View unanswered posts | View active topics It is currently 05 Oct 2026, 01:14

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Varför pajar utgångstransformatorer? 
Author Message

Post Varför pajar utgångstransformatorer?
Som framgått av andra trådar, har jag tvingats byta OT i min Laney LC15, vars original-OT gick sönder. Skulle vara kul om man kunde dra lite lärdomar av det missödet.

Varför brukar utgångstrafos lämna in? Fel belastning? Kortsluten utgång? Överhettning? Vibrationer? För hög bias? Eller ...?

Min OT var aldrig speciellt varm, och på sista tiden hade stärkarn kylfläkt. Jag körde med originalhögtalaren, 8 Ohm, så belastningen var nog den rätta (i alla fall när felet uppstod). Vid ett enda tillfälle körde jag ngn timma på 16 Ohm, men Laney säger själva att det ska gå bra.

Däremot var bias ställd högre än vad fabriken ställer in, men på en relativt normal nivå; ca 27 mA vid 270V (alltså drygt 60 % av EL84:ans maximala 12 W). Tror att Laney ställer bias på bara ca 5 W, dvs runt 40 % av rörets max.

Kan det vara så att Laney medvetet ställer biasen så lågt för att dom vet att OT:n inte tål en mera normal bias?

03 Dec 2008, 00:16
Profile ICQ YIM WWW

Under alla år jag har servat rörförstärkare är det inte så värst många gånger som det verkligen varit utgångstrafon som varit paj i stärkare. Det förekommer, men det verkar som att det pratas mer om det än hur ofta det verkligen förekommer.

Jag är ganska övetygad över att den vanligaste orsaken till att utgångstrafos går i graven är att man kör signal genom stärkaren utan att ha någon högtalarlast inkopplad. En "öppen utgång" på en rörförstärkare är bland de värsta senario de kan uppleva. Kortslutning av högtalarutgången är oftast inte alls lika illa.

När utgångstrafos pajat är det ofta i toppar (stärkare som inte är hopbyggd med högtalare). Jag vill också påstå att det är i stärkare där högtalarutgångarna inte kortsluts när ingen högtalare är inkopplad (t.ex. Marshall m.fl.). Jag tror att dessa körts utan att högtalara varit inkopplad eller att det varit glapp i impedansväljare eller i högtalarjack eller högtalarsladd eller något annat som gjort att stärkaren körts utan belastning.

Sedan finns det ju förståss andra orsaker. T.ex. i "mindre dyra" stärkare undrar jag ibland om utgångstrafon verkligen är dimensionerad för att köra på full effekt. Kan det vara så med Laney LC15?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

03 Dec 2008, 09:45
Profile

Utan egen erfarenhet av förstärkartypen i fråga, så tror jag ändå att det i det här fallet främst handlar om underdimensionering. Särskilt om den packade ihop utan att något av de scenarier som Sven-Johan räknar upp inträffade.

Man har ju hört tals om några LC15 med knäckt utgångstrafo.

/Sixten

03 Dec 2008, 14:29
Profile WWW

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

03 Dec 2008, 14:39
Profile

Jo, det verkar högst troligt att originaltrafon var underdimensionerad. Frågan är om det kan ha varit den uppskruvade biasströmmen som var spiken i kistan som fick bägaren att rinna över.

Anledningen till att jag frågar är bl a att jag också har en, i stort sett obegagnad och orörd, LC15R, vars bias är rejält låg. Jag tycker att den inte alls låter lika bra som den äldre LC15 som har en mera normal bias. Jag misstänker att LC15R:en skulle låta bättre om den fick gå lite varmare, men funderar över om detta samtidigt påtagligt ökar risken för OT-haveri, nu när OT:n redan tycks ligga på pottkanten.

04 Dec 2008, 22:34
Profile ICQ YIM WWW

Vad tror ni, kommer LC15R:ens original-OT att leva mkt farligare om jag ökar tomgångsströmmen från drygt 15 mA till knappt 30 mA per rör? (Spänningen kommer antagligen att sjunka från 290 V till ner mot 270 V)

06 Dec 2008, 16:42
Profile ICQ YIM WWW

Tror det handlar mer om signalspänning/ström när trafon havererar. Men är tråddiametern kraftigt underdimmad så kanske den ryker av tomgångsström men då är det riktigt uselt.
Men då skulle jag bara tacka för att jag slapp den trafon och istället slänga i en av bättre sort[^]

06 Dec 2008, 19:06
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]