View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Oct 2026, 11:17

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Stålchassi. Bara att slänga eller...? 
Author Message

Post Stålchassi. Bara att slänga eller...?
Beställde i misstag ett stålchassi. De lär förstöra borrar och vara mycket brumkänsligare än aluminium. Mojo-skitsnack eller sanning?

Vad är era erfarenheter? Är det bäst att slänga chassit och köpa aluminium?

03 Dec 2008, 22:34
Profile

Jag skulle aldrig igen ge mig på ett stålchassie av rostfritt - mina borr och stegborr blev lidande...

MEN å andra sidan skulle jag ALDRIG slänga den heller.

Men ditt är väl inte rostfritt??

Med rätt (bra/dyra) borr och rätt tryck blir det bra.
Fördelen är att den "äter" magnetiskt brum... men man måste tänka till lite... så det inte blir värre.

Aluminium är lättare att jobba med. Men de flesta (?) färdiga chassien är väl ändå av stålchassie...???

b

Edit: Morgan Jones (Googla...) skriver på sid 85 i "Building Valve Amplifiers" (Då borde ni veta från vilket land han kommer... [:)] )
Steel is not suitable for the chassies of valve amplifiers. .....

If steel chassies is unavoidable, induction into the chassies can be greatly reduced by fitting a non-ferrous gasket between transformers and the chassie; 1.5mm Pacolin is ideal.

b

03 Dec 2008, 23:02
Profile

Använd en lågvarvig borr och lite olja eller
nåt för kylning så ska det nog gå bra att borra
utan att tömma Claes Ohlssons borrlager...

03 Dec 2008, 23:10
Profile ICQ YIM WWW

Men ditt är väl inte rostfritt??

Ingen aning. Det är ett Hammond-stålchassi, 1441-serien. http://hammondmfg.com/dwg20.htm Det står ingenstans att det skulle vara stainless.

Men stegborren var mer än dubbelt dyrare så det blir billigare att köpa nytt aluminiumchassi än att köpa ny stegborr.

Quote:
Fördelen är att den "äter" magnetiskt brum... men man måste tänka till lite... så det inte blir värre.

Hjälp. Hur måste man tänka i så fall?

03 Dec 2008, 23:16
Profile

gängpasta eller skärvätska och rätt skärhastighet är a och o i höglegerade stål typ rostfritt, i bonnjärn (konstruktionsstål) kommer man lindrigare undan men gängpasta alltid nyttigt om du ska borra stora diametrar. (en hålpunch är inget kul i tort tillstånd)

en riktig borrmaskin med ställbar varvtal (inte effekt) räddar många borr

brum eller inte blir jag inte klok på, tycks finnas förespråkare för både stål och aluminium [?]

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/

03 Dec 2008, 23:16
Profile

Jesus vad bra att jag inte ställde frågan på The Gear Page.

http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=333084

Där skenar det iväg ordentligt.

04 Dec 2008, 11:09
Profile

Ja inte är det roligt att jobba i stål och inte om man ska ta upp slutrörshål får då blir en stegborr av den diametern ganska dyr. Jag har smärtfritt tagit upp hål med en roterande fil i sådana chassin.
Alla mindre hål kör jag med stegborr dock inköpt på biltema har jag för mig, eller var det jula?

Ska du slänga så kanske du vill ha min adress istället[:D]

04 Dec 2008, 11:36
Profile

HAmmond chassien är gjorda av vanligt konstruktionstål.
Hur man borrar i sådant har redan besvarats.

Diskussioner om ljudmässiga egenskaper hos olika chassiematerial (speciellt de på TGP) är tecken på debattörernas okunskap om grundregler i förstärkarkonstruktion: jordning, avkoppling och relativ placering av fältalstrande komponenter dvs trafos och drosslar.

Det går bra att bygga en helt brumfri och utmärkt låtande förstärkare i ett trächassie, plastlåda eller något hugget i granit. En viss amerikansk förstärkare kan fås med chassie i rent guld mot ett blygsamt pristillägg. Bra skydd för ens finansiella tillgångar i dessa tider....

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

04 Dec 2008, 12:27
Profile WWW

Det går bra att borra i rostfritt, det är lågt varvtal och hög matning som gäller.
Borrar man med högt varvtal och låg matning så härdar du stålet vilket gör att du får ett helvete.

04 Dec 2008, 12:44
Profile

Ocku, din f-lux har stålchassi, som exempel.
Alla gamla Fendrar också tror jag, och i dem går det dessutom strömmar hit och dit.

Det är inga problem att borra i det där chassit. Låga varvtal är det viktigaste, men inte extremt som med rostfritt.

Ett tips till de som borrar i Aluminium: Doppa borren i T-sprit först, så skär det mycket bättre. Samma sak vid gängning.

/Sixten

04 Dec 2008, 12:49
Profile WWW

Det går bra att bygga en helt brumfri och utmärkt låtande förstärkare i ett trächassie, plastlåda eller något hugget i granit. En viss amerikansk förstärkare kan fås med chassie i rent guld mot ett blygsamt pristillägg. Bra skydd för ens finansiella tillgångar i dessa tider....

Alex

[:D][:D][:D] Tack Alex, jag skattade gott!

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

04 Dec 2008, 13:16
Profile

Då testar jag först i stålchassit med lite gängpasta eller olja.

04 Dec 2008, 13:42
Profile

Ett bra trick är att börja med ca 3mm borr, tryck borren hårt emot underlaget & vrid på chucken 2varv för hand medurs för att få en anvisning hålet. På så sätt förhindrar du att borren inte vandrar i sidled när du böjar borra med borrmaskinen låga varv & högt tryck. Där efter 5mm. 7,5mm 10mm större än 10-12mm är stegborr eller en hålsåg enklast.

13 Dec 2008, 00:49
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]