlar om?
Lite konstigt är det ändå. De 50W Marshall jag har och har stoppat näsan och som har avsäkrad glöd har haft 5A-säkringar och de har ju hållit.
(EDIT: Trafon är vad jag förstår specad för 6A. Det är en Mercury P4550JT-G2M som ger lite högre B+ än standardmodellen P4550JT-G2. Och standarmodellen är i vilket fall specad för 6A.)
/Gunnar
|
| 05 Jan 2009, 12:55 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
det brukar stå 6@amp vilket menas har jag för mig att den klarar mera men rekomenderas 6 amp se hammond 372jx den är specad 8 @ amp på glöden men klarar enligt spec 10 amp (enligt Kevin O Connor ) du kan föresten mäta arean på kopparn det kan ge ett humm om hur mycket den tål <font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker 
|
| 05 Jan 2009, 14:15 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Jag har för mig att Mercury Magnetics säger att deras transformatorer är designade för att palla för dubbelt så mycket som de är klassade för...
Personligen hade jag nog inte tvekat så värst mycket att köra med upp till 8 AT-säkringar... men det är ju jag det... [:o)]
Att glödströmmen är något högre, några sekunder vid uppstart, är min erfarenhet att det, typ, alltid är.
Däremot tycker jag att det är underligt om glödspänningssäkringarna går efter en lång stund, vid spelande. Kan det vara rör som är dåliga så att det t.ex. blir någon typ av kontakt mellan glöd och katod (när det spelas "på rejält blås")?
Kan du provocera fram att säkringarna går? Jag skulle nog mäta glödströmmen medan jag spelar på fullt blås för att se vad som händer.
Att det är bra kontakt mellan <u>alla</u> grejer i glödspänningskretsen är nog ganska viktigt. Kanske det finns en bra anledning till att man ibland ser dessa säkringar lödda i säkringshållaren...
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 06 Jan 2009, 22:53 |
|
 |
|
Izzy
|
Tack för synpunkterna! Jag tänker att dessa säkringar blir rätt hårt pressade i varje uppstart och helt enkelt pajjar till slut, under uppstart eller när som helst. Jag har dock inte kunnat provocera fram att det går, inte ännu i alla fall.
När jag mätt strömmen under uppstart har jag helt enkelt shuntat med mätinstrumentet, satt in instrumentet istället för en av säkringarna, under en kort stund. Kan man det vara någon risk med detta om man även ska blåsa på en längre stund?
Jag är inte särskilt orolig för att det skulle vara något fel på stärkaren eller rören utan tänker att jag nog säkrar upp en bit så får vi se.
/Gunnar
|
| 06 Jan 2009, 23:31 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|