View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Aug 2026, 22:56

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Het och kall i en fixed bias? 
Author Message

Post Het och kall i en fixed bias?
Hur ska man tänka när det gäller gallerförspänningen när man ska biasa slutsrören? I min stärk har jag en pot som ställer värdet på spänningen ca -42 volt i mitt fall. OM jag vill köra stärkaren kallare, ska jag öka den negativa förspäningen eller sänka? Och inom vilka gärnser?

P:

P.

19 Dec 2008, 15:29
Profile WWW

Ju närmare noll desto varmare går stärkaren. I ditt fall blir t.ex -50V kallare och -30V varmare. Jag har ingen aning om vilka gränser som är rimliga att experimentera med. Det är nog ingen fara att dra på så kallt du vill. Det är när rören ställs för varmt de riskerar att gå sönder eller köras slut fort.

Erik R

19 Dec 2008, 17:39
Profile

Vänta nu! gallerförspänningen är ju mer eller mindre ointressant i förhållade till rätt bias, så länge det finns tillräkligt med B-.

Att ställa bias handlar ju om vad man ser på katoden och inte vad som kommer in!
Att ställa BIAS genom att mäta gallerförspänning säger nada om vad för bias man kommer få!
Varför?
Jo, eftersom drar olika mycket och inte har ett värde +/- 1%.
Om typ beställer rör från LH, så har jag trotts deras garadering ska vara 10 gradig sett rör från dom som är 11+.
Att ställa på gallerförspänning säger väldigt lite om vilken arbetspänning ett rör verkligen har.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

20 Dec 2008, 00:21
Profile

Vänta nu! gallerförspänningen är ju mer eller mindre ointressant i förhållade till rätt bias, så länge det finns tillräkligt med B-.

Att ställa bias handlar ju om vad man ser på katoden och inte vad som kommer in!
Att ställa BIAS genom att mäta gallerförspänning säger nada om vad för bias man kommer få!
Varför?
Om typ beställer rör från LH, så har jag trotts deras garadering ska vara 10 gradig sett rör från dom som är 11+.
Att ställa på gallerförspänning säger väldigt lite om vilken arbetspänning ett rör verkligen har.

Häls
Owe Johnson

Owe,

Men har inte Erik rätt i att stärkaren går kallare eller varmaare, om man höjer resp minskar gallerförspäniningen?

P.

20 Dec 2008, 13:05
Profile WWW

Följden av att öka den negativa blir ju att det går mindre ström genom röret. Oavsett ifall det blir "rätt bias" så det blir kallare än ursprunget givet....

20 Dec 2008, 13:14
Profile

Amp Healer wrote:

Varför?

Häls
Owe Johnson

Owe,

Men har inte Erik rätt i att stärkaren går kallare eller varmaare, om man höjer resp minskar gallerförspäniningen?

P.

Jo det stämmer, men det är som att trycka ner gasen eller släppa på den i en bil, utan det finns någon hastighetsmätare som säger hur fort eller sakta det verkligen går.[;)]

Häls
Owe Johnson

20 Dec 2008, 16:11
Profile

Det som är bra är att när man släpper på gasen så riskerar man inte att övervarva.[8D]

20 Dec 2008, 18:18
Profile

Om du vill vara säker på att inte överhetta rören ska du installera ett motstånd på 1-10 Ohm mellan katod och jord på slutrören.
Då kan du läsa av hur mycket <i>effekt"] rören drar.
Det är det som är relevant i sammanhanget, inte själva gallerförspänningen. Olika rör kräver olika gallerförspänning, EL84 t.ex mindre än en 1/4 av 6550.
Går det för mycket effekt genom rören, går de sönder. End of story.
Bäst är 1 Ohm, lättast att avläsa.
Får du t.ex 0,04 volt över 1-Ohmsmotståndet, multiplicerar du det med anodspänningen, och får effekten i watt. Vid 400 volt anodspänning (mäts, extremt försiktigt, på vanligtvis pinne 3 på slutrörssockeln.) blir det alltså 0,04*400=16 watt. Sen måste du veta vad rören är specade för. Max anodförlust (anode dissipation) är olika för olika rör; t.ex 30w för 6550 och vissa 6L6, 24w för EL34, 12w för EL84.
Värde som rekommenderas brukar vara 50-75% av max anodförlust.
Ju högre, desto lägre livslängd.
Kyllä

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

20 Dec 2008, 20:12
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]