View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 00:17

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Funderingar på bygge... 
Author Message

Post Funderingar på bygge...
(Passar på att fråga på rörforumet också...)

Jag blir mer och mer intresserad av ett ha lite nytt sound i min arsenal.

I nu läget har jag 2st EL84 brittiska förstärkare en känner att jag saknar en del när det väl kommer till kritan. Det är skitbra på det som de ska göra men det är ärligt talat ganska kassa på att låta t.ex. Fender. Att låta Marshall fungerar dock ganska bra med pedaler.

Så då tänkte jag att det kanske skulle vara roligt att bygga något själv. Så jag började titta på Ceriatones lite billigare modeller t.ex. Tweed Deluxe. Men lite småknäpp som man är så måste för min del en tweed deluxe också se ut mer eller mindre exakt som den ska med rätt cab osv.

Jag kan lätt bygga den elektriska delen själv men det kabinett slänger jag nog inte ihop på en kafferast direkt.

Frågan är som det kanske är bättre att köpa en begagnad t.ex. Blues Deluxe eller så? Men då kanske den inte låter lika bra? Och sedan får man ju inte nöjet att bygga själv?!

Jag spelar mest blues och rock typ SRV, Hendrix, Cream, Zeppelin osv. och känner att min AC30 och TT tar nästan allt men jag gillar även att sitta och leka i en härlig krispig clean. Inderekt saknar jag nog det där härligt feta blues soundet en "cranked" fender kan få. (t.ex. som denna.... http://www.youtube.com/watch?v=J7RLS18tNPc helt fantastisk!)

Om vi säger att det får MAX kosta 5000:-. Några tips? För så mycket kan jag även få ett par Celestion Blues till min AC30. Det kanske inte är en så dum uppgradering det heller...?

16 Dec 2008, 18:45
Profile ICQ WWW

Bumpar mig själv lite men vill tillägga att det antagligen är något i stil med soundet från en Vibroverb jag vill ha.

Tycker en riktig vibroverb är lite väl dyr! [:)]

17 Dec 2008, 22:02
Profile ICQ WWW

Bygg inte för att tjäna en massa pengar. Såvida du inte samlar ihop skrotdelar och överblivet.

Att bygga en bra rörstärkare kostar också. Ska den låta riktigt bra, gärna som en viss förlaga och dessutom se ut som förlagan - ja då landar man i slutändan mellan i mkt grova slängar 7-14.000 kr för en 18w-100w-stärkare.

Bygg för att det är kul. Och helst för att du har sysselsättningsproblem... [;)]

Bra kit finns det här och var, t.ex. Ceriatone, Tube Amp Doctor, Weber (men gärna med lite delar utbytt då...) etc.

/Gunnar

17 Dec 2008, 23:19
Profile

landar man i slutändan mellan i mkt grova slängar 7-14.000 kr för en 18w-100w-stärkare.

[:0]

17 Dec 2008, 23:23
Profile

Quote:
landar man i slutändan mellan i mkt grova slängar 7-14.000 kr för en 18w-100w-stärkare.

[:0]

Med MM trafos Sozo kondingar eller slotts original etc... så är man snart där efter att ha haft brända chineser här o där så kan jag bara hålla med

17 Dec 2008, 23:33
Profile WWW

Sozo kondingar

Hmm, lyxkondingar, ljudskillnad, hmmm.....

17 Dec 2008, 23:40
Profile

Bygg inte för att tjäna en massa pengar. Såvida du inte samlar ihop skrotdelar och överblivet.

Bygg för att det är kul. Och helst för att du har sysselsättningsproblem... [;)]

/Gunnar

Nej tanken var såklart i första hand att det skulle vara sysselsättning samt att det verkar väldigt roligt att bygga en rörstärkare och speciellt PTP.

Börjar dock inse att jag nog får vänta ett tag och lägga lite mer pengar på det eftersom trots att man väljer en mycket liten förstärkare (typ Tweed Deluxe) blir det ändå väldigt dyrt (beroende på hur man ser det).

Jag tycker att just Tweed Deluxe verkar vara relativt enkel att "börja med" eftersom den inte innehåller så mycket. Jag fick tipset om Edgar D-lux (http://www.edgaraudio.se/tubes/D-lux.htm) som verkar vara ett trevligt bygge. Men att bygga den med kabinett kostar 6lax och då är det utan klätt kabinett och högtalare. Det blir lätt minst 2000:- till ovanpå det.

Då är frågan, låter den verkligen så bra? 8000:- pix är ganska mycket mer än t.ex. en Blues Deluxe om man uppgraderar den en del?

17 Dec 2008, 23:58
Profile ICQ WWW

Det vi talar om är att köpa ett kit, typ Ceriatone. Det kostar i den här storleksordningen, all included + frakt, tull och moms. Särskilt med dagens dollarkurs. Oavsett om man kör Mallorys eller Sozos eller Elfas plastbitar. Just Sozos är inte så mkt dyrare än något annat.

Ett Weber-kit måste vara det billigaste kitet att köpta. En sådan stärkare som Tuff far efter kostar omkring 660 dollar med tratt och cab. Frakt kanske 200 dollar. Det är 860 dollar, dvs ca 6.800 kr. På det ska du lägga 25% införselmoms och 2% tullavgift samt div administrationsavgifter och Postens rån av sina kunder. Det blir då ca 2.000 kr till. Slutsumma 8.800 kr. Och då har du asiatiska trafos, kina-bulk-rör och diverse småpryttlar av varierande kvalitet. Blir en rätt snygg och helt ok låtande stärkare. Ska du ta den till fulländning får du slanta upp ytterligare ett par tusen i toppkvalitetsdelar.

Man kan plocka ihop en fungerande rörstärkare mkt billigare, självklart. Jag hittade t.ex. min Elektrofon för en tusenlapp på Blocket. Bytte lite kondingar och rör. En kanonstärkare för under 2.000 kr [^]

Man kan också bocka sitt chassi hos plåtslagaren, hugga en tall och hyvla plank till caben och klä den med ungarnas överblivna galonbrallor, vaska överblivna delar från Bojjare som tröttnat på bygge och kanske komma undan med några tusenlappar. Men det var liksom inte trådskaparens avsikt, tror jag... [B)][?]

/G

18 Dec 2008, 00:07
Profile

Man kan plocka ihop en fungerande rörstärkare mkt billigare, självklart. Jag hittade t.ex. min Elektrofon för en tusenlapp på Blocket. Bytte lite kondingar och rör. En kanonstärkare för under 2.000 kr [^]

Man kan också bocka sitt chassi hos plåtslagaren, hugga en tall och hyvla plank till caben och klä den med ungarnas överblivna galonbrallor, vaska överblivna delar från Bojjare som tröttnat på bygge och kanske komma undan med några tusenlappar. Men det var liksom inte trådskaparens avsikt, tror jag... [B)][?]

/G

Som en vis person sa, "det är vägen som är målet"... I alla fall för många av oss här på rörbojen.

Jag har slutligen blivit utsedd till nörd av familjen, då jag önskade mig en låda "lyxkondingar" i julklapp... Utskrattad är bara förnamnet.[:I]

/Lennart

http://www.specter.se

18 Dec 2008, 19:18
Profile

Custom Sam wrote:

Izzy wrote:

/G

Som en vis person sa, "det är vägen som är målet"... I alla fall för många av oss här på rörbojen.

Jag har slutligen blivit utsedd till nörd av familjen, då jag önskade mig en låda "lyxkondingar" i julklapp... Utskrattad är bara förnamnet.[:I]

/Lennart

http://www.specter.se

Haha, känner igen det där Lennart, hade önskat mig en SLO clone kit av gumman. Hon menade på att jag var sinnessjuk om jag trodde att hon skulle tillåta ett till halvbygge liggande i högar lägenheten. Neh, det bidde inget av det således men jag tror hon mjuknade på en Gibson Melodymaker istället så tomten kanske har med sig något som gör mig glad ändå. [:D]

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

18 Dec 2008, 22:26
Profile ICQ WWW

Om du kan tänka dig att släppa lite på kravet om utseende så är det här ett billigt alternativ:
http://www.thomann.de/se/harley_benton_ga15.htm

Slit ut innanmätet och bygg en helt ny stärkare inuti. Sen kan man steg för steg uppgradera med t.ex nya trafos och högtalare, klä om kabinettet etc.

Du borde kunna komma undan med en totalkostnad på kanske 2500kr.

Erik R

19 Dec 2008, 00:02
Profile

Tuff wrote:

Izzy wrote:

/Gunnar

Nej tanken var såklart i första hand att det skulle vara sysselsättning samt att det verkar väldigt roligt att bygga en rörstärkare och speciellt PTP.

Börjar dock inse att jag nog får vänta ett tag och lägga lite mer pengar på det eftersom trots att man väljer en mycket liten förstärkare (typ Tweed Deluxe) blir det ändå väldigt dyrt (beroende på hur man ser det).

Jag tycker att just Tweed Deluxe verkar vara relativt enkel att "börja med" eftersom den inte innehåller så mycket. Jag fick tipset om Edgar D-lux (http://www.edgaraudio.se/tubes/D-lux.htm) som verkar vara ett trevligt bygge. Men att bygga den med kabinett kostar 6lax och då är det utan klätt kabinett och högtalare. Det blir lätt minst 2000:- till ovanpå det.

<font color="red">Då är frågan, låter den verkligen så bra? 8000:- pix är ganska mycket mer än t.ex. en Blues Deluxe om man uppgraderar den en del?</font id="red">

Den är värd varenda öre och lite till,otroligt dynamisk och bra stärkare plus att du kan labba lite med rören oxå.
/Hannu

19 Dec 2008, 10:08
Profile ICQ WWW

Jag har byggt mig en 5E3, detta på tiden innan kiten fanns.
Skulle aldrig byta den mot en spritt ny Blues Deluxe eller liknande, såpass mycket bättre är den (i mina öron såklart!)
Blev "nyss" klar med en 5C5 som jag också är helnöjd med.
Ett Weberkit med double-aged v-front cab, strax under 6.500:- hemma i köket.
Då var ju dollarn lite lägre...
Jag kommer nog aldrig mer köpa en färdig stärkare.
Visst är det kul och lärorikt att bygga, men framförallt så är det så himla ballt å spela!

Har aldrig provat Edgar men jag tror den mycket väl är värd sina 8000:-, hade det stått Fender på den hade den kostat 18000:-[8D]

Mina erfarenheter!

/Janne

http://www.bluestompers.com

19 Dec 2008, 12:41
Profile WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]