View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 00:17

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Högtalarlinjeförstärkare 
Author Message

Jag har en gammal AGA högtalarlinjeförstärkare stående.
Den heter AGA 50W typ L499319.
Det är en imponerande pjäs med 4st 6L6. Jag har börjat spela bas mer på allvar och saknar basförstärkare och då har tanken slagit mej att bygga nåt av denna. Eftersom jag är så okunnig så ställer jag frågor här. Kan man bara byta utgångstrafon och t ex bygga om till något liknande en Fender Bassman?

Jag har inget schema till stärkarn så är det någon som vill dela med sig så blir jag själaglad.[:)]

Det är en imponerade pjäs som jag gärna vill använda.[8D]
Lite bilder...
Image
Image
Image
Image
Image

12 Dec 2008, 17:19
Profile ICQ WWW

Det är ett 50 Watts slutsteg från AGAs fyrkanalssystem för biografer från den tiden när man experimenterade med magnetsikt 4-kanalsljud på film, en kortdvarig era.
Det är möjligt att det användes i mindre system också, men inte som jag känner till.
Eftersom den saknar frontplåt för rackmontering, så är den sannolikt avsedd som reservförstärkare.

Jag har schema men bara på papper. Jag ska se om det går att scanna av.

Jag återkommer i ärendet för jag måste iväg just nu.

/Sixten

12 Dec 2008, 18:20
Profile WWW

Hej Sixten. Det skulle vara guld värt. Om du vill kan du skicka till magnus kanelbulle webaid punkt se.
Mvh Magnus.

Och förresten, jo jag har frontplåten oxå.

12 Dec 2008, 19:56
Profile ICQ WWW

Lägg upp schemat här med för nyfnikna[:)]

12 Dec 2008, 20:00
Profile

Det är ju otroligt, men väldigt typiskt...
Jag letade fram pärmen där jag har schemat till den här, bläddrade fram rätt flik och fortsatte bläddra där för att få fram rätt schema.
Borta! "Lillebror" Universal finns där, liksom ett 3x20W slutsteg i samma stuk som det här, men inte ett spår av 50-wattaren!?

Förmodligen har jag plockat fram det av någon anledning och glömt det, så det ligger i någon av pappershögarna här. Få se om jag lyckas spåra det, för jag har inget minne alls av att jag haft det framme...

Hur som helst så kan man förstå av uteffekten som är specad till 50W att det är ett försiktigt uttag. Nu är det ju också 6L6G slutrör som är klenare än de nu vanliga 6L6GC, och de har katodbias.
Men det finns goda möjligheter att ta ut mer effekt, för det går att få upp anodspänningen en del genom att göra om lite i matningen.
T.ex. så sitter det en första kondensator, före den rejäla drosseln i mitten, på bara 3,5µF. Det är en av de stora burkarna i mitten på tredje bilden, jag tror det är en oljekondensator, så den kan man gärna behålla. Om man kompletterar den med en konding av normalt värde så stiger B+-spänningen en del. Byte av likriktarrören 5U4GB till GZ34 eller kiseldioder ger ytterligare några tiotal Volt.
Fixed bias gör ytterligare en uteffektökning.

Utgångstrafon får man byta, för det finns ingen vettig utgång från den. I biograferna hade man en transformator åt andra hållet i högtalarna, som oftast hade element på 16 eller 20 Ohm.

Ingången är en transformator som även fungerar som fasvändare. Efter den sitter två 6SJ7 pentoder som förstärker var sin halva av signalen och matar två slutrör vardera.

Med modernare=mindre kondensatorer så kan man lätt få plats med rör för ett försteg, i stället för de stora elektrolytburkarna på ingångssidan, plus att man kan använda dubbeltrioder i stället för 6SJ7:orna, som 6SL7 och/eller 6SN7.

Förutom några hårdkörda rackversioner har jag ett precis likadant slutsteg i fint skick, som jag också funderat på att göra en bastopp av.

/Sixten

13 Dec 2008, 00:23
Profile WWW

Hejsan Sixten
Taack för ett informativt svar. Hoppas du hittar schemat vid tillfälle och kan kopiera/ scanna det. Det är fullständigt hopplöst att hitta nån info på nätet.
Jag kommer säkert att plåga dig och andra med frågor framöver, men på längre sikt. Just nu är det renovering av övre planet av kåken på gång... Men jag brukar gilla att tänka igenom mina projekt länge innan jag drar igång. Man gör lite färre missar då.[:I]
/Magnus.

13 Dec 2008, 00:38
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]