View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Aug 2026, 23:52

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Knäppar å sprak i Vibrolux?? 
Author Message

När jag slår igång vibron i standby så uppstår ett antal knäppsprakljud under de första minuterna. Efter att den blivit varm upphör missljuden. Har också noterat att den i bland tappar kraft - volymen sjunker och ljudet känns tunnare men rätt vad det är så kommer den tillbaka igen. Vibron är en -73 som jag bytte bluedropparna på mot elfakondingar. Den lät bara lite brightare efter bytet men hade inga missljud. Någon stärkardoktor här som kan ställa diagnos??

Smoke on the water - and fire engine guy.

21 Dec 2008, 14:19
Profile ICQ YIM WWW

När jag slår igång vibron i standby så uppstår ett antal knäppsprakljud under de första minuterna. Efter att den blivit varm upphör missljuden. Har också noterat att den i bland tappar kraft - volymen sjunker och ljudet känns tunnare men rätt vad det är så kommer den tillbaka igen. Vibron är en -73 som jag bytte bluedropparna på mot elfakondingar. Den lät bara lite brightare efter bytet men hade inga missljud. Någon stärkardoktor här som kan ställa diagnos??

Har du bytt filterkondingarna också? Dvs de stora elektrolyterna för strömförsörjningen. Om det inte är gjort borde du byta alla elektrolytkondingarna.

/Lennart

http://www.specter.se

21 Dec 2008, 21:12
Profile

Jo, dom är bytta för inte alltför länge sen. Funderar på att köpa nya orangedrops å byta elyterna oxå för att sejfa. Det satt iofs bluedrops i den men dom verkar svåra att få tag på.

21 Dec 2008, 22:16
Profile ICQ YIM WWW

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image

21 Dec 2008, 22:55
Profile WWW

Vilka kondingar är bytta?

Du "funderar" på att byta elektrolyterna "också"? Vilka då? Är glättningskondensatorerna (elektrolyterna under plåtkåpan på "rörsidan" av chassit) bytta eller inte?

Vad menar du med "När jag slår igång vibron i standby"? Menar du att du sätter igång stärkaren (slår om Stand By-brytaren från Stand By-läge till On-läge så att stärkaren "spelar")?

Vad menar du med "Den lät bara lite brightare efter bytet men hade inga missljud" när du pratar om att du har bytt till Elfa-kondingar. Fanns missljudet inte tidigare utan det har kommit nu efter kondingbytet, eller?

Vilken typ av Elfa-kondingar har du bytt till? Vad är deras spänningstålighet?

Sådana här missljud kan bero på mycket:
- Det kan vara något eller några rör som strular.
- Kan vara rörsocklar eller deras lödningar som sltrular.
- Det kan vara glappkontakt någonstans. Kanske ett glapp som är större vid kall stärkare men blir mindre vid varm. Är alla lödningar helt okej?
- Det kan vara något av motstånden som blivit dåligt. Exempelvis efter att ha blivit för varmt vid lödning.
- Glättningskondensatorerna kan spöka.
- M.m.

Att "den ibland tappar kraft - volymen sjunker och ljudet känns tunnare men rätt vad det är så kommer den tillbaka igen" gör att jag, först och främst gissar på glappkontakt, men det kan vara något annat. Min nästa gissning är nog glättningskondensatorerna.

Varför har du bytt "bluedropparna"? Blev ljudet bättre efter bytet?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

PS: <u>Glättningskondensator</u> är nog den mest rätta, svenska benämningen på de, ofta elektrolytkondensatorer vars uppgift är att jämna ut, "glätta" likspänning. På engelska heter det t.ex. "smoothing capacitor" eller "filter capacitor", men det är, som sagt, på engelska...
Andra kondensatorer i rörförstärkare som ofta är elektrolytkondensatorer är <u>katodavkopplingskondensatorerna</u> (kallas nog även katodavkopplarna eller katodkondensatorerna). På engelska benämns dessa ofta "cathode capacitors" eller "bypass capacitors" vilket antagligen är en kortform av "cathode resistor bypass capacitors".

21 Dec 2008, 23:42
Profile

Sven-Johan wrote:

Ööööhhhh...

Vilka kondingar är bytta?

Du "funderar" på att byta elektrolyterna "också"? Vilka då? Är glättningskondensatorerna (elektrolyterna under plåtkåpan på "rörsidan" av chassit) bytta eller inte?

Vad menar du med "När jag slår igång vibron i standby"? Menar du att du sätter igång stärkaren (slår om Stand By-brytaren från Stand By-läge till On-läge så att stärkaren "spelar")?

Vad menar du med "Den lät bara lite brightare efter bytet men hade inga missljud" när du pratar om att du har bytt till Elfa-kondingar. Fanns missljudet inte tidigare utan det har kommit nu efter kondingbytet, eller?

Vilken typ av Elfa-kondingar har du bytt till? Vad är deras spänningstålighet?

Sådana här missljud kan bero på mycket:
- Det kan vara något eller några rör som strular.
- Kan vara rörsocklar eller deras lödningar som sltrular.
- Det kan vara glappkontakt någonstans. Kanske ett glapp som är större vid kall stärkare men blir mindre vid varm. Är alla lödningar helt okej?
- Det kan vara något av motstånden som blivit dåligt. Exempelvis efter att ha blivit för varmt vid lödning.
- Glättningskondensatorerna kan spöka.
- M.m.

Att "den ibland tappar kraft - volymen sjunker och ljudet känns tunnare men rätt vad det är så kommer den tillbaka igen" gör att jag, först och främst gissar på glappkontakt, men det kan vara något annat. Min nästa gissning är nog glättningskondensatorerna.

Varför har du bytt "bluedropparna"? Blev ljudet bättre efter bytet?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

PS: <u>Glättningskondensator</u> är nog den mest rätta, svenska benämningen på de, ofta elektrolytkondensatorer vars uppgift är att jämna ut, "glätta" likspänning. På engelska heter det t.ex. "smoothing capacitor" eller "filter capacitor", men det är, som sagt, på engelska...
Andra kondensatorer i rörförstärkare som ofta är elektrolytkondensatorer är <u>katodavkopplingskondensatorerna</u> (kallas nog även katodavkopplarna eller katodkondensatorerna). På engelska benämns dessa ofta "cathode capacitors" eller "bypass capacitors" vilket antagligen är en kortform av "cathode resistor bypass capacitors".

Elektrolyterna är bytta för två år sedan. Bluedropparna bytte jag för två månader sedan till polyesterkondingar från elfa och dessa tål 600 volt. Anledningen till bytet var att den, som jag beskrev, ibland tappade effekt. Jag bad vår servicetekniker på mitt jobb, som är en guru på elektronik, att ta en titt inuti den och han konstaterade att bluedropparna hade termiska skador och borde bytas. Beställde således prylar från elfa då jag trodde att det inte spelar nån roll vilken typ som sitter i bara värdena stämmer. Noterade dock att den var lite klarare i karaktären efter bytet vilket han förklarade med att de nya kondingarna troligen släpper igenom högre frekvenser. Den tappar fortfarande effekt ibland men det sker intermittent och går inte att provocera fram.

Den har funkat utmärkt fram till för en vecka sedan när knäppandet började. När jag slår på stärken så brukar jag vänta en halvminut innan jag slår över från standby till on och det är då missljudet uppstår och pågår i ungefär en minut. Efter det funkar den som vanligt igen. Pratade nyss med servicekillen som trodde att det är ett rör som sprakar och knäpper innan det hunnit bli varmt.

Skälet till att jag funderar på att sätta tillbaka blue- eller orangedrops är helt enkelt att jag vill ha tillbaka den värmen i ljudet som försvann med elfakondingarna.

Hoppas jag har beskrivit allt lite bättre nu![:I]

22 Dec 2008, 11:53
Profile ICQ YIM WWW

Hmmm... Svårt att säga vad det kan vara...

Det kan vara glättningskondensatorerna som spökar. Om stärkaren har likriktarrör, speciellt om det är ett GZ34 eller 5AR4, kan du prova med att ha Stand By-brytaren tillslagen när du sätter på nätströmbrytaren. Det är lungt att göra så eftersom likriktarröret tar en stund på sig innan det skickar anodspänning till rören. Spänningen stiger dessutom sakta och fint, inte abrupt som det gör när man slår till Stand By-brytaren. Sprakar det då också (när stärkaren kommit igång)?

Det kan kanske vara något av spänningssänkarmotstånden i B+-kedjan. Det är de två motstånd som sitter mellan tre av glättningskondensatorerna. Antagligen är det ett på 4,7 kohm (gul-violett-röd) och ett på 10 kohm (brun-svart-orange).

Det kan, som sagt, också vara glappkontakt någonstans. Är rörsocklarna spända och rengjorda? Är alla lödningar kollade? Lödpunkter för komponenter som går längs med komponentkortet är ganska vanliga problemställare i dessa typer av Fenders.

Visst kan det vara något rör som strular, men jag undrar...

Svårt att "felsöka" utan att ha "offret" under sina händer...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

22 Dec 2008, 14:02
Profile

Pröva även att byta lite förstegsrör (till att börja med). Det räcker ju med att du har ett i reserv som du byter runt med. Kanske hittar du ett felande förstegsrör (eller fasvändaren).

Hur gamla är slutrören, inte från 73 väl [;)]?

Jag skulle nog kolla alla rören innan fortsatt lödande och grejande.

/Gunnar

22 Dec 2008, 14:20
Profile

...Jag skulle nog kolla alla rören innan fortsatt lödande och grejande...
Självklart har du rätt. Det är ju det enklaste.

Som någon har sagt:
"Om en rörförstärkare inte fungerar - Byt rör.
Fungerar den fortfarande inte - Byt rör.
Fungerar den inte då heller - Byt rör.
Har detta inte hjälpt - Felsök även på andra ställen."

Jag tycker detta är en sanning med stor modifikation, men det ligger kanske lite i det... [;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

22 Dec 2008, 16:01
Profile

Nu testade jag att slå på stärken med nätbrytaren och standbybrytaren samtidigt och den knäppte i en sekund, därefter var den tyst!![:)] Är vi nåt på spåren?? Sven-Johan nämnde likriktarröret som eventuell bov!
Provade att slå av stärken några minuter för att sedan slå på den enligt ovannämnda procedur och då brummade den till en halvsekund för att desan tystna.

23 Dec 2008, 00:04
Profile ICQ YIM WWW

byt likriktarrör!!!! tror nog detta är slut..... för du har väl inte bytt det [:)] eller...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image

23 Dec 2008, 00:31
Profile WWW

zven wrote:

byt likriktarrör!!!! tror nog detta är slut..... för du har väl inte bytt det [:)] eller...

Image Image

Mig veterligen är det samma rör som lämnade fabriken 1973 så det verkar vara en god idé![:)]

23 Dec 2008, 00:40
Profile ICQ YIM WWW

Jag är nog lite tveksam till att det är likriktarröret som är problemet. Att det är från 1973 ser inte jag, i sig, som någon stor orsak till problem. Jag gissar att det är ett amerikanskt (Sylvania, GE eller Philips) 5U4GB och enligt min erfarenhet håller de mycket hög kvalitet (och ger bra ljud). Men, självklart kan det vara likriktaren som spökar. Kolla med ett annat likriktarrör <u>av samma typ</u>, som du vet är okej.

Om några byter ut gamla, fungerande likriktarrör bara för att de är gamla, får ni gärna ge de till mig... [;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

23 Dec 2008, 14:24
Profile

Jag slet ut röret som ligger närmast slutrören på inrådan av en stärkarkunnig herre slog igång stärken och då upphörde knäppandet. Enligt honom är det då troligen inget fel på vare sig likriktarröret eller glättningskondingarna. Slet därefter ut samtliga smårör för att se av vilka fabrikat de var av och när jag sedan pulat tillbaka dom och slog på stärken var den moltyst. Ska hårdköra den under julhelgen och försöka provocera fram felet igen. Misstänker dock att jag blir tvungen att byta ett antal rör i vilket fall.

23 Dec 2008, 18:13
Profile ICQ YIM WWW

Nyss hemkommen från tjänstgöring och slår på stärken som inte ger ett enda missljud ifrån sig! Brusar lite svagt som jag är van vid att rörhäckar gör men i övrigt sköter den sig exemplariskt. Kan felet berott på taskig kontakt mellan rören i försteget och socklarna? [?]

24 Dec 2008, 00:10
Profile ICQ YIM WWW

Vad bra att du har stärkarkunniga herrar att tillgå. Jag får dock någon slags déjà vu av ett råd att kolla förstegrören, men det kanske var i någon annan tråd någonstans någon annan gång. [;)][;)]
/Gunnar [:)]

24 Dec 2008, 09:54
Profile

Izzy wrote:

Vad bra att du har stärkarkunniga herrar att tillgå. Jag får dock någon slags déjà vu av ett råd att kolla förstegrören, men det kanske var i någon annan tråd någonstans någon annan gång. [;)][;)]
/Gunnar [:)]

Din känsla av déjà vu stämmer tyvärr! [:I][:I] Sorry. Jag blev bara så övertygad att felet berodde på likriktarröret. Är dock i gott sällskap med exempelvis Christer wan der Kwast när det gäller att inte se hela bilden! Tur att man inte sysslar med mordutredningar! [:D]

24 Dec 2008, 11:51
Profile ICQ YIM WWW

...Det kan, som sagt, också vara glappkontakt någonstans. <font color="red">Är rörsocklarna spända och rengjorda?</font id="red"> <font color="brown">Är alla lödningar kollade?</font id="brown"> Lödpunkter för komponenter som går längs med komponentkortet är ganska vanliga problemställare i dessa typer av Fenders...
Hmmmm...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

25 Dec 2008, 17:30
Profile

Sven-Johan wrote:

Sven-Johan wrote:

...Det kan, som sagt, också vara glappkontakt någonstans. <font color="red">Är rörsocklarna spända och rengjorda?</font id="red"> <font color="brown">Är alla lödningar kollade?</font id="brown"> Lödpunkter för komponenter som går längs med komponentkortet är ganska vanliga problemställare i dessa typer av Fenders...
Hmmmm...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Jag vet å jag skäms! [:I][:I][:I]
Tyvärr är det ju så att man ofta misstänker det värsta för att sejfa och inte förstöra en fin förstärkare. Nu var det ju tackålov ett simpelt fel när det gäller knäppandet. Den har inte heller tappat effekt efter rörslitandet så jag ska ta med den på jobbet och spraya ren varenda rörsockel och för säkerhets skull ska jag använda mig av mitt hyfsade lödkunnande och gå igenom varenda punkt som innehåller smält tenn! Så småningom ska jag byta ut rören på förförstärkarsidan - för det kan väl ändå inte skada!?!

25 Dec 2008, 18:55
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 19 posts ]