View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Aug 2026, 23:52

Reply to topic  [ 9 posts ] 
echolette m40 service 
Author Message

Post echolette m40 service
Köpte till slut en echolette m40 på tyskebay häromdan av en samlare. Har kollat efter en sådan sedan jag köpte ett echolette ng51 eko förra året. Det är ptp versionen med DIN anskutningar. Den är i rätt bra skick visuellt och skall funka på alla ingångar enligt säljaren.
Men jag saknar rätt anslutning till högtalarjacket så själv har jag inte testat den, vill jag nog byta elektrolyter och kopplingskondingar innan också samt testa rör.

Nån som har restaurerat en m40 och har tips på vägen så tas det tacksamt emot.

Kretsschemat fick jag av dynacord en dag efter förfrågan(!).
Image

Om jag har rätt för mig får Ez81 max ha 32uf på första kondensatorn. Två ez81 parallellt borde väl då max få ha 2x32uf. I min m40 sitter där 2x50uf (C34) vilket schemat visar. Men på ett senare m40 schema(troligen pcb versionen) är det ändrat till 2x32uf. Är det 2x32uf som gäller där då?

För justerbar bias, skall R81 bytas till trim pot och motstånd? Typ 25k fast och 50k variabelt?

Skall jag byta alla kondingar? Det verkar som de flesta drivit uppåt i värde, 22n är ofta 35n etc. Märket är ERO eller EROID.

20 Dec 2008, 15:37
Profile

I en sån där gammal stärkare, skulle jag byta alla elektrolytkondingar då dom mest sanoligt har gjort sitt.
Att man i senare vertion gått upp till 2x32uf tyder på en av två saker:
1.Att en 32uf inte var nog filtrering, och det fanns problem med brum.
2. Man ville ljudmässigt ha en "stiffare" stärkare.

Jag skulle nog prova med en 32uf till att börja med och se(höra)om det räcker.

Jo dina tankar om ändring av bias stämmer.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

20 Dec 2008, 16:33
Profile

Tror att du missuppfattade det där Owe. Det va' på tidigare modeller 2x50uF och de senare har 2x32uF. Troligen har man helt enkelt rationaliserat, inte bara PTP kortet, utan dessutom filtreringen (genom billigare lytar). Jag har en likadan och den låter verkligen bra! Kontakten där bak är verkligen inget vidare. Det är en kontakt med ett flatstift och en liten pinne. Den är dessutom knappt en cm lång så det är lätt hänt att den ramlar ur, vilket ju inte är sååå bra. Byt den och sätt adapter på gitarrsladden (som fästs i handtaget för att inte dras ur av samma anledning som ht-sladden) så har du en kanonstärkare! Tillsammans med din NG51:a så har du, om inte annat, estetiskt justa gig framöver[;)]

Hasse.

20 Dec 2008, 20:28
Profile

Smart är nog att mäta efter alla signalkondingar också. Stärkaren är så pass gammal att det finns risk att en del kondingar läcker DC. Och det är inte så kul.

Dynacord är verkligen schyssta och snabba med gamla scheman. Ingen tillfällighet.

/Gunnar

21 Dec 2008, 00:56
Profile

Smart är nog att mäta efter alla signalkondingar också. Stärkaren är så pass gammal att det finns risk att en del kondingar läcker DC. Och det är inte så kul.

Dynacord är verkligen schyssta och snabba med gamla scheman. Ingen tillfällighet.

/Gunnar

Verkligen ett bra inlägg Gunnar!
Alla dynacord, jag träffat på har dom värsta signalkoningar jag träffat på! läcker som ett såll!

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

21 Dec 2008, 01:24
Profile

Jo den är verkligen en skönhet att titta på. Kom med fungerande telefunken ecc83 också. Saknar en standby omkopplare bara. Kanske kan montera en internt. Eller behövs det egentligen? Telefunkenrören verkar ju inte tagit skada av det.

Får ta en funderare vad jag behöver innan jag skickar ordern till banzai. Ska ju beställa lite till ekot också. Det blir en jäkla massa kondingar. Troligen ero mkt1813, förhoppningsvis bättre än möget som sitter i.

Lägger upp lite bilder efterhand. Men det kan dröja innan det blir av nu i glöggtider.

/Nicklas

21 Dec 2008, 14:06
Profile

Tackar för svaren [:)].
Saknar en standby omkopplare bara. Kanske kan montera en internt. Eller behövs det egentligen? Telefunkenrören verkar ju inte tagit skada av det.

Behövs inte i den här. Likriktarröen EZ81 har ung. sammma uppvärmninghstid som ECC och EL84 så det blir ingen högspänningschock på anoderna. Alla spänningar kommer upp långsamt.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

21 Dec 2008, 16:27
Profile WWW

Tackar för svaren [:)].
Jo den är verkligen en skönhet att titta på. Kom med fungerande telefunken ecc83 också. Saknar en standby omkopplare bara. Kanske kan montera en internt. Eller behövs det egentligen? Telefunkenrören verkar ju inte tagit skada av det.

Får ta en funderare vad jag behöver innan jag skickar ordern till banzai. Ska ju beställa lite till ekot också. Det blir en jäkla massa kondingar. Troligen ero mkt1813, förhoppningsvis bättre än möget som sitter i.

Lägger upp lite bilder efterhand. Men det kan dröja innan det blir av nu i glöggtider.

/Nicklas

Skaffa ett gäng Mallory 150 i de värden som finns i stärkaren och du är hemma! 10nF, 22nF, 100nF osv.

Tfk-rören håller nog ytterlligare 40 år...

/G

22 Dec 2008, 01:37
Profile

Jag har pillat lite till och från på stärkaren nu och kan säga som så att den fungerar men det finns en del justeringar att göra. Alla elektrolyter och kopplingskondingar är bytta samt nästan alla andra kondingar också. Nytt jack. Justerbar bias.

Hade problem med glapp i socklarna och några pinnarna bröts av när jag spände dem. Fick ersätta med pinnar som inte användes på ez81 rören.

Den distar tidigt i förstegen trots att volymen är väldigt låg på kanalvolymkontrollen. Det går alltså precis få ett rent ljud med strata men en humbucker blir aldrig helt ren. Biasen är dock ok ca 1 volt överallt. Telefunken ecc distar inte så snyggt heller. R23 visade sig vara 1M vilket gav viss förbättring med 200K enligt schema.
Får nog sätta dit trimpottar och justera mellan stegen.

Lite frågor.
Behöver man byta bias dioden OA150? Vet inte hur tillförlitliga dessa är eftersom det är germanium.
PT blir ganska varm trots normal bias 22-25mA per rör med anod på ca 320V. Så varm att man precis kan hålla kvar handen. Är det normalt?

28 Feb 2009, 23:32
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]