rag wrote:
Hur var det nu igen, har hör att det kan gå att sätta in gamla bra slutstegsrör i gamla stärkare typ gamla marshalls utan att ställa bias. stämmer det? eller e det alltid viktigt att ställa den? har fattat det som så att på 60talet så bytte man bara utan att bry sig...eller har jag fattat fel...?
Stämde bättre då! Men inte i dag!
Varför? ja det finns många parametar att ta hänsyn till som:
1.Inarbetade rör mäkren som hade en känd prestanda och tollerans, idag har vi betydligt fler rör att välja på än på 60talet,,,Vad säger han tänker ni,,,,Jo det fanns fler som tillverkade rör då,men det är ju inte samma sak som att alla märken fanns att tillgå.
Typ: om man bodde i England på 60talet och behövde ett par EL34:or,så var det mest rimliga att man fick tag på Mullar hos den lokale radiohandlaren och inget annat.
Vad jag vill säga att om din stärkare på 60talet var inställd för Mullard, så var det ganska riskfritt att byta till ett par nya mullard.
Men i dag har man ett X-antal tillverkar av EL34:or och personligen skulle jag inte rekomendera att byta mellan olika märken utan bias justering om man vill ha full prestanda.
2. På 60talet så var ljud idealen inte så spridda som i dag.
För max prestanda så bör biasen ställas olika beronde vilken typ av musik man spelar typ:Metal= kall bias, Blues= varm bias.
Om man nu vill slänga in ett nytt set slutrör, så går det att göra om man gör följande:
Sätt in dom nya rören, slå på samtidigt som man kollar att rören inte glöder igenom, om dom inte gör det.
Ber man någon lira på stärkan, samtidigt som man kollar rören, om man kan spela på MAX volym utan att dom inte glöder igenom (redplate'ar ) så är det säkert att spela på stärkan, MEN det säger INGET om hurvida man har fått max prestada för det man söker.
Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se