View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Oct 2026, 09:05

Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Ok, då var prototypen klar, behöver hjälp 
Author Message

Post Ok, då var prototypen klar, behöver hjälp
Hejsan, nu har jag slitigt mig i håret för att försöka bemästra otyget som kallas Eagle och fått fram något som kan kallas schema för Midi interfacekortet/förstärkarswitchningen. CAD'ning är sannerligen inte min gren, skulle nog ha svårt att kvalificera till paraolympics.

Säga vad man vill så blev det blott smärre förbättring gällande ormbo-status på projektet så jag hoppas att det går att se vart alla tåtar ska gå. Annars så maila mig via profilen så skickar jag *.sch filen till dom som är intresserad.

Det slutgiltiga kortet har följande funktioner:

Switchning av 16 reläer/optos alternativt drivning av vad man nu vill driva. Drivspänningar och strömdrag är i enlighet med kretsen ULN2803, kolla datablad om ni vill ha exakta siffror.

Midi ingång för att styra hur dessa 16 reläer ska switchas, alla kan adresseras individuellt ögonblicknligen via "patchar". Midi är implimenterat via patchchange kommando så alla pedaler/syntar/datorer etc kan adressera hur stärken ska switcha.

4-bitars interface för styrning av exempelvis LCD eller om man känner att sådana moderna tingestar inte hör hemma på en stärk fler utgångar/ingångar eller vad man nu vill.

Specifikt framdraget för expansion av utgångar via 3-bit då Sammy envisas med så förbaskat mycket optosar, [:D] används dessa så ökar man utgångarna till 32. Dessa utgångar dubblar även som ingångar för knapp/joystick input för dom som vill ha knappar på själva stärken för att editera patchar.

In circuit programing ingång för att programmera om processorn direkt i kretsen, bara ansluta USB kabel från dator för att uppdatera firmware. Denna lilla kontakt kan även nyttjas för att editera patchar via dator så småning om, dvs om denna funktion läggs till i firmware.

Så ser det ut för tillfället, Kostnad för att tillverka kortet kommer bli runt 150kr + PCB kostnad.

Men nu när det är färdigt behöver jag hjälp av någon som är haj på att omvandla detta otyg till schema till en PCB mask, så jag etsa och testa att allt är som det ska. Är det någon som är haj på detta och skulle kunna assistera mig så våre jag evigt tacksam. Har vi någon pcb tillverkar expert ibland oss? *Sneglar återigen trånande efter Johan* [:D]

postar schemat nedan:

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

11 Dec 2008, 19:44
Profile ICQ WWW

Image

11 Dec 2008, 19:45
Profile ICQ WWW

Hurra Peder! Jag bockar och bugar för att du tagit hänsyn till mina stolligheter...

Schemat kom inte med?[8)]

Edit: Jag var för snabb, sorry...

/Lennart

http://www.specter.se

11 Dec 2008, 19:48
Profile

Ligger det inte där? Funkar det inte att direktlänka till photobucket?

edit:
ahh, ok

11 Dec 2008, 19:49
Profile ICQ WWW

Lennart, det som slår mig nu när schemat är klart är hur litet det blir. Kortet beroende på om vi kan hitta någon som kan göra dubbelsidigt eller inte blir inte mer än 10x10cm, säkert mindre dubbelsidigt. Har redan gjort plats för det i testriggen, för övrigt en Marshall 6v6 aktig sak, så det verkar som våra planer är ganska "aligned" för tillfället. =)

/Peder

11 Dec 2008, 19:56
Profile ICQ WWW

För att kunna göra detta smidigt behöver jag ha rastermått på allt som ska ligga på kortet inklusive plintar.
Sen är form på kortet en annan aspekt, kvadrat, rektangulärt?
Skulle strömförsörjningen ligga på kortet?

Vad är JP2 o J1? Antar att den ena är programeringsplint men vad är den andra?

Ska alla N/C kontaker på Ardinion ha någon anslutningsö på kortet eller ska dom bra flyga fritt?

Är det nödvändigt med plint till Displayen? Känns som en grej som får sitta som den gör när den väl är där?

Dubbelsidigt orkar inte jag pilla med dock om det är vad som önskas, jag blir snurrig av bara en sida så det räcker och blir över[:D]

12 Dec 2008, 12:18
Profile

Perfekt Johan, slutar jobbet nu ska skriva ner beskrivning av allt när jag kommer hem, vissa av grejerna tog jag bara för att det var det som fanns i biblioteket i rent illustrativt syfte. Ska skriva ner precis vad det ska vara för sockets osv. Det jag har siktat på är att allt ska vara beställningsbart från en och samma ställe, i detta fall electrokit. Allt för att slippa dyra fraktkostnader för att hålla priset nere.

Jätte mycket tack för att du tar dig tid Johan.

/Peder

12 Dec 2008, 17:09
Profile ICQ WWW

Lennart, det som slår mig nu när schemat är klart är hur litet det blir. Kortet beroende på om vi kan hitta någon som kan göra dubbelsidigt eller inte blir inte mer än 10x10cm, säkert mindre dubbelsidigt. Har redan gjort plats för det i testriggen, för övrigt en Marshall 6v6 aktig sak, så det verkar som våra planer är ganska "aligned" för tillfället. =)

/Peder

Låter toppen, det är en klar fördel om det går att få ner storleken. Dynacordlådan är inte jättestor, dock är den ganska bra att sätta i flera kort i flera "våningar". Jag tar bort en del kort vid utrensningen, enbart slutsteget blir kvar.

Ju mer jag tittar på lådan, ju bättre ser jag att den är som bas för sådant här. Det är massor av färdiga hål för pottar i fronten, samt att fronten är gjord i plexiglas som kan bytas ut. Själva texterna/utseendet är bara ett papper som ligger bakom plexiglaset...

Jag förstår att Johan har förbarmat sig över projektet, djupt tacksam. Jag kanske ska mäta lite kortmått som förslag på mått?

/Lennart

12 Dec 2008, 18:06
Profile

Okej, jag stötte på lite problem. När jag gör PCB skriver jag ut direkt från programmet och allt blir bra, men.
När jag försöker göra printscreen på så blir det jädrigt dålig upplösning och jag får inte bort det röda som ska vara tomt för borrning. Är detta ett problem? jag vet inte vad den som ska tillverka har för tillvägagångsätt? Såhär blir det.

Image

12 Dec 2008, 20:48
Profile

En elektronikkunnig bekant som tittade på kretsen menade att det enklaste vore att göra kortet med ett "perf-board".

När jag ser på din utskrift Johan så ser det faktiskt ut som ett perf-board vad jag kan förstå?

Det kanske inte är så märkvärdigt när allt kommer omkring?[:)]

/Lennart

12 Dec 2008, 21:32
Profile

Min bild är ic-kretsars lödöar för att förtydliga, närmare bestämt 5 st. Sen ska det vara ett virvarv med banor mellan med[B)]

12 Dec 2008, 21:46
Profile

Hejsan, perfboard är nog inte att rekomendera med tanke på mängden banor som kommer att gå på kortet, det blir verkligen massa jobb att hålla reda på alla banor. Kanske det skulle vara värt det om man ska göra ett kort men meningen för mig är inte att använda ett kort, jag ska göra 10 st så jag kan ha ett kort i ALLA mina stärkare jag bygger hädanefter. [:D]

Tyvärr har jag inte hunnit nöta alla datablad än och kollat upp vilka sockets det är för alla kretsar, men jag ska ge mig i kast med det imorgon Johan samt skriva en förklaring för alla connectors.

En snabb förklaring kanske är i sin ordning dock:

jp 1 & 2 är jumpers, varför jag la till dom är bara för att ha möjlighet att hårdvarumässigt "flytta" delkretsarna till valfria portar på processorn, ifall något skulle bli galet i dragningen på det slutgiltiga kortet finns det iaf en möjlighet att rädda projektet där genom att jumpra om med en dubbel flatkabel.

SV1: är utgångarna som driver det som ska drivas, satt dom på en dubbel kontakt så att det går lätt att dra dubbel flatkabel direkt från kortet, lödning krävs inte om man flyttar om bland optos och reläer. Vilken standard dubbel kontakt som helst som finns på electrokit duger.

LCD: pinnarna på lcd'n ser jag som de vanliga stiftlister man brukar använda sig av på pcb, samma typ som jumprar på etc. Detta också för att slippa löda om då vanlig flatkabel kan monteras på dom. Detta möjligör även att man snabbt kan ta lägga till/bort lcd.

J1 kör vi samma sak, standard stiftlist. dvs lödöar på kortet som vi kan borra och montera stiftlist vid behov.

Proppen: De okopplade tassarna på processorn vore praktiskt om de leder ut till lödöar, detta ifall vi i framtiden vill använda de analoga portarna till något,

När det gäller strömförsörjning så räcker det med att lägga till VDD, jord och den punkten som är märkt relay/opto drive(drivspänning för opto/relä). Tror det blir lite väl mycket jobb att lägga till PSU direkt på kortet och då vi alla verkar ha olika planer hur vi ska driva det.

Storleksmässigt ser jag gärna kortet långsmalt typ 10*20cm etc, gärna mindre men i samma format då min plan är att montera det direkt vid ingången på stärk, på så sätt blir det perfa för multipla ingångar typ som hos fender/marshall, blir bara en ingång genom faceplate istället för 4 etc, sen switchar man internt direkt. Enkelt om man ska retrofit'a beprövade layouter med flera ingångar.

Hur som helst ska plöja databladen imorgon och ge dig länkar till passande connectors Johan.

Återigen, väldigt tacksam för hjälpen.

/Peder

12 Dec 2008, 23:19
Profile ICQ WWW

Okej, jag stötte på lite problem. När jag gör PCB skriver jag ut direkt från programmet och allt blir bra, men.
När jag försöker göra printscreen på så blir det jädrigt dålig upplösning och jag får inte bort det röda som ska vara tomt för borrning. Är detta ett problem? jag vet inte vad den som ska tillverka har för tillvägagångsätt? Såhär blir det.

Image

skriv ut som pdf fil så kan du välja upplösning och du slipper det röda

men om det skall till ett profs så vill de väl ha gerber format eller va det nu heter

själv har jag inte orkat få ordning på någon pc med eagle på ännu efter att min pc valde att explodera [V] surfar på min eee 701 å den vill man inte cad'da på

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/

12 Dec 2008, 23:53
Profile

Quote:
Storleksmässigt ser jag gärna kortet långsmalt typ 10*20cm etc, gärna mindre men i samma format då min plan är att montera det direkt vid ingången på stärk, på så sätt blir det perfa för multipla ingångar typ som hos fender/marshall, blir bara en ingång genom faceplate istället för 4 etc, sen switchar man internt direkt. Enkelt om man ska retrofit'a beprövade layouter med flera ingångar.

Min tanke är att sätta det i bakkant av stärkaren, bredvid OT där det är en del ledig plats. Det är ju bara styrningarna som sitter på kortet, så jag tänkte dra trådar fram till framsidan där själva preampen sitter.

Längden på de trådarna spelar ju ingen roll, de fångar ju inga störningar eftersom de inte har med signalen att göra. Borde väl funka?

/Lennart

13 Dec 2008, 00:37
Profile

skriv ut som pdf fil så kan du välja upplösning och du slipper det röda
Hm är det en feature som finns just i eagle eller kan man göra så från alla program. jag kör inte med eagle när jag gör pcb.
ralvejd wrote:
men om det skall till ett profs så vill de väl ha gerber format eller va det nu heter

Hm jag har ett annat program som heter ultiboard som har en gerbotool eller vad det nu hette, det programmet är så jädra krångligt dock så jag har inte orkat lära mig det[B)]

13 Dec 2008, 10:41
Profile

Installerade eagle här och det var ju i det programmet pdf-print fanns men....det går ju inte justera lödöarna så dom blir ju pluttiga Engl- style[xx(]

Skulle nog behöva lite direktiv vilka krav som ställs på layouten. Skulle kunna göra den i Eagle för det verkar vara simpelt men då blir lödöarna vad dom blir om ingen har en full feature kopia. Freeware verkar ju saftigt begränsad.

13 Dec 2008, 11:08
Profile

Ultiboard, visst är det PCB programmet som följer med electronic workbench va? Har för mig att man att jag prövade det någon gång.

/Peder

13 Dec 2008, 11:22
Profile ICQ WWW

Det är inga restriktioner på hur stora lödöar det kan vara i freeware eagle så vitt jag kan förstå, men säkert en vetenskap att ändra. [:D]

Quote:
The following limitations apply to the EAGLE Light Edition in general:

The useable board area is limited to 100 x 80 mm (4 x 3.2 inches).
Only two signal layers can be used (Top and Bottom).
The schematic editor can only create one sheet.
Apart from these three limitiations the EAGLE Light Edition can do anything the Professional Edition can do. You can even load, view and print drawings that exceed these limits!

13 Dec 2008, 11:31
Profile ICQ WWW

I övrigt så hjar jag exakt noll krav, jag är bara lycklig om någon får fram en fungerande PCB då jag säkerligen inte skulle lyckas själv. =)

/Peder

13 Dec 2008, 11:35
Profile ICQ WWW

Installerade eagle här och det var ju i det programmet pdf-print fanns men....det går ju inte justera lödöarna så dom blir ju pluttiga Engl- style[xx(]

pdf skivare är en egen programvara som installerar sig som en vanlig skivare mao du kan skiva ut från vilket jä'''a program du vill på'n

adobe acrobat är bra men dyr
pdf995 finns som free eller betalversion och är bra (bara testat betal versionen)
primo pdf är free, funkar ok men är långsam

finns förmodligen fler där ute att hitta om du söker på "pdf printer"

å dä där med lödöarna, ställ in den form och storlek du vill så blir det den [;)]

/ralvejd

13 Dec 2008, 11:55
Profile

Skulle kunna göra den i Eagle för det verkar vara simpelt men då blir lödöarna vad dom blir om ingen har en full feature kopia. Freeware verkar ju saftigt begränsad.

harkel host host, kanske .....

/ralvejd

13 Dec 2008, 11:59
Profile

å dä där med lödöarna, ställ in den form och storlek du vill så blir det den [;)]

Var gör man det? Jag menar på komponenterna?
Sen hur gömmer man komponentoutlinen när man ska printa, den vill man ju inte ha med.
Åh jag tycker det är så jobbigt med nya program, det kan ju aldrig vara enkelt som att bara klicka på saker[:(]
Nä, det där Eagle verkar jobbigt

13 Dec 2008, 12:04
Profile

ralvejd wrote:

Sen hur gömmer man komponentoutlinen när man ska printa, den vill man ju inte ha med.
Åh jag tycker det är så jobbigt med nya program, det kan ju aldrig vara enkelt som att bara klicka på saker[:(]

jag behöver nog lite tid att få igång en vettig pc med eage på om jag skall beskriva hur
<font color="red"><b>
obs risk för fel i min beskrivning</b></font id="red">
men i pcb läget kan du använda change knappen och välja size och drill size för att justera enskilda öar

jag tror även att man kan sätta en override på alla komoneters öar med knappen "drc" (minnet är väldigt luddigt här) i denna dialog ställer man ledings bredd och avstånd mm

i eagle så är det komoneten som bestämmer ön's mått så man kan även gå in och editera komponeten

nu måste springa å göra slut på lite stålar

/ralvejd

13 Dec 2008, 12:15
Profile

ralvejd wrote:

Pallra dig ner till Göteborg så får du snabbkurs i Eagle här på Bangatan 56. Om Linusberg mailar Eaglefilen med schemat så kan jag använda den som kursunderlag.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

13 Dec 2008, 12:20
Profile WWW

Okej nu börjar det bliva mycket här, jag känner att jag nog kör med mitt beprövade program som jag kan så jag slipper åka på kurs hos Alex(tack för erbjundandet ändå). Fick ordning på pdf-printen vilket ju funkar guld, tack ralvejd[:)]

13 Dec 2008, 12:24
Profile

Okej det verkar som om jag får in det på ett 100x50 kort. edit, såg att det var 100x54 som verkar vara standard så lite marginal till alltså
Image

Är R7 en trimpot på kortet?
Är S1 typ en momentan tangentbordsbrytar typ?

Vad gör jag med jp1/2. DVS vad för typ av mojängifjonger skare var där? Två stiftlister som du kan koppla ihop?

13 Dec 2008, 18:25
Profile

Fasen vad bra Johan, har precis lekt med eagles auto route funktion och det blir tamefasen spagetti banor överallt, vi kör på din variant. =)

Japps, R7 är trimport, det är kontrast pot'en till backlighten. Men på kortet skulle den lika gärna vara kunna bara 3 lödpunkter så att man kan justera det från utsidan om man får lust.

s1 är resetknapp för proppen, så momentan kretskortsstyle blir kalas.

JP1 och 2, precis så johan. typ vanliga jumperlister.

Fasen, det verkar som vi kommer få ihop ett pcb med din hjälp Johan,

/Peder

13 Dec 2008, 20:35
Profile ICQ WWW

Fasen vad bra Johan, har precis lekt med eagles auto route funktion och det blir tamefasen spagetti banor överallt, vi kör på din variant. =)

Gillar inte autoroute. Här dras manuellt. Fasen vad kokt man blir efter ett tags PCB mekande. Banor hit och dit och försöka hitta vägar och slippa bygla och....pust.

13 Dec 2008, 20:43
Profile

Det förstår jag, speciellt när du drar dom manuellt, måste vara på hugget hela tiden så man inte gör något knas, kan tänka mig att du kommer drömma koppar banor inatt. [:D]

Blir så förbaskat mycket banor mellan allt också då det är så pass mycket utgångar. Jag bara ber och hoppas om att jag inte har klantat till något på schemat. =)

/Peder

13 Dec 2008, 20:51
Profile ICQ WWW

Jag har lite svårt att få ihop detta bra utan att det blir banor och länkar över ett mega stort kort
Jag gör två 14lister på varje sida om atmeg och så lister vid respektive övrigt så får du dra flatkabel mellan.
Kan se hur möjligen autorouting skulle funkat bätre här men jag orkar inte lära mig ett nytt program just nu.[B)]
Alternativt om det finns någon som kan Eagle som kan ställa upp istället annars fortsätter jag och gör det lite primitivt[:(]

15 Dec 2008, 11:16
Profile
Reply to topic   [ 61 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next