View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 00:52

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Rörätande förstärkare 
Author Message

Har en tes som känns rimlig och logisk men som man skulle vilja kolla med er som är mer bevandrade. Jag påstår att paralellt dubbelelementade comborörförstärkare dödar rör extremt mycket fortare än enkelelementade comborörförstärkare. Undantagna är de paralellt dubbelelementade comborörförstärkare som är gummiupphängda exempelvis Mesa boogie. Slutsatsen är att dubbla element skapar så starka vibrationer i en stelt monterad förstärkare att rören skakar sönder.

Suktar efter kunskap om detta och alla typer av reflektioner runt detta är av intresse.

Är påståendet riktigt? Om ja, hur åtgärdar man problemet tycker ni?

24 Dec 2008, 15:00
Profile ICQ YIM WWW

All typ av komboverksamhet är destruktiv för rör, så är det bara. De tryck och vibration som kan, och uppstår, i en kombo är inte bra för rör punkt. Att ha detta i åtanke när det gäller layout och när man bygger kabinett kan lindra problemet, men aldrig lösa det helt. Det är iaf vad jag tror. Men som sagt, tänker man till och undviker de värsta fällorna för ett bra "rörklimat" så som svävande rör 3 cm bakom element, upphängning, värme osv så tycker jag att man kan få "tillräckligt" bra tillförlitlighet för att justifiera att bygga combo, däremot skulle det nog ta emot och trycka in de dyraste NOS rören man har i det klimatet.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

24 Dec 2008, 18:57
Profile ICQ WWW

Då borde man hänga upp min vibrolux med gummi för att skona rören. Har dock inte uppfattat vibrationerna som ett problem, däremot andra faktorer som flitigt användande kombinerat med högt effektuttag. Vad gäller för stärkare med fyra element, exempelvis en super reverb? Skulle dom stärkarna skaka sönder rören i större omfattning?

Smoke on the water - and fire engine guy.

24 Dec 2008, 19:53
Profile ICQ YIM WWW

God jul på dig Richard och välkommen hit!

Jodå, dina tankar stämmer bra, även om jag inte nödvändigtvis tror mesas gummiupphängning inte gör så jättestor skillnad på rörslitaget.

Jag har ältat detta många gånger och att även konstruktionen med hängande rör sliter betydligt mer på en stärkare pga av att värmen går upp i stärkan Typ:sätt handen på det områder där dom fyra slutören sitter på en twin som varit på ett tag,så förstår man ganska lätt att kondingar som är maxasde för 85C inte lever sitt bästa liv där inne i stärkan, vilket det inte gör med stånde rör Typ;marshall top.

Den enda vettiga kombon jag sett är Vox AC-30, där man delat av förstärkardel från högtalarna och även rören står upp.

En lösning som jag ser det är att sätta in typ plyvwood skiva lite snett över högtalaren så man skyddar rören mot ljutrycksvibrationen.
Men samtidigt åker man nog på att sätta in en fläckt med, då cirkulationen kommer bli sämre med skivan där.

Botox
Flitigt användande kombinerat med högt effektuttag. Är alls inte så slitagekrävande som du tror, där emot vibrationer och antal av o på slagningar har större negativ verkan.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

24 Dec 2008, 23:23
Profile

Amp Healer wrote:

Den enda vettiga kombon jag sett är Vox AC-30, där man delat av förstärkardel från högtalarna och även rören står upp.

Häls
Owe Johnson

Tjena Owe, har ingen erfarenhet av AC30, men jag hade fått för mig att det var ett stort problem med överhettning i dessa, iaf i de gamla hederliga varianterna av ac30. Därför man såg så många brutalt sågade frontar på dessa? Drog slutsatsen själv i alla fall att det var på grund av den något annorlunda rörlayouten?

Mvh Peder.

25 Dec 2008, 00:49
Profile ICQ WWW

Amp Healer wrote:

Häls
Owe Johnson

Tjena Owe, har ingen erfarenhet av AC30, men jag hade fått för mig att det var ett stort problem med överhettning i dessa, iaf i de gamla hederliga varianterna av ac30. Därför man såg så många brutalt sågade frontar på dessa? Drog slutsatsen själv i alla fall att det var på grund av den något annorlunda rörlayouten?

Mvh Peder.

Jo, det stämmer ju, men det beror mer på att stärkan går väldigt varmt biasmässigt och ventilationen var/är för liten.
Men hade det funnis en fläkt i dom så skulle det bli en annan sak [:p],,,, Det är väl i så fall Vox:s miss, men konstruktions mässigt annas så är det en bra konstruktion.

Häls
Owe Johnson

25 Dec 2008, 04:45
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]